Stubba Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Hei og hopp! Er en gutt på 18 år, jakter og drar på skytebanen med far. Har lånt en av hans hagler, men jeg er lings og ikke han. Har sett på 2 hagler: - Silma Finnskogen 12/89 - Silma Finnskogen Light 12/76 Hører litt forskjellig rundt når jeg spør. Noen her som kan si meg noen fordeler og ulemper eller overbevise meg om hvem jeg bør kjøpe? Fikk først høre at Light er mye bedre fordi det er lettere, men noe mer rekyl. Så fikk jeg senere høre at en tyngre hagle tåler som regel mer, og at en light hagle er det vanskeligere å skyte med. Takker for all hjelp! - Stubba Lenke til kommentar
GIsken Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Hei og hopp! Er en gutt på 18 år, jakter og drar på skytebanen med far. Har lånt en av hans hagler, men jeg er lings og ikke han. Har sett på 2 hagler: - Silma Finnskogen 12/89 - Silma Finnskogen Light 12/76 Hører litt forskjellig rundt når jeg spør. Noen her som kan si meg noen fordeler og ulemper eller overbevise meg om hvem jeg bør kjøpe? Fikk først høre at Light er mye bedre fordi det er lettere, men noe mer rekyl. Så fikk jeg senere høre at en tyngre hagle tåler som regel mer, og at en light hagle er det vanskeligere å skyte med. Takker for all hjelp! - Stubba Hei! Nå er ikke akkurat rekylen i ei kaliber 12 hagle noe å sutre over, men om du skyter 100-150 skudd hver gang du er ute vil du nok merke en forskjell mellom ei lettere og ei tyngre hagle. De proffe på banen velger ofte tyngre våpen, gjerne med lengre løp. Men jeg tror ikke du vil savne disse 6 hektoene med mindre du er ømfintlig for rekyl(spesielt hvis du skyter med leirdue ammo). Etter en gåtur på 2-3mil så kommer du definitivt til å merke forskjellen på vekten av våpenet ditt. Så om du går masse på jakt kan den lette utgaven være gunstigere. Fordelen med det tyngre våpenet er at det er plass til 86mm patroner, noe som er flott for sjøfugl-jakt. Selv bruker jeg ofte en 86mm "magnum" patron i løp nr2 når jeg går på rypejakt. Da kan jeg skyte rype på 50-60 meter uten problemer. Hvorvidt våpenet tåler mer eller mindre tørr jeg ikke spekulere i, men slike hagler har en veldig enkel og solid mekanisme, som ganske sikkert tåler en støyt. Lenke til kommentar
Stubba Skrevet 11. august 2010 Forfatter Del Skrevet 11. august 2010 Takk for veldig godt svar Var på skytebanen idag, hvor jeg testet ut fars Beretta UltraLight (den veier det samme så vidt jeg vet), og kan ikke si jeg merket store forskjellen på rekylen. Så valget lander vel på Light versjonen, hvor jeg aldri er på sjøfugl jakt, men skogsfugl/rype jakt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå