Gå til innhold

Kommentar: Apple-diktatur: En positiv ting?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

Apple får ikke pengene mine i bytte mot fancy hardware, men for å slippe å bruke tid på få ting til å virke og for å unngå frustrasjoner. Noen funksjoner og frihet forsvinner, men de er som regel av liten betydning.

Da er vi to ;) Det er vel strengt tatt dette som er brukergruppen til Apple også, og ikke de som konstant må endre på pc oppsettet sitt. Jeg har hatt min del med frustrasjoner opp gjennom årene, brukt mye linux i skolesammenheng og hjemme også, i tillegg til de fleste windows versjoner såklart. Men det kom vel til et punk hvor jeg fant ut at jeg kunne tenke meg å bruke fritida mi på så mye annet enn å knote med pcer, og heller bare bruke noe som bare virker :)

Har kjøpt en Apple bærbar i tillegg til den stasjonære win7 maskinen som snart må pensjoneres. Jeg kan jo ikke sies å ha vært noe apple fanboy, siden jeg aldri hadde tatt i en eplemaskin, men ved neste oppgradering av stasjonær vurderer jeg sterkt å bare kjøre på med Apple her og.

Forresten så later noen til å ha delvis misforstått dette med innelåsthet. Hva i all verden er vitsen med "frihet" når man ikke bruker den ? Det jeg mener er, i all den tiden jeg har brukt OSX har jeg til mitt bruk ikke kommet over noen restriksjoner som hindrer meg å bruke maskinen til det jeg vil. Så hvis det er innelåst å kun få gjort det jeg ønsker, så er det greitt for meg.

Så kjøpte jeg meg nettopp en ny telefon, og etter mye påvirkning fra "nerdene" på jobben så havnet jeg på en nexus one. Tror aldri jeg har knota og sløst bort så mye tid på noen annen mobil enn å få Android til å fungere optimalt. At folk velger det som bare enkelt og greitt funker skjønner jeg godt ;)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Det er jo fint at apples modeller passer for deg, men man trenger ikke akkurat enormt mye fantasi for å se at apples noe magre utvalg av PCer gjerne kan være irriterende for mange. Å begrenses til ganske få (dyre) PCer om man skal ha OSX er noe som kan være hemmende for mange. Vi har en macbook forøvrig, en maskin meg ganske middels byggekvalitet (har allerede vært på service to ganger). OSX er helt ok det, bedre på noe, litt mer irriterende på andre ting. Synes egentlig ikke det er så sotr forskjell mellom desktop-OS som før. Jeg kunne forsåvidt godt ha brukt OSX på flere maskiner om det var "windows-kompatibelt", da det fint er på høyde med win7, men det er for magert utvalg av god software for meg personlig.

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Joda, det er klart at ikke utvalget passer for alle, jeg ser den. Men det gjør ikke maskinene noe dårligere av den grunn..

Forresten, så har jeg ikke sett så mange som har nevnt at det er fult mulig å installere windows på Apple maskinene om man skulle ønsker det. Sånn sett er det jo greitt om ikke OSX skulle falle i smak..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

ZeVs^: Kan jeg få spørre deg hva du måtte knote med for å få Nexusen din til å fungere optimalt? Hva legger du i ordet "knote"?

Selve Android systemet fungerer forsåvidt greitt nok (Bortsett fra mye styr med å synce kontaktlister en gang iblandt, men der er vel ingen feilfri), men jeg har hatt mye trøbbel med diverse apps som ikke fungerer som de skal. Premieeksemplet er kanskje "sipdroid" som jeg har forsøkt å få til å virke sammen med IPLink med noe som kan kalles for mer enn middels lydkvalitet, noe som jeg ellers enda ikke har fått til helt bra. Da hjelper ikke nye updates som fjerner de eneste lydkodecene som faktisk virker. Annet eksempel er "MyTracks" som alltid får GPSen til å slutte å virke, slik at jeg må restarte telefonen for å få GPS lock igjen.

To eksempler utav mange på ting som jeg deretter sitter i timevis med googling for å prøve å løse. Kanskje i noen tilfeller hadde det løst seg med å hente ned en annen app, men noen ganger er ikke alternativene det fnugg bedre. Det er jo klart ikke android sin feil at jeg laster ned "dårlige" apps, men dette er vel kjernen i problemet også, og nettopp det artikkelen handler om, kvalitetssikring i alle ledd, som minimerer risikoen for at ting fungerer dårlig. Android marked som et godt eksempel!

Til slutt roota jeg telefonen i et forsøk på å finne bedre betal-apps, som resulterte i mye ekstraarbeid, men det er forsåvidt min egen feil ;)

Lenke til kommentar

Flere Android brukere skrur av internett-tilgang fordi de merker at noe på telefonen plutselig kobler seg til internett (uten at de vet hva det er) og laster en så betydlig betydlig del data at de meker det på regninga, kontantkortet eller datapakka.

Kanskje like greit at noen passer på at telefonen og apps oppfører seg som de skal?

De fleste har vel fått med seg at noen har programmert en trojan som sender SMS som kler seg ut som en mediaspiller. Du må være godtroende og/eller uvitende og gi appen tilgang til å sende SMS, men bare det at du må være såpass påpasselig og kvalitetssjekke ting man installerer på mobilen selv, dette bekymrer meg litt. Det bør i hvertfall bekymre den vanlige forbruker som som oftest ikke vet hva man skal godkjenne og ikke når man trykker installerer og godkjenner tilgang. Bare se på en hvilket som helst PC som brukes av den vanlige forbruker. Dette problemet har man ikke på en Mac eller iPhone.

Jeg ser poenget med brukerstyrt samfunn for spill, programmer osv., men ser også svakheten, noe som bekreftes med denne trojanen.

EDIT: skrivefeil

Endret av BeachDumb
Lenke til kommentar

Vel. Må man bruke flash om ios hadde støttet det? Er nesten alltid muligheter for å slå det av. Man blir ikke tvunget til å bruke flash, men man blir tvunget til å ikke bruke det.

Og App store sin sensur gjelder ikke bare skadelig programvare. Det gjelder programmvare som Apple ikke liker.

Og til sist. Best batterilevetid får man om man lar være å slå på mobilen.

Endret av Limbeck
Lenke til kommentar

Vel. Må man bruke flash om ios hadde støttet det? Er nesten alltid muligheter for å slå det av. Man blir ikke tvunget til å bruke flash, men man blir tvunget til å ikke bruke det.

En god del forbrukere vet ikke hva det er. De tenker ikke på å slå det av. De vil bare se at mobilen er ustabil og sluker batteri. Og jeg mener faktisk at de har rett. Hvorfor skal en proprietær teknologi være allmennkunnskap?

Og App store sin sensur gjelder ikke bare skadelig programvare. Det gjelder programmvare som Apple ikke liker.
Spekulasjoner. Apple legger litt opp til det selv med hemmelighold, men dog. Opera er faktisk tilgjengelig nå. Har det på iPhone'en. Bruker det aldri.
Og til sist. Best batterilevetid får man om man lar være å slå på mobilen.

Nei sier du det! Lurer på hvorfor ikke flere benytter seg av dette trikset. :p

Endret av Feynman
Lenke til kommentar

trojanern det er snakk om ser ut som en musikk avspiller. og når man instalerer den må man bekrefte at den får bruke sms funksjonen. om du har litt mer en 12 hjerneceller i hodet stopper man instalasjonen der å da.

:nei: Du har ingen aning om hvor mye vanlige folk, ikke nerder som oss, trenger å beskyttes mot seg selv i den digitale verden. Det gjør det ikke lettere for folk at Google har NULL kvalitetskontroll på hva som slipper inn på Android Market. De brannslukker etterpå. Heldigvis har Apple kvalitetskontroll av varene i sin butikk.

Svaret på hva byggekvalitet betyr ble besvart av en annen bruker, så jeg gidder ikke å gjennta det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

åå det var appstore du snakka om. helt greit de har kontroll på hva de slipper ut. men syntes fremdeles de kunne godtatt ting som innholdt erotik. var det ikke en ebook som ble fjærna for at den inholdt banneord også? den morale voktern er det mange som helt klart vil klare seg uten.

Lenke til kommentar

trojanern det er snakk om ser ut som en musikk avspiller. og når man instalerer den må man bekrefte at den får bruke sms funksjonen. om du har litt mer en 12 hjerneceller i hodet stopper man instalasjonen der å da.

Det har du helt rett i, men husk at den vanlige bruker av mobiltelefoner ikke er så alt for smart da.. Tipper de fleste her har iitt mer enn 12 hjerneceller og hadde nok luktet lunta. Allikevel tipper jeg at hvis app-en hadde vært gjennomført nok, og grunnen til å sende sms hadde vært god nok, (feks sende sms for å anbefale musikkspilleren til venner) så hadde man kanskje trengt ennå flere enn 12.

Se forøvrig hva man svarer ja på og hvordan skjermen ser ut når man installerer app-en: http://www.f-secure.com/v-descs/trojan_androidos_fakeplayer_a.shtml

Vi er jo alle enige i at "Apples-diktatur" som artikkel-forfatter og trådstarter ikke bare er positivt. Uansett poenget mitt er at med Apples måte å styre app-store på så slipper man å tenke på slike trussler. Det værste man svarer ja på er å betale noen kroner, og da står det tross alt i klartekst.

Så mitt svar er: Ja Apples-diktatur (les: kvalitetssikring i App-store) er en positiv ting fordi da slipper man å laste ned trojaner som kler seg ut som musikkspillere.. (Selv om feil som dette også kan skje, selv om sannsynligheten er ganske lav)

EDIT: Sorry for at jeg gjentok deg ketle, leste ikke svaret ditt, enig med deg.. +1

Endret av BeachDumb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

+1 angående iPod, irriterer meg grenseløst over at muligens den beste mp3-spilleren på markedet ikke fungerer uten iTunes og synkronisering mot et bibliotek.

Vel, til Ipods forsvar kan den brukes uten Itunes.

Men å kalle Ipod for noe i nærheten av den beste mp3-spilleren er litt drøyt. Selv telefonen min har bedre lydkvalitet.

Lenke til kommentar

+1 angående iPod, irriterer meg grenseløst over at muligens den beste mp3-spilleren på markedet ikke fungerer uten iTunes og synkronisering mot et bibliotek.

Vel, til Ipods forsvar kan den brukes uten Itunes.

Men å kalle Ipod for noe i nærheten av den beste mp3-spilleren er litt drøyt. Selv telefonen min har bedre lydkvalitet.

iPod og iPod kan være to helt forskjellige ting, også når det gjelder lydkvalitet. Det første alle iPod-brukere bør gjøre er å bytte ut medfølgende earbuds med noe bedre, som yter spilleren og musikken full rettferdighet. Tar du en iPod av nyere dato og plugger inne et sett passende, gode hodetelefoner/øreplugger, så vil du få svært god lydkvalitet. Vet ikke hvilken telefon du har, men det er veldig få telefoner som matcher de par siste generasjonene av iPod nano eller touch på lydkvalitet.

http://www.mediaplayerinfo.com/content/Apple-iPod-Nano-8GB-MP3-Player-Review-530/Performance.htm

http://www.pcworld.com/reviews/product/32181/review/ipod_nano_4th_generation_16gb.html

Lenke til kommentar

Årsaken til at andre musikkspillere blir oppfattet som bedre kan være bruk av en eller annen form for filter eller "equalizer" for å endre på frekvensresponsen.

Når det gjelder iTunes, så har programmet også et annet alvorlig problem: Det er rett og slett ikke mulig å bruke iPhone med flere iTunes-bibliotek. Det spiller ingen rolle om man synkroniserer mot iTunes-biblioteket eller håndterer musikken manuelt: iTunes insisterer på å fjerne all musikk dersom du prøver å overføre musikk fra et iTunes-bibliotek med en annen ID enn det som ble brukt når musikken i første omgang ble overført til telefonen.

Her er det ingen unnskyldning. Apple har bevisst ødelagt enkle brukstilfeller der brukeren benytter iTunes på flere datamaskiner. Den eneste løsningen (som jeg har funnet) er å bruke samme biblioteks-ID på samtlige maskiner. Dette innebærer å fiske ut biblioteks-ID fra en XML-fil, lagre denne i tilsvarende XML-fil på de andre maskinene - i tillegg til å bruke en hexeditor til å endre på biblioteks-IDen i en binærfil. Brukervennlig? Absolutt ikke!

I farten kan jeg ikke huske å ha opplevd dette med iPod, så hvorfor iPhone skulle være et unntak skjønner jeg ikke.

Lenke til kommentar

@ Manuel: Jeg er ganske sikker på at det samme problemet med synkronisering mot flere iTunes-bibliotek gjelder for iPod. Jeg antar at Apple har designet det slik for at det skal være vanskeligere å bruke iPod til å piratkopiere musikk - sannsynligvis som følge av "dealen" med plateselskapene for at Apple skal kunne selge musikk.

Spørsmålet blir da hvorfor du må ha flere iTunes-bibliotek? Og videre om det ikke er ganske enkelt kan unngå problemet ved å ha kun ett iTunes-bibliotek, eller ved å synkronisere iTunes-bibliotekene mellom datamaskinene slik at du har alt du ønsker å synkronisere mot iPhone i ett "master-bibliotek"?

Endret av Newton
Lenke til kommentar

@ Manuel: Jeg er ganske sikker på at det samme problemet med synkronisering mot flere iTunes-bibliotek gjelder for iPod. Jeg antar at Apple har designet det slik for at det skal være vanskeligere å bruke iPod til å piratkopiere musikk - sannsynligvis som følge av "dealen" med plateselskapene for at Apple skal kunne selge musikk.

Spørsmålet blir da hvorfor du må ha flere iTunes-bibliotek? Og videre om det ikke er ganske enkelt kan unngå problemet ved å ha kun ett iTunes-bibliotek, eller ved å synkronisere iTunes-bibliotekene mellom datamaskinene slik at du har alt du ønsker å synkronisere mot iPhone i ett "master-bibliotek"?

Behovet for flere biliotek er jo nærmest en selvfølgelighet? Det er vel ikke særlig vanskelig å tenke seg når det kan være nyttig? Å ha ett "master-bibliotek" er lite fleksibelt.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...