Gå til innhold

Kommentar: Apple-diktatur: En positiv ting?

Anbefalte innlegg

Helt enig i at det er idiotisk å måtte synkronisere med iTunes for å få over musikk, men det har nok noe med plateselskapene å gjøre, som Newton er inne på. Personlig gjør det meg ikke veldig mye, siden iTunes lett er den beste avspilleren for musikk på Mac uansett.

Personlig tviler jeg litt, apple liker jo å skylde på plateselskapene, den unnskyldningen har vist seg å være ganske tynn tidligere.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@ Manuel: Jeg er ganske sikker på at det samme problemet med synkronisering mot flere iTunes-bibliotek gjelder for iPod. Jeg antar at Apple har designet det slik for at det skal være vanskeligere å bruke iPod til å piratkopiere musikk - sannsynligvis som følge av "dealen" med plateselskapene for at Apple skal kunne selge musikk.

Spørsmålet blir da hvorfor du må ha flere iTunes-bibliotek? Og videre om det ikke er ganske enkelt kan unngå problemet ved å ha kun ett iTunes-bibliotek, eller ved å synkronisere iTunes-bibliotekene mellom datamaskinene slik at du har alt du ønsker å synkronisere mot iPhone i ett "master-bibliotek"?

Behovet for flere biliotek er jo nærmest en selvfølgelighet? Det er vel ikke særlig vanskelig å tenke seg når det kan være nyttig? Å ha ett "master-bibliotek" er lite fleksibelt.

Selvfølgelighet? Neppe. Man kan sikkert finne mer eller mindre reelle situasjoner der man ha flere bibliotek - uten at jeg kan komme på noen slike utpregede scenarier i farten. Man kan også bruke en smule tankevirksomhet på å finne en fornuftig måte å organisere musikksamlingen som ivaretar flere behov, også synkronisering mot iPod/iPhone.

For meg er det uansett hensiktsmessig å ha ett "master-bibliotek" på én maskin, der jeg har all min musikk, da jeg ikke liker tanken på en fragmentert musikksamling som ligger litt her og litt der. Fra mitt "master-bibliotek" kan jeg f.erks bruke delingsfunksjonene (delte bibliotek og/eller Hjemmedeling) i iTunes for å eventuelt spille av eller synkronisere mot andre av mine datamaskiner.

Helt enig i at det er idiotisk å måtte synkronisere med iTunes for å få over musikk, men det har nok noe med plateselskapene å gjøre, som Newton er inne på. Personlig gjør det meg ikke veldig mye, siden iTunes lett er den beste avspilleren for musikk på Mac uansett.

Personlig tviler jeg litt, apple liker jo å skylde på plateselskapene, den unnskyldningen har vist seg å være ganske tynn tidligere.

Er usikker på hva du mener her. Om du sikter til bruken av DRM på musikk som ble solgt gjennom iTunes Store tidligere, så finnes det ikke et fnugg av tvil om at dette var pga. plateselskapene.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Om man flytter dem over til telefonen via vinduet "iTunes" eller "Windows Explorer" er ikke store praktiske forskjellen for brukeren som eier den.

Bortsett fra at iTunes faktisk har spesialiserte funksjoner som gjør det mye mer egnet til å håndtere en musikksamling, sortere ut musikk etter ulike kriterier, lage spilllelister, osv.

Lenke til kommentar

Ergo burde den være mer egnet ja :) Men poenget er at arbeidsmessig er det ikke spesielt bedre for brukeren med "Windows Explorer", det er et vindu uansett.

Jeg kan dog forstå at folk ønsker å bruke andre programmer til styring av biblioteker osv. og at de ønsker større frihet. Men hovedsaklig er jo disse klagene fordi man ikke kan kopiere fritt som man ønsker, også utenfor egne enheter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

@ Manuel: Jeg er ganske sikker på at det samme problemet med synkronisering mot flere iTunes-bibliotek gjelder for iPod. Jeg antar at Apple har designet det slik for at det skal være vanskeligere å bruke iPod til å piratkopiere musikk - sannsynligvis som følge av "dealen" med plateselskapene for at Apple skal kunne selge musikk.

Spørsmålet blir da hvorfor du må ha flere iTunes-bibliotek? Og videre om det ikke er ganske enkelt kan unngå problemet ved å ha kun ett iTunes-bibliotek, eller ved å synkronisere iTunes-bibliotekene mellom datamaskinene slik at du har alt du ønsker å synkronisere mot iPhone i ett "master-bibliotek"?

Behovet for flere biliotek er jo nærmest en selvfølgelighet? Det er vel ikke særlig vanskelig å tenke seg når det kan være nyttig? Å ha ett "master-bibliotek" er lite fleksibelt.

Selvfølgelighet? Neppe. Man kan sikkert finne mer eller mindre reelle situasjoner der man ha flere bibliotek - uten at jeg kan komme på noen slike utpregede scenarier i farten. Man kan også bruke en smule tankevirksomhet på å finne en fornuftig måte å organisere musikksamlingen som ivaretar flere behov, også synkronisering mot iPod/iPhone.

For meg er det uansett hensiktsmessig å ha ett "master-bibliotek" på én maskin, der jeg har all min musikk, da jeg ikke liker tanken på en fragmentert musikksamling som ligger litt her og litt der. Fra mitt "master-bibliotek" kan jeg f.erks bruke delingsfunksjonene (delte bibliotek og/eller Hjemmedeling) i iTunes for å eventuelt spille av eller synkronisere mot andre av mine datamaskiner.

At du klarer deg med ett biliotek betyr ikke at det er det rette for alle. Jeg skjønner virkelig ikke at det skal være så vanskelig å tenke seg at noen kan ha nytte av det? Man trenger ikke å ha filene fragmentert for å ha nytte av flere bibliotek, snarere tvert imot. Jeg har mange bibliotek, og alle filene lagret på ett sted.

AtW

Lenke til kommentar

@ AtW: Nei, sikkert ikke. Men jeg har som sagt litt problemer med å se for meg slike scenarier som gjør det nødvendig å fragmentere musikksamlingen i flere iTunes-bibliotek der ingen inneholder hele samlingen.

Om du kunne fortelle hvorfor du finner det nødvendig å ha mange iTunes-bibliotek lagret på ett sted, så kunne det kanskje bidra til å belyse saken.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

@ AtW: Nei, sikkert ikke. Men jeg har som sagt litt problemer med å se for meg slike scenarier som gjør det nødvendig å fragmentere musikksamlingen i flere iTunes-bibliotek der ingen inneholder hele samlingen.

Om du kunne fortelle hvorfor du finner det nødvendig å ha mange iTunes-bibliotek lagret på ett sted, så kunne det kanskje bidra til å belyse saken.

Jeg bruker ikke itunes, da det ikke har tilstrekkelig funksjonalitet for meg. Men jeg bruker mange bibliotek, fordi bibliotek er mer fleksible enn spillelister. Vi har et bibliotek per familiemeldem, så slipper man at andre ikke har masse filer de ikke ønsker, eller ikke bør ha tilgang til. Jeg har ett bibliotek med all musikk, og et bibliotek med musikk jeg hører på som album osv. Det er veldig greit å ha flere bibliotek. I tilegg er det praktisk med tanke på soner. Noen soner feks kjøkken, så ser ikke jeg på film, derfor vil jeg ikke ha filmer i det bibliotekt jeg bruker der osv. Alle filene er lagret på samme server. Bibliotekene er bare et subsett av alle filene.

AtW

Lenke til kommentar

Vel, en grunn til å misslike bruken av Itunes er jo problemet skissert over og på forrige side: Kobler man Ipoden sin til en ny Itunes forsvinner alt. Det har skjedd veldig mange jeg kjenner ved et uhell.

Jeg er helt fersk med apple produkter og iTunes og fant ut at det skjedde fordi jeg ikke logget på med en e-post kontoen som tilhørte enheten. Or so i think.

Mao. Selv på apple produkter må man tenke selv i en viss grad ;)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Er usikker på hva du mener her. Om du sikter til bruken av DRM på musikk som ble solgt gjennom iTunes Store tidligere, så finnes det ikke et fnugg av tvil om at dette var pga. plateselskapene.

Hvem tjente på at det ikke var mulig å spille av musikken på andre avspillere enn Ipod? Ikke plateselskapene iallefall. De ville tjent på at alle kunne kjøpe musikk gjennom Itunes, uavhengig av hvilken spiller de hadde, ikke bare de med Ipod. Så jo, så de finnes et fnugg av tvil...

Lenke til kommentar

tsk tsk....Ikke fnugg av tvil?

1 Plateselskapene er IKKE tjent med at iTunes salget begrenses til de som har apple hardware.

Det sier seg jo selv at de ville være tjent med å selge til alle.

2. Hvem har så interesse av at man MÅ kjøpe eple HW for å handle på iTunes?

tja.... Apple kanskje???

Steve Jobs påstand om at plateselskapene ønsket å låse musikken til Apple HW er ikke annet en blank løgn. Ikke uvanlig fra den kanten.

Den eneste som drar nytte av denne DRM perverteringen er således Steve Jobs/Apple og IKKE musikkbransjen. Ganske innlysende egentlig. Med mindre du kan komme opp med en god grunn for hvorfor en sånn begrensning ville være til fordel for plateselskapene?

Hadde det vært opp til blowJobs hadde musikken vært gratis, så lenge han kunne bruke det til å pushe Apple produkter.

Lenke til kommentar

Vel, en grunn til å misslike bruken av Itunes er jo problemet skissert over og på forrige side: Kobler man Ipoden sin til en ny Itunes forsvinner alt. Det har skjedd veldig mange jeg kjenner ved et uhell.

Jeg er helt fersk med apple produkter og iTunes og fant ut at det skjedde fordi jeg ikke logget på med en e-post kontoen som tilhørte enheten. Or so i think.

Nei, det er slik "by design": når du kobler en iPod til en iTunes-installasjon som den ikke har vært tilkoblet tidligere, så blir innholdet på iPod'en synkronisert til iTunes-biblioteket. (Hvis dette er tomt, så blir iPod'en også tom.) Men jeg mener da bestemt at det kommer opp spørsmål om man vil sync'e iPod'en til iTunes og at man i så fall vil miste det som ligger på iPod'en. Har man det travelt, så kan det vel hende det går gæli ...

Lenke til kommentar

Selvsagt tjener platebransjen på musikk du ikke får kopiert fritt videre, sier jo seg selv. Men nå er det heldigvis ikke noe mere DRM på iTunes.

Gjør de? Itunes uten drm har flere potensielle kunder, å få tak i sanger som pirat er i praksis 100% uproblematisk uansett.

AtW

Nei, det er slik "by design": når du kobler en iPod til en iTunes-installasjon som den ikke har vært tilkoblet tidligere, så blir innholdet på iPod'en synkronisert til iTunes-biblioteket. (Hvis dette er tomt, så blir iPod'en også tom.) Men jeg mener da bestemt at det kommer opp spørsmål om man vil sync'e iPod'en til iTunes og at man i så fall vil miste det som ligger på iPod'en. Har man det travelt, så kan det vel hende det går gæli ...

Ja, et ganske så elendig design om jeg må si det selv.

AtW

Lenke til kommentar

Selvsagt tjener platebransjen på musikk du ikke får kopiert fritt videre, sier jo seg selv. Men nå er det heldigvis ikke noe mere DRM på iTunes.

Det er greit. Men platebransjen tjener ikke på at man var nødt til å eie en Ipod for å spille av musikkfila. DRMen inneholdt også begrensninger på hvilken avspiller som kunne benyttes, ikke kun på kopiering.

Man kunne m.a.o. ikke kjøpe musikk gjennom Itunes for å spille den av på en MP3 spiller fra Creative. Det var selvsagt et tap for plateselskapene at ikke hvem som helst kunne kjøpe musikk fra verdens største online musikkbutikk. Og husker jeg ikke feil, var det nettopp det som var grunnen til at forbrukermyndighetene kom på banen og fikk fjernet DRMen.

Lenke til kommentar

begge enhetene hadde tidligere vært tilkoblet, aktivert, oppdatert og synket mot iTunes på maskinen det gjaldt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...