Gå til innhold

Vg2 maritim, jobbmuligheter på land?

tempozzz

Anbefalte innlegg

Skoleåret 08-09 gikk jeg vg2 maritim, fordypning motormann. Når skoleåret startet var jeg veldig keen på å komme ut på båt og jobbe men rundt juletider i 2008 ble jeg litt skeptisk på om det var det jeg ville. Men men tenkte jeg og skulle fortsette resten av tiden på skolen men jeg ble bare mer og mer usikker på om jeg ville på båt. Sommeren og høst/vinter 2009 kom og vi ble alle lovet lærlingeplasser. Jeg fikk aldri noen lærlingeplass, noe som kanskje var like greit med tanke på at jeg var så usikker :roll:

Jeg har nå søkt meg inn på vg2 på nytt igjen, nå på kjøretøy. Der ser det ut som man kan få seg jobb som motormekaniker etter endt skole. Dette virker interesant for meg og at jeg kanskje kunne fått meg jobb på en større slip/mek verksted.

Det jeg lurer på er om jeg trenger å gå denne linjen eller om det er muligheter å få jobb på en slip eller et mek verksted som motormannlærling for deretter ta fagbrev?

Håper noen med peiling og/eller noen som kanskje har gjort det samme kan svare :)

Endret av tempozzz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ta deler av læretiden som motormann på slipp/mekanisk verksted, men mener du må ha en viss mengde fartstid for å kunne ta fagbrev som motormann. Men dette vet sikkert skolen din mer om. Bedriften må også være godkjent av fylket for å drive opplæring i det aktuelle faget tror jeg.

Hvilken utdanning som passer best til slipp/mek.verksted av motormekaniker og industrimekaniker vil avhenge av hva verkstedene du kunne tenkt deg å jobbe hos foretrekker og/eller er godkjent som opplæringsbedrift i.

Lenke til kommentar

Takker for respons!

Skolen begynner igjen på mandag, så når jeg får startet på skolen skal jeg snakke med en rådgiver. Jeg kommer uansett til å gå skoleåret tenker jeg. (vg2 kjøretøy)

Jeg har jo mange jobbmuligheter etter endt skole, man må jo ikke bli bilmekaniker selv om man går den linja.

Har lyst å holde på med motorer, så får se om det er muligheter til å få jobb på et motorverksted eller en slip som tar overhaling på større båtmotorer, f.eks hurtigruten og lignende

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...