Gå til innhold

Kjøpe hus av bestemor, hvordan gjøre det rettferdig og enkelt?

heikri

Anbefalte innlegg

Jeg og min mann skal kjøpe huset til min mormor. Vi skal kjøpe det til takst, og vil gjøre dette på en mest mulig riktig måte. Min mor er enebarn, og jeg har en søster. Hvordan gjør man det slik at det blir rettferdig for alle? Vi har blitt enige alle sammen om at vi kjøper til takst. Må vi ha en advokat inni bildet? Eller holder det at vi engsjerer en megler og lager vanlig kjøpskontrakt mellom oss og mormor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge mormor er i live, kan hun selge dette fritt til dere. Dere kjøper det til verditakst, så da kan det heller ikke ansees som gavesalg/forskudd på arv. Det skal da være helt uproblematisk å gjennomføre dette.

Uansett, så ville jeg ha engasjert en megler eller advokat for å ta seg av oppgjør og skrive en kontrakt. Dette er det tryggeste for alle parter, og en ryddig måte å gjøre dette på. Da får både dere og mormor en skriftelig avtale, og dokumentene blir tinglyst korrekt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Advokater er ofte billigere enn meglere. De skal i som regel ha fast pris og ikke en prosentandel av salget som meglere.

En mulighet er adovkat online www.ao.no som har en pakke som heter "AO Dokument, Pris kr. 1 495.- inkl. MVA". De sier: "Vi anbefaler denne pakken brukt der du har funnet og kjenner kjøperen godt, samt stoler på at oppgjør helt sikkert vil finne sted som avtalt f.eks ved overdragelse innen familien eller i forbindelse med dødsboskifter."

Trenger dere takst kan dere kontakte takstmann direkte.

Lenke til kommentar

Supert! Dette hjalp masse. Takk :new_woot:

Vi har vært innom samme runde tidligere. Jeg vil anbefale deg å få flere enn en takst og så ta gjennomsnittet av de. Veldig lett å få en manipulert takst. La gjerne hver av partene foreta hver sin, da kan man ikke klage i ettertid på prisingen!

Lenke til kommentar

Det pellepedal skriver er et veldig godt poeng. Arv og penger er en stor kilde til problemer inad i familier. Det er viktig å få ryggen dekket og gjøre ting riktig, og om man gjør det som Pellepedal foreslår kan ingen hevde at prosessen er urettferdig.

Se forøvrig denne, hvor ille det kan gå:

http://www.dagbladet.no/2010/08/08/nyheter/innenriks/arv/konflikt/nettmote/12767635/

Regner med oppgjøret skal holdes utenom arv siden du ikke skriver noe om dette.

Jeg tror også at advokat vil være det greieste.

Lenke til kommentar

En takst i fra hver "deres" takstmann er sikkert lurt som det blir sagt her. Husk også at dere må betale 2,5% av kjøpesummen i boligkjøperskatt (også kjent som dokumentavgift) slik at dere tenker på om det er dere som skal betale denne eller om det inngår som en kostnad i selve handelen.

Lenke til kommentar

Advokater er ofte billigere enn meglere. De skal i som regel ha fast pris og ikke en prosentandel av salget som meglere.

En mulighet er adovkat online www.ao.no som har en pakke som heter "AO Dokument, Pris kr. 1 495.- inkl. MVA". De sier: "Vi anbefaler denne pakken brukt der du har funnet og kjenner kjøperen godt, samt stoler på at oppgjør helt sikkert vil finne sted som avtalt f.eks ved overdragelse innen familien eller i forbindelse med dødsboskifter."

Trenger dere takst kan dere kontakte takstmann direkte.

Meglere tar ikke % av kjøpesum når det er et rent oppgjørsoppdrag. Da er det fastpris som gjelder.

Lenke til kommentar

En takst i fra hver "deres" takstmann er sikkert lurt som det blir sagt her. Husk også at dere må betale 2,5% av kjøpesummen i boligkjøperskatt (også kjent som dokumentavgift) slik at dere tenker på om det er dere som skal betale denne eller om det inngår som en kostnad i selve handelen.

Det naturlige er vel at kjøperen står for denne i sin helhet, ellers så ville de i praksis "få" dokumentavgiften som egentlig vil være en type arv.

Hvis de kunne arve huset i sin helhet ville de muligens kunne fått halvert dokumentavgiften, men dette utløser endel andre problemstillinger som kompliserer situasjonen.

Lenke til kommentar

Meglere tar ikke % av kjøpesum når det er et rent oppgjørsoppdrag. Da er det fastpris som gjelder.

Det gjør de sannsynligvis ikke, men meglere har ofte uklare priser som er avhengig av markedet, pruting, arbeidsmengde osv. Jeg mener jeg har lest om i alle fall en megler som har tatt prosentandel av salg ved bare enkelt oppgjør (selv om jeg ikke finner linken akkurat nå). Vanligvis er det selger som betaler megleren det er vel ikke tilfellet her.

Advokater opererer vanligvis med faste priser pr. time eller for oppdrag som med AO.no. Advokater har også utdannelse og ofte erfaring innen kontraktrett og arveoppgjør. Jeg ville brukt en advokat, men det er selvsagt opp til trådstarter om hun vil bruke megler.

Lenke til kommentar

Det naturlige er vel at kjøperen står for denne i sin helhet

Jeg vil også tro det, men det er viktig at alle parter er klar over at det skal betales boligjøperskatt på 2,5%. Derfor innlegget mitt.

ellers så ville de i praksis "få" dokumentavgiften som egentlig vil være en type arv.

Jeg tenkte mer på at de ble enig om å dele den mellom seg e.l. Det blir jo ikke at de får den. Men jeg er enig at det naturlige er at kjøperen betaler boligjøperskatt, men det kan hende de er av en annen oppfatning. Det viktigste er at de er oppmerksomme på det.

Lenke til kommentar

Dette er jo litt på siden av topic, men hvis bestemoren betaler en del av dokumentavgiften (noe hun aldri ville gjort på det åpne markedet) så får kjøperen en fordel i forhold til feks søsken som i fremtiden ikke vil havne i arverekkefølgen til pengene som ble brukt til å subsidiere dokavgiften.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte mest på at TS og hennes søster delte boligkjøperskatten. Da får moren prisen på huset og de har 50/50 brøk etter oppgjøret. Hvis moren setter pengene fra salget på konto og de arver disse senere så har de fått like mye dersom søsteren var enig i taksen som ble satt for salg.

Lenke til kommentar

Jeg sa tidligere det mest naturlige er at trådstarter betaler boligkjøperskatten, men at de deler er en annen mulighet. Da er arvebrøken netto 50/50 etter transaksjonen. Igjen, poenget er at de blir enige om dette på forhånd, samt hvem som betaler takstmennene og evt. andre kostnader.

Lenke til kommentar

Bare husk å involver søsteren i dette oppgjøret. Selv om søsteren ikke har så mye hun skulle sagt, vil et slikt oppgjør fort skape vondt blond.

Spør om hun ønsker å overta huset selv. Hvis så må kanskje mormor bestemme hva som skal overta og til hvilken pris. Din mor har heller ingen innsigelser?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...