Malvado Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Når det gjelder batteriet så er ladekapasiteten (dvs tid man får ut av det) helt avhengig av bruksmønster og ikke minst tilfeldigheter. Hva med brukere som kun opplever 1 års levetid med batteriene? Nok av slike saker. Hva med brukere som ønsker å ha et ekstra batteri med seg så man kan raskt bytte on the fly , som på lange reiser hvor man ikke har tilgang til ladere. Så har man jo de tilfellene hvor batteriet går varmt, hadde man hatt muligheten til å ta det ut har man kunnet berget enheten uten at man taper alle programmene og musikken lagret på enheten. Vil påstå at Batteriet på Ipods , Iphones og andre Apple enheter er rett og slett forbrukerfiendlig, som mye annet apple gjør. Lenke til kommentar
Newton Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 (endret) Et moderne batteri tåler mange hundre ladesykluser. Det er ikke tilfeldigheter som gjør at Apples batteri varer såpass lenge, de er ment å vare lenge. Brukere som opplever kun 1 års levetid på batteriet i et Apple-produkt som er solgt de siste årene har fått et produkt med produksjonsfeil, eller det er et resultat av feilbruk. Det er slett ikke normalt, og jeg kjenner selv eksempler på folk som har fått gratis nytt batteri til MacBook, fordi det døde i løpet av mindre enn 2 år. (Feilbruk kan være at man har utsatt enheten for temperaturer over det tilrådelige, feks latt den ligge og steke i solen i et bilvindu.) På lange reiser tar man selvsagt med seg lader, og om man mot formodning ikke skulle komme i nærheten av en stikkontakt på lange tider, så finnes det eksterne batteripakker som man kan ta med og plugge inn. Det er like enkelt som å skifte batteri. Det handler altså kun om å forberede seg etter forholdene. Batteri som "går varmt" i en slik grad at det skader en iPod eller iPhone er ekstremt sjeldent. I et slikt tilfelle vil jeg uansett ikke råde noen til å begynne å fikle med batteriet selv på enheter med utbyttbart batteri, da det er fare for både brannskader og eksplosjonslignende reaksjoner. På en iPod eller iPhone har man uansett all musikk, alle viktige data og alle program sikkert lagret på vertsmaskinen med iTunes som man bruker til synkronisering. Det er brukervennlighet, skjønner du, som så mye annet Apple gjør. Endret 20. august 2010 av Newton 1 Lenke til kommentar
Brack Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 For guds skyld! Er jo bare å sende bytte batteri selv, eller å sende inn iPod'n til Apple så får man byttet batteri. Ser virkelig ikke hva problemet er. Og som mange andre sier, de varer jo i evigheter! Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 problemet er at man ikke selv kan bytte batteri selv når det er gått tom for strøm eller når det er ødelagt. hva fortrekker du : å sende inne hele enheten for batriskifte og vente flere uker før den kommer tilbake eller plukke ut batteriet og så sette inn et annet slik at enheten er klar igjen i løpet av noen få minutter. alternativt kjøpe et nytt batteri. husk at mange fortrekker å ha klart ferdig oppladde batterier som kan byttes med de som er fri for strøm når behovet melder seg fremfor å vente til ladingen er ferdig. det er slet ikke alle steder man har tilgang til strøm. Lenke til kommentar
Brack Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Jeg foretrekker renere og penere design. Og når batteriet er ødelagt er det som oftest på tide å kjøpe ny spiller. Og husk at det er mange som IKKE bryr seg om man kan bytte batteri eller ikke. Om man vil det så finn en annen spiller. Så enkelt er det. Skjønner virkelig ikke hvorfor en del som hater Apple så mye orker å bruke tid på å hakke ned på produktene deres. Om de ikke passer for dere, finn andre produkter. Så enkelt er det. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Jeg foretrekker renere og penere design. Og når batteriet er ødelagt er det som oftest på tide å kjøpe ny spiller. Og husk at det er mange som IKKE bryr seg om man kan bytte batteri eller ikke. Om man vil det så finn en annen spiller. Så enkelt er det. Skjønner virkelig ikke hvorfor en del som hater Apple så mye orker å bruke tid på å hakke ned på produktene deres. Om de ikke passer for dere, finn andre produkter. Så enkelt er det. dette har med markedet å gjøre. og ikke minst . mange av folket liker designet på Apple produkter men forlanger at enkelt av de samme mulighetene som konkurrentene har. De siste kommentaren dine er på en måte å jage interesserte forbruker vekk fra Apple. Det høres nesten ut som du mener at for å få til et god design så må man ofre muligheten til enkel batteri bytte. Lenke til kommentar
Brack Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Om produktet ikke tilfredsstiller dine behov, da finner du noe annet. Så enkelt er det. Kan ikke alltid få i pose og sekk vet du. Og ja, det kan være at man må ofre noe av designet for å kunne bytte batteri selv. Og om du hadde lest litt rundt Apple og Steve Jobs så hadde du også visst at de ikke inngår kompromisser. Du kan jo også spørre noen av eierne av de 250.000.000 iPod'ene som har blitt solgt om det går bra for dem at de ikke kan bytte batteri selv:) Lenke til kommentar
Newton Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 (endret) Problemet er at et utbyttbart batteri stjeler mye plass i forhold til et fastmontert batteri, fordi et utbyttbart batteri må puttes inn i en mer robust beholder, man må ha kontakter, feste/låsemekanismer og avtagbart lokk/deksel. Alt dette tar mye plass, og gjør hele konstruksjonen mindre robust enn et fast skall. Resultatet er at et utbyttbart batteri gir deg enten dårligere kapasitet innenfor samme størrelse på enheten, eller en større enhet. For min del foretrekker jeg Apples kompakte design med fastmontert batteri som er laget for å vare. iPhone og iPod har batteri som holder lenge nok til at jeg uansett vil bytte ut enheten i noe nyere og bedre før batteriet sier takk for seg. Nye utgaver av MacBook Pro har et fastmontert batteri som holder i mer enn 1000 ladesykluser, dvs minst 4-5 år eller mer enn normal levetid for en laptop - og om det noen gang skulle være behov for skifte av batteri så kan det ordnes på mindre enn en halvtime. Er det å ha en utrolig kompakt og tynn maskin med utrolig bra batteritid verdt denne bittelille potensielle "ulempen"? Definitivt, når man har opplevd fordelen med bruksegenskapene til maskinen i alle mulige situasjoner i minst 1000 arbeidsdager før det kommer så langt at det innebygde batteriet blir noe annet enn en enorm fordel. Endret 20. august 2010 av Newton 1 Lenke til kommentar
Brack Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Takk Newton, for at du orker å skrive alt det jeg ikke orket! Folk som "den andre elgen" kommer garantert ikke til å vise forståelse uansett, desverre. 1 Lenke til kommentar
dredg Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Det er jo også kjekt å ha muligheten til å bære med seg flere batterier om man skal være bort fra sivilisasjonen en stund... Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 (endret) bare for å grave oss enda lenger ned i batteri diskusjonen.. la oss si at du lader opp og ut pc'n 1 gang pr døgn. etter ca 1 år er batteriet begynt å bli ganske dorlig. for at du skal kunne få tilbake batteritiden må du derfor ha nytt batteri. men for å beholde garantien må du sende inn pc'n til en apple repratør. og må leve uten den maskina den tiden det tar å reparere den. dette vil jeg og veldig mange andre se som en stor ulempe. det at løse batterier tar mer plass og ødlegger styrken i konstruksjonen er jo bare tull. ser også at mange retferdig-gjør innebygd batteri med at de fleste ikke trenger å bytte det noen sinne. noen trenger å gjøre det, pga et veldig aktivt bruksmønster. Malvado nevnte også en annen utrolig viktig funksjon alle med avtagbart batteri har. det er å ha med seg et ekstra batteri. om dere velger å se på de negative tinga med innebygd batteri som en slags fordel til no annet, er helt opp til hver enkelt. men dere får prøve å huske på alle dem som sa det var en ulempe når dere må sende en ting inn til repp bare for å bytte et batteri. jeg kan strengt talt kun se en fordel med hele innebygd batteri greia. flere ledige stillinger hos den lokale apple repratøren. Endret 20. august 2010 av kjeLL// Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 Apple sier at batteriet i Macbook Pro holder seg bra i ca 1000 ladinger, det blir vel 1000 dager eller ca 3 år med min hoderegning, ikke 1 år. Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 alikevell har de ikke mer en 1 år garanti... Apple does not warrant the battery beyond Apple’s one-year Limited Warranty. The battery has a limited number of charge cycles and may eventually need to be replaced by an Apple Service Provider. Battery life and charge cycles vary by use and settings. See www.apple.com/batteries for more information. batteriene macbook pro bruker: http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_polymer_battery This type has technologically evolved from lithium-ion batteries. The primary difference is that the lithium-salt electrolyte is not held in an organic solvent but in a solid polymer composite such as polyethylene oxide or polyacrylonitrile. The advantages of Li-ion polymer over the lithium-ion design include potentially lower cost of manufacture, adaptability to a wide variety of packaging shapes, and ruggedness. Lithium-ion polymer batteries started appearing in consumer electronics around 1996. Li-poly batteries are also gaining ground in PDAs and laptop computers, such as Apple's MacBook family, Amazon's Kindle, Lenovo's Thinkpad X300 and Ultrabay Batteries, the OQO series of palmtops, the HP Mini and Dell products featuring D-bay batteries. They can be found in small digital music devices such as iPods, Zunes, and other MP3 players and the Apple iPhone, as well as gaming equipment like Sony's Playstation 3 wireless controllers[2]. They are desirable in applications where small form factors and energy density outweigh cost considerations. andre merker som mener de klarer 1000 ladninger.. http://www.computerworld.com/s/article/9163958/HP_reclaims_laptop_battery_life_crown_from_Lenovo As an alternative, Lenovo last week began to offer long-life batteries warranted to hold their runtime for 3 years, or about 1,000 charges. Those matched HP, which last year introduced its Long-Life batteries, built by Boston Power Inc., that are also guaranteed to hold their charge for 3 years. legg merke til at disse har garanti på 3 år. Lenke til kommentar
Brack Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 I fare for å gjenta meg selv: Om produktet ikke tilfredsstiller dine behov. Finn et annet. For meg (og mange andre) blir mine behov tilfredsstilt. Og for meg er det ikke en mangel at man ikke kan bytte batteri. Har aldri hatt behov for det, og tviler på at med mitt bruk at jeg kommer til å ha bruk for det. Btw. Skal kjøpe ny bil. Har vært å sett på Toyota Avensis. Men, av en eller annen grunn har den ikke 4x4. Merkelig. Ville også ha et skikkelig HIFI-anlegg, men det kunne de heller ikke tilby. Kunne tenkt meg panoramasoltak som kan åpnes, men nei. De har bare et vanlig glasstak som ikke kan åpnes. Også vil jeg ha rekkefemmer som motor. Men nei, de tilbyr ikke det heller. Så selv om de ikke har det er det faktisk en del som kan tenke seg det. Så, hva nå? Må jeg finne en annen bil som passer mitt behov eller er Toyota Avensis rett og slett en dårlig bil? Toyota Avensis er sikkert en bra bil for de som får sine behov dekket med den. Men andre bør kanskje se seg om etter en annen bil. Det samme gjelder ALLE produkter. Så om et Apple-produkt ikke passer deg. Så finn et annet. Betyr ikke at produktet er dårlig av den grunn! Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 I fare for å gjenta meg selv: Om produktet ikke tilfredsstiller dine behov. Finn et annet. For meg (og mange andre) blir mine behov tilfredsstilt. Og for meg er det ikke en mangel at man ikke kan bytte batteri. Har aldri hatt behov for det, og tviler på at med mitt bruk at jeg kommer til å ha bruk for det. Btw. Skal kjøpe ny bil. Har vært å sett på Toyota Avensis. Men, av en eller annen grunn har den ikke 4x4. Merkelig. Ville også ha et skikkelig HIFI-anlegg, men det kunne de heller ikke tilby. Kunne tenkt meg panoramasoltak som kan åpnes, men nei. De har bare et vanlig glasstak som ikke kan åpnes. Også vil jeg ha rekkefemmer som motor. Men nei, de tilbyr ikke det heller. Så selv om de ikke har det er det faktisk en del som kan tenke seg det. Så, hva nå? Må jeg finne en annen bil som passer mitt behov eller er Toyota Avensis rett og slett en dårlig bil? Toyota Avensis er sikkert en bra bil for de som får sine behov dekket med den. Men andre bør kanskje se seg om etter en annen bil. Det samme gjelder ALLE produkter. Så om et Apple-produkt ikke passer deg. Så finn et annet. Betyr ikke at produktet er dårlig av den grunn! Hva er vitsen med å gjenta denne klisjeen gang på gang? Alle vet det, noen synes det er interessant å diskutere produkters fordeler og ulepmer, og ingen produkter er perfekte, så man får ofte ulemper med på kjøpet man ikke ønsker å ha. Om diskusjonen er uinteressant for deg, finn en annen... AtW Apple sier at batteriet i Macbook Pro holder seg bra i ca 1000 ladinger, det blir vel 1000 dager eller ca 3 år med min hoderegning, ikke 1 år. Spørs jo hva man mener med "Holder seg bra", alle li-batterier får jo gradvis dårligere kapasitet (også om de ikke brukes). AtW Lenke til kommentar
Brack Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 Fordi en del tydeligvis ikke får det med seg. Og om jeg vil diskutere her er vel opp til meg selv å avgjøre? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 Fordi en del tydeligvis ikke får det med seg. Og om jeg vil diskutere her er vel opp til meg selv å avgjøre? Hvem er det du mener ikke har fått det med seg? Hvem er det som tror man er tvunget til å kjøpe et apple-produkt. Selvsagt er det opp til deg selv å avgjøre hva du vil diskutere, men du gir jo inntrykk av at du ikke synes det er særlig spennde å diskutere fordeler og ulemper med apple-produkt. AtW Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 problemet er at man ikke selv kan bytte batteri selv når det er gått tom for strøm eller når det er ødelagt. hva fortrekker du : å sende inne hele enheten for batriskifte og vente flere uker før den kommer tilbake eller plukke ut batteriet og så sette inn et annet slik at enheten er klar igjen i løpet av noen få minutter. alternativt kjøpe et nytt batteri. husk at mange fortrekker å ha klart ferdig oppladde batterier som kan byttes med de som er fri for strøm når behovet melder seg fremfor å vente til ladingen er ferdig. det er slet ikke alle steder man har tilgang til strøm. Da kjøper du ikke apple produkter, så hva er problemet? Jeg foretrekker renere og penere design. Og når batteriet er ødelagt er det som oftest på tide å kjøpe ny spiller. Og husk at det er mange som IKKE bryr seg om man kan bytte batteri eller ikke. Om man vil det så finn en annen spiller. Så enkelt er det. Skjønner virkelig ikke hvorfor en del som hater Apple så mye orker å bruke tid på å hakke ned på produktene deres. Om de ikke passer for dere, finn andre produkter. Så enkelt er det. Og da kjøper man Apple produkter Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 (endret) I realiteten er det ytterst få som kjøper nye batterier til telefoner eller laptops for den saks skyld. Omtrent alle kjøper heller en ny telefon eller en ny laptop og noen fortsetter å bruke laptopen men hovedsaklig via strøm fra veggen. Det er først og fremst på kamera at det er noen få som har flere batterier. Selvf. finnes det nok noen få som får jobben til å betale en haug med batterier til alle enhetene de benytter. Men som nevnt og som flere ser ut til å glemme. Man får kjøpt batteripakker man kobler til nederst på iPhone om man skulle trenge forlenget batteritid eller nødstrøm. Problem løst Ergo, ser man på de faktiske realitetene er ikke denne batteridiskusjonen noe annet enn meget hypotetisk. Endret 21. august 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 All mulig lykke til Apple, helt fortjent at de skal få dominere deler av elektronikken en periode nå. Husk at uten Apple hadde Windows langt ifra hvert det de er idag. Bill Gates stjal faktisk operativsystemet til Steve Jobs og Wozniac, som de igjen kjøpte av Xerox. Godt med Apple-diktatur i noen år nå, velfortjent. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå