Gå til innhold

Kommentar: Apple-diktatur: En positiv ting?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Japp. Hva så? Det jeg skrev er uansett sant.

Absolutt ikke, at det bygger på fri programvare betyr ikke at det essensielt sett er fri programvare. Essensielt sett er det lukket programvare.

Essensielt sett er alt dette Open Source:

http://www.apple.com/opensource/

http://www.opensource.apple.com/

Du skjønner vel selv at OSX lisensen ikke har noe med fri programvare å gjøre. De fleste kjører ikke Darwin på Macene.

http://images.apple.com/legal/sla/docs/macosx106.pdf

Certain components of the Apple Software, and third party open source programs included with the Apple Software, have been or may be made available by Apple on its Open Source web site (http://www.opensource.apple.com/) (collectively the "Open-Sourced Components"). You may modify or replace only these Open-Sourced Components; provided that: (i) the resultant modified Apple Software is used, in place of the unmodified Apple Software, on a single Applebranded

computer; and (ii) you otherwise comply with the terms of this License and any applicable licensing terms governing use of the Open-Sourced Components.

Lenke til kommentar

Du skjønner vel selv at OSX lisensen ikke har noe med fri programvare å gjøre. De fleste kjører ikke Darwin på Macene.

http://images.apple.com/legal/sla/docs/macosx106.pdf

OS X som helhet er ikke fri programvare, ingen har påstått det. Men store deler av OS X er like fullt Open Source, noe som betyr at man har tilgang til kildekoden og kan modifisere eller erstatte svært mye av det som ligger under de øverste GUI-lagene i OS X. Det er jo denne underliggende funksjonaliteten som virkelig betyr noe for power-users som har kompetanse nok til å fikle med disse tingene.

Som operativsystem er OS X mindre åpent enn Linux, men betydelig mer åpent og standardbasert enn Windows, så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Tror at apple tjener på grunn av utseende til produktene og ikke fordi det ikke er muskelmaskiner. Tingster man ikke kan få opp og ta ut batteri eller oppgradere hardware på kaller jeg ikke god byggekvalitet.

Bare min mening.

Min egen Pc er Metall. (Ok med noen glossy neon tegn)

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

jeg har også en mening om hva byggekvalitet er. er ganske enig med pgriffin69x, men i tilegg vil jeg nevne kvalitet på alt det indre også. hjelper pent lite med gode spesifikasjoner om den f.eks er utstyrt med et ustabilt trådløst kort. eller at vifta må jobbe hardt pga en dorlig kjøler. om den blir varm å ha på fanget. eller om den oppfører seg som "gele"

byggekvalitet for meg er rett å slett ikke hva slags materiale maskina er inkapsla i. men gjennomtenkte løsninger.

@ketle hvem er "vi andre" er det alle du kjenner? eller er det alle på forumet her? er det kansje alle på jobben/skolen din? eller er det bare du som ville ha litt mere trykk i din motkomentar til pgriffin69x?

Lenke til kommentar

For meg bestemmer ikke Apple noe som helst. De tilbyr meg en tjeneste, og noen av vilkårene har de satt selv. Hvis jeg ikke liker dem står jeg fritt til å benytte meg av andre tjenester. Men nå har det seg sånn at jeg verdsetter brukskvalitet og stabilitet, og de begrensningene Apple har satt lever jeg godt med.

I løpet av livet har jeg nok brukt mest tid på forskjellige Windows versjoner, og også en del på Linux. Teknisk sett får jeg til det jeg vil på Linux og jeg er kompetent nok til å betjene en Openmoko hva angår telefon. Men nå har jeg valgt MacBook og iPhone. Jeg har også begynt å tenke mer som en vanlig forbruker når det gjelder valg av dingser, i hvert fall i større grad en før.

For eksempel bruker jeg iPhonen til å surfe på nett og se video. Det virker stort sett hele tiden, men det er visst noe som heter Flash, som ikke er støttet, så det fins ting jeg ikke kan se med en gang. (Må bruke en vanlig Mac.) Hvis det nå stemmer at Flash sluker batteri, så kan jeg fortelle at mangelen på batteristrøm er et langt større problem enn at det ikke er støtte for Flash.

Det samme gjelder for Apps generelt. Hvis telefonen ikke virker som den skal er det et større problem enn at et eller annet firma ikke får App'en sin på App Store, eller en annen plass. Jeg har ennå ikke kommet over et program som så viktig at jeg syns en ustabil telefon er til å leve med. Har hørt løse rykter om at dette er et problem for Symbian-telefoner, og det ville ikke forundre meg.

Ellers er ikke Apple perfekt, men de blir ofte kritisert for valg som faktisk er gode. iPod er kanskje ikke best på lydkvalitet, men kvaliteten er god nok for de fleste. Kanskje litt for god hvis man bruker headsettet som følger med. Det er kanskje vanskelig å holde på med filer i iTunes, men strengt tatt er det ikke nødvendig. Brukere som ikke er vant med data syns stort sett filer er noe herk, og vil gjerne slippe å ha noe med dem å gjøre.

Apple får ikke pengene mine i bytte mot fancy hardware, men for å slippe å bruke tid på få ting til å virke og for å unngå frustrasjoner. Noen funksjoner og frihet forsvinner, men de er som regel av liten betydning.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du setter opp en rekke falske dilemmaer, man må ikke velge mellom alltid flash og aldri flash, man kan ha en telefon der man selv kan velge om man vil ha det på, man må ikke velge mellom ingen kvalitetskontroll og kun kvalitetskontrollerte apps får installeres osv.

AtW

Lenke til kommentar

Du setter opp en rekke falske dilemmaer, man må ikke velge mellom alltid flash og aldri flash, man kan ha en telefon der man selv kan velge om man vil ha det på, man må ikke velge mellom ingen kvalitetskontroll og kun kvalitetskontrollerte apps får installeres osv.

AtW

Som nevnt tenker jeg mer som en forbruker nå, så: I don't care!

Jeg kan noen strømsparetriks på iPhone, f.eks. skru av 3G og push-varsler. Det er ikke veldig vanskelig, men tungvindt nok til at jeg ikke alltid gidder. Hvis man i tillegg skal forholde seg til Flash og andre ting bærer det galt av sted. Spesielt når Flash bare er en av flere løsninger der ute.

Og jeg bruker nok tid til å vurdere om App's er verdt å ha eller ikke. Hvorfor skal jeg i tillegg jobbe med å sjekke kvaliteten?

Lenke til kommentar

Ang. Flash vs. HTML5

Jeg ville foretrukket at en åpen standard som HTML5 blir tatt fullt i bruk, men ikke hvis det innebærer å kappe av beina på Flash. Forbrukerne kan avgjøre hva som er best av alternativene og velge deretter. Hvis det blir flash så er det fordi forbrukerne vil ha det slik.

Måtte den beste vinne

Lenke til kommentar

Ang. Flash vs. HTML5

Jeg ville foretrukket at en åpen standard som HTML5 blir tatt fullt i bruk, men ikke hvis det innebærer å kappe av beina på Flash. Forbrukerne kan avgjøre hva som er best av alternativene og velge deretter. Hvis det blir flash så er det fordi forbrukerne vil ha det slik.

Måtte den beste vinne

Kan jo nevne at Flash er jo også under utvikling og jeg ser at det i det siste har kommet flere oppdateringer som gjør Flash både raskere og mindre ressurskrevende, dog hadde det vært spennende med en god test.

Det er ikke noe tvil om at Flash må forbedres om de fortsatt ønsker å ha noen levevilkår.

Men at Apple for eksempel ikke tillater Flash på telefonen mener jeg er igjen et tegn på overstyrring og ikke nødvendigvis til forbrukerens beste da man får redusert web surfing opplevelsen mener jeg.

Lenke til kommentar

AtW

Som nevnt tenker jeg mer som en forbruker nå, så: I don't care!

Jeg kan noen strømsparetriks på iPhone, f.eks. skru av 3G og push-varsler. Det er ikke veldig vanskelig, men tungvindt nok til at jeg ikke alltid gidder. Hvis man i tillegg skal forholde seg til Flash og andre ting bærer det galt av sted. Spesielt når Flash bare er en av flere løsninger der ute.

Og jeg bruker nok tid til å vurdere om App's er verdt å ha eller ikke. Hvorfor skal jeg i tillegg jobbe med å sjekke kvaliteten?

Det er ikke noe verre enn å ha flash av som default, om folk ikke orker å slå det av.

Hvorfor blir ting mindre kvalitetssikret av at det er mulig å installere ikke-kvalitetssikrede apps?

AtW

Lenke til kommentar
Hvorfor blir ting mindre kvalitetssikret av at det er mulig å installere ikke-kvalitetssikrede apps?

Det er ikke det som er saken. Hvis det er mulig å installere apps uten kvalitetssikring må jeg ta stilling til kvaliteten. Nå kan jeg forvente at det virker som det skal, og viktigst av alt at telefonen fortsatt fungerer. Jeg slipper å bekymre meg.

Lenke til kommentar

Det er ikke det som er saken. Hvis det er mulig å installere apps uten kvalitetssikring må jeg ta stilling til kvaliteten. Nå kan jeg forvente at det virker som det skal, og viktigst av alt at telefonen fortsatt fungerer. Jeg slipper å bekymre meg.

Nei, det må du ikke, du kan fortsette som i dag og kun installere apple-godkjente apps.

AtW

Lenke til kommentar

Stemmer for så vidt. Jeg kan også skrive egne programmer i XCode og legge dem inn på egen telefon. Kan jailbreake, og det ser ut til at det kan bli lovlig om en stund. Men jeg tror ikke jeg gidder.

Ellers har jeg jobbet litt med å få godkjent digitale produkter. Det er en tung og ikke spesielt spennende jobb, så jeg tror nok fristelsen blir stor for mange hvis de hadde sluppet unna godkjenningsprosessen. Ustabile Apps er det Apple som taper på, muligens også utviklerfirmaet, men en del av dem har ikke så mye å tape.

Min gjetning på hvorfor det er sånn. OK for min del.

Lenke til kommentar

Tror at apple tjener på grunn av utseende til produktene og ikke fordi det ikke er muskelmaskiner. Tingster man ikke kan få opp og ta ut batteri eller oppgradere hardware på kaller jeg ikke god byggekvalitet.

Bare min mening.

Jeg har aldri vært noen sterk tilhenger av apple, men dette var noe av det merkeligste jeg har lest. Du har sjekket ut prosessorene de bruker i sine nye generasjoner?

De som forsøker seg på fancy utseende som ikke alltid bakkes opp med byggkvalitet er derimot PC verdenen.

jeg har også en mening om hva byggekvalitet er. er ganske enig med pgriffin69x, men i tilegg vil jeg nevne kvalitet på alt det indre også. hjelper pent lite med gode spesifikasjoner om den f.eks er utstyrt med et ustabilt trådløst kort. eller at vifta må jobbe hardt pga en dorlig kjøler. om den blir varm å ha på fanget. eller om den oppfører seg som "gele"

byggekvalitet for meg er rett å slett ikke hva slags materiale maskina er inkapsla i. men gjennomtenkte løsninger.

@ketle hvem er "vi andre" er det alle du kjenner? eller er det alle på forumet her? er det kansje alle på jobben/skolen din? eller er det bare du som ville ha litt mere trykk i din motkomentar til pgriffin69x?

Jeg har drevet med PC bygging i 25 år og har ingen argumenter mot Apples byggkvalitet, den er uovertruffen i alt og ett. At man ikke kan bytte enkelte ting går på modifikasjonsvennlighet og ikke byggkvalitet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg vil si det går mer på modifikasjonsvennlighet enn brukervennlighet av produktet. Det går ikke en gang under servicevennlighet. Ellers kan man på iPhone bytte ut deler selv om man er villig til å bruke verktøy og bryte garantier som man også gjør med spillkonsoller, brunvare osv. Mye dårlige produkter ute å går da ja.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Bare min mening.

Jeg har aldri vært noen sterk tilhenger av apple, men dette var noe av det merkeligste jeg har lest. Du har sjekket ut prosessorene de bruker i sine nye generasjoner?

byggekvalitet for meg er rett å slett ikke hva slags materiale maskina er inkapsla i. men gjennomtenkte løsninger. De som forsøker seg på fancy utseende som ikke alltid bakkes opp med byggkvalitet er derimot PC verdenen.

Jeg har drevet med PC bygging i 25 år og har ingen argumenter mot Apples byggkvalitet, den er uovertruffen i alt og ett. At man ikke kan bytte enkelte ting går på modifikasjonsvennlighet og ikke byggkvalitet.

skal du sitere meg må du ikke redigere det du siterer!

edit:

jeg srkrev heller ingenting om modifisering. bare gjennomtenkte løsninger.

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...