Gå til innhold

Antrekk på jobbintervju

Anbefalte innlegg

Hei.

I morgen skal jeg på to jobbintervjuer, og har nå blitt veldig usikker på hva jeg skal ha på meg. Den ene stillingen er forsikringsrådgiver i en bank, og den andre er telefonselger i et callsenter. Hva ville dere hatt på dere hvis dere ikke hadde hatt tid til å skifte i mellomtiden. Jeg vet at jeg i alle fall skal ha skjorte og pensko, men er veldig usikker på bukse og om jeg kanskje burde hatt en jakke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For bankjobben bør du nok kle deg relativt konservativt, du gjør ingenting feil om du kommer i dress.

Greit nok, men jeg frykter at det kan bli litt overkill i det andre intervjuet, skjønt, jobben som forsikringsrådgiver er den jeg har mest lyst på. Dressbukse og skjorte bør vel funke på begge intervjuene, tatt i betraktning at det er meldt nokså bra vær?

Lenke til kommentar

Skjorte og dressbukse ville jeg valgt, på begge jobbene.

Uten slips eller noe annet tull.

Som forsikringsrådgiver regner jeg med at du må gå noe tilsvarende dette hver dag, å møte opp med noe dårligere enn det på intervju tar seg ikke godt ut.

Dress kan bli litt mye, det er negativt både å gå med for formelle klær og for uformelle klær.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke hør på noen som sier du skal ha på deg hettegenser, joggebukse og caps, da alle plaggene faktisk er bannlyste på mange arbeidsplasser.

Spesielt i forbindelse med bransjene du nevner, vil pent tøy være viktig. I bank er det viktig med et seriøst og proffesjonelt inntrykk når du møter nye kunder, og på callsenter vil "alle" kle seg som om de er rike. Du må gi et inntrykk av at du vil passe inn i den nåværende bedriftskulturen, ikke trekke den ned.

aklla kommer med gode poeng og tips. Hvis du ønsker, kan du også bytte ut dressbukse mot fine jeans (ingen hull eller rifter, gjerne svart) og ha på deg en blazer.

Når det er sagt, vil en f.eks til intervju i forbindelse med jobb i klesbutikk eller bar, kle seg mer chic og mindre stivt.

Endret av Geirern
Lenke til kommentar

Eit godt tips er å stikke innom arbeidsplassen for å sjå kva folk har på seg og deretter prøve å legge seg på omtrent samme stil.

Det å gå likt kledd som resten på arbeidsplassen gir signal om at du ønsker å passe inn.

Så til ein bankjobb så passer det med eit litt finare antrekk, skal du derimot søke jobb på ein litt meir utradisjonell arbeidsplass som har ei meir avslappa forhold til antrekk så blir det overkill å møte i dress. Å møte i svart dress og kvitskjorte blir litt vell mykje om du skal f.eks selge ungdomsklær.

Vis at du er voksen og tar jobben seriøst, men ikkje møt opp for casual og heller ikkje som om du kjem rett i frå ei begravelse.

Lenke til kommentar

Husker jeg gikk på jobbintervju, satte meg i stolen også sa han fyren at jeg så jævli tilbakelent ut også skulle han vise meg ut :p Fy faen det var bortkasta tur!

Hadde forresten buksa langt nede og pique(?) skjorte. Synes jeg så representabel ut! Dessuten hadde jeg klipt håret og stelt skjegget!

Dette virka svært så tynt grunnlagg for å ikkje fortsette intervjuet synest eg. Kun basert på holdninga di rett før møtet. Du var jo strengt tatt innkalt til møte fordi du på papiret såg ut til å være ein mulig kandidat for jobben.

Spørs om dei kanskje allereide hadde funnet ein person til stillinga tidlegare på dagen og at dei no berre var ute etter å avslutte resten av jobbintervjua så fort som mulig for ikkje å kaste vekk meir tid.

Lenke til kommentar

Det jeg synes er viktig i forhold til bekledning, er å ikke fremstå som en person du ikke er. Det er greit nok at jobb antrekket kanskje er dress, men hvis dette ikke er noe du ville gått i til vanlig, ville jeg heller ikke stilt opp på intervjuet i det. Du burde velge den stilen du går i til vanlig, men selvsagt passe på at den er skikkelig og fin (hvis du bare går i joggebukser og ellers hullete klær, burde du velge noe annet)

Når det er sagt, er det viktig å tenke på hva du går i. Ikke gå i bukser med hull, har du piercinger i ansiktet er det greit å i det minste gå med smykker som tiltrekker seg lite oppmerksomhet, eventuelt gjemme/ta ut. Klipp negler, fiks håret, unngå for mange gule kviser og husk smilet.

Lenke til kommentar

Du burde velge den stilen du går i til vanlig, men selvsagt passe på at den er skikkelig og fin (hvis du bare går i joggebukser og ellers hullete klær, burde du velge noe annet)

Er til dels enig, men vil berre presisere at du bør gå i dei type klær som du kjem til å gå i når du er på jobb meir en kva du går i til vanlig.

Er f.eks ingen ting i vegen for å gå i dress på jobb og joggebukser på fritida, men ikkje still opp stivpynta i jobbintervjuet for deretter å møte opp fyrste arbeidsdag i joggedress.

På jobbintervjuet skal du gi eit godt inntrykk av deg sjølv, men du skal også vite kven du er og kva arbeidsgivaren kan forvente av deg. Dersom du på fyrste arbeidsdag bryt med dei forventingane som sjefen din har til deg så vil du fort risikere å få sparken ganske så raskt i løpet av prøveperioden. Prøveperioden varer vanligvis i eit halvt år og innebærer som oftest ei 14 dagers gjennsidig oppsigelsesfrist.

Lenke til kommentar

En kjenning av meg ser mer eller mindre ikke ut.

Da noen foreslo at det kanskje var en ide å klippe håret og stelle seg litt før han gikk på jobbintervju var svaret.

Hvis det skal være slik, kan jeg like gjerne være uten jobb. :no:

Poenget mitt er at dersom du ikke liker å gå i finskjorte er kanskje ikke en jobb i finans noe for deg. Ellers må du vurdere om jobben kanskje er så viktig at du kan kle deg som du bør. Vi skifter alle roller, og det er ingenting som sier at selv om du kler deg kjedelig og konservativt på jobb så er du kjedelig på fritiden.

Kleskoden i Norge er heldigvis relativt fri, den er mye strengere i andre land, f.eks USA eller Japan.

Dersom du ikke kler deg slik arbeidsgiver forventer, med grunn, "det er ikke den jeg er", må du kunne forvente at arbeidgiver da tenker at du faktisk ikke passer for jobben. Dersom man ikke er villig til å kle seg i skjorte for å få drømmejobben viser det jo egentlig hvor (lite) lyst man har på jobben. Dersom du på forhånd vet at ALLE på arbeidsplassen går i dress, men stiller opp uten fordi "dette ikke er meg" lurer jeg på hvorfor du i det hele tatt ønsker den jobben, fordi miljøet på arbeidsplasse da nok heller ikke "er deg".

Eksempel: Dersom dette er deg:

SaggingJeans_6416-thumb-400xauto-4193.jpg

og du ønsker en jobb her:

wall%20street.jpg

Så kan du jo selv tenke hvordan det går om du møter til intervju med "din stil". Tenk deg selv f.eks som leder for en bank der den nyansatte skal ha ansvar for mange av bankens (rike) eldre kunder, gjerne med mange personlige konsultasjoner, ville du ansatt personen i bildet øverst, dersom han kom kledd slikt på intervju ?

Det er heller ingen problem å sende en e-mail eller ringe for å spørre om kleskoden i bedriften.

Men som andre tidligere har nevnt er det jo forskjell på å barbere seg å kutte hode av seg. Ofte er det nok bare med en ren dongribukse og en konservativ (grå/brun) genser. Grilldress er ikke å anbefale :p

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Det er greit nok at jobb antrekket kanskje er dress, men hvis dette ikke er noe du ville gått i til vanlig, ville jeg heller ikke stilt opp på intervjuet i det.

Helt uenig. Hvis det vanlig jobbantrekket i den jobben du søker på er dress, så går du i dress på intervjuet. Kan du ikke gjøre intervjuet godt i dress, så kan du neppe gjøre jobben godt i dress heller.

Så generelt enig med Thorsen her.

Lenke til kommentar

Ang antrekket, så husk at du skal selge deg selv, da bør man fremstille seg på best mulig måte, akkurat slik f.eks McDonalds gjør med burgerene sine.

De ser flotte ut på plakaten, men den du får er slapp og kjedelig.

Arbeidsgiver er veldig klar over at arbeidstaker prøver å selge seg selv. Personlig forventer jeg at de som er hos intervju med meg er pyntet, selv om det ikke er ett krav på jobb.

Lenke til kommentar

Husker jeg gikk på jobbintervju, satte meg i stolen også sa han fyren at jeg så jævli tilbakelent ut også skulle han vise meg ut :p Fy faen det var bortkasta tur!

Hadde forresten buksa langt nede og pique(?) skjorte. Synes jeg så representabel ut! Dessuten hadde jeg klipt håret og stelt skjegget!

Typisk arbeidsgivere. De er alle drittsekker.

Lenke til kommentar

Typisk arbeidsgivere. De er alle drittsekker.

Jeg gleder meg ikke. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...