Gjest medlem-156924 Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 (endret) Hallo der! har akkuratt kjøpt ny prosessor (AMD PHENOM 2 965 x4)og lurer på litt rundt det.. Kjøpte også win7-64x og en 64gb ssd hd. Hvor mye forskjell er det på DDR2 og DDR3 egentlig? bør jeg oppgradere til DDR3? eller er det ikke så enorm forsskjell at det gjør noe? Hvor merker man egentlig forskjellen? Jeg har 4GB crusial ballistix 6400. Er det også sånn at man max kunne ha 2gb brikke i porten med 32bit xp? Vil mer minne uansett være bra ? selv om det er DDR2? En annen ting som kunne vært et lite bonus svar om noen viste er at brikkene mine skal stå i 4-4-4-12 med 2.0v jeg har satt de til det, orginalt så kom jo 1.8v med 5-5-5-18.. trenger jeg og stille noe mere en volt til 2.0 og sette i 4-4-4-12? Lurte på det der TRFC Der to av mine står i 127.5 og de to andre står i 105, er dette riktig?? eller må jeg Stillle Noe jeg ikke skjønner er at cpuz viser at ramen kjører i 400mhz Why!!? Se Screen capture bilde. OG feil timings....! og volt.. Takker for svar!! dette har jeg lurt på en stund! Endret 11. august 2010 av medlem-156924 Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Om du bruker DDR2 i ditt hovedkort, så støtter det kun DDR2, ikke DDR3. Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 (endret) Er det også sånn at man max kunne ha 2gb brikke i porten med 32bit xp? Nei, minnekontrolleren og BIOS vil kunne "se" hele adresse-spekteret til minnet, men i et 32-bits system er det ikke nok adresser å dele ut til 4GB RAM pluss øvrige komponenter. Derfor vil ikke alt minnet bli adresserbart i slike tilfeller, men 4GB vil fortsatt klart være å foretrekke fremfor 2GB. Dette med OS og minnestøtte handler hovedsaklig om den totale minnemengden, ikke kapasiteten til hver enkelt brikke. Vil mer minne uansett være bra ? selv om det er DDR2? Så lenge du bruker Windows XP (uansett om det er 32 eller 64 bits), tror jeg de færreste vil ha behov for mer enn 4GB. Men her må man nesten bare vurdere sine behov. I XP tror jeg hvert program uansett bare får allokere inntil 2GB data, så med mindre man kjører flere tunge applikasjoner samtidig burde vel 4GB holde for de fleste. En annen ting som kunne vært et lite bonus svar om noen viste er at brikkene mine skal stå i 4-4-4-12 med 2.0v jeg har satt de til det, orginalt så kom jo 1.8v med 5-5-5-18.. trenger jeg og stille noe mere en volt til 2.0 og sette i 4-4-4-12? Neida, dine innstillinger ser helt greie ut. Selv om produsentene har tildels strenge standarder å forholde seg til, er det ingenting som hindrer modul-produsenter i å "teste grensene" på egen hånd. Hvis f.eks. Corsair ønsker å gi ut entusiast-minne som langt overgår JEDECs spesifikasjoner, så gjør de det. Standardene er ofte bare minimumskrav, og hver modul-produsent kan f.eks. håndplukke chipene de bruker til sitt high-end minne, og på den måten oppnå høyere kvalitet. Etter testing bestemmer de seg for en eller flere kombinasjoner av timings, frekvens og spenning som minnet er garantert å skulle klare. Om en produsent lover mer enn produktet klarer å levere, er det deres eget ansvar. Lurte på det der TRFC Der to av mine står i 127.5 og de to andre står i 105, er dette riktig?? eller må jeg Stillle Det er kapasiteten til hver enkelt brikke som avgjør hva tRFC skal være, og når man bruker 4x1GB så skal hver av dem stå på 105. Dette tror jeg må være en bug, og mitt system oppfører seg akkurat likt. Jeg bruker ofte å korrigere dette i Memset da det ikke hjelper å endre i BIOS, men jeg har aldri merket noen problemer forbundet med denne særegenheten. Noe jeg ikke skjønner er at cpuz viser at ramen kjører i 400mhz Why!!? Se Screen capture bilde. OG feil timings....! og volt.. Det er kun bildet til høyre som viser hvilke innstillinger minnet ditt kjører på "i øyeblikket" - bildet til venstre viser bare hvilke standard-innstillinger som er programmert inn i minnets SPD-chip. Hvis man velger automatisk konfigurasjon i BIOS så vil innstillingene fra en av SPD-tabellene bli valgt på bakgrunn av øvrig maskinvare. Manuell konfigurering i BIOS vil overprøve SPD-verdiene, noe det virker som du allerede har gjort på riktig måte CPU-Z viser ikke hvilken minnespenning systemet kjører på i øyeblikket. For å overvåke ting som temperatur og spenning bør man bruke en hardware-monitor. Slike programmer følger vel med praktisk talt alle hovedkort. Frekvensen på minnet oppgis også kun i egentlig frekvens, dvs at MHz-tallet må dobles for å finne MT/s (MegaTransfers pr sekund). Dette er altså på grunn av Double Data Rate, som gjelder for hele DDR-familien. Som KoKo_ har nevnt vil du måtte skifte ut mer enn bare minnet om du skulle oppgradere. Spør du meg er ytelsesforskjellen i utgangspunktet altfor liten til å forsvare å kun skifte ut minnet. Når man i tillegg må skifte andre komponenter fremstår oppgradering som et enda dårligere alternativ. Jeg ville ha ventet, for så å gjøre en grundigere oppgradering når tiden er inne. Endret 11. august 2010 av Quintero Lenke til kommentar
Gjest medlem-156924 Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Bruker Win7 på maskinen 64bit Lenke til kommentar
Gjest medlem-156924 Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 (endret) Beste svar jeg noen gang har fått her! Tusen takk for det! Endret 12. august 2010 av medlem-156924 Lenke til kommentar
Gjest medlem-156924 Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 (endret) Om du bruker DDR2 i ditt hovedkort, så støtter det kun DDR2, ikke DDR3. Jeg vet at hovedkortet mitt ikke støtter DDR3 Takk for svar. Endret 12. august 2010 av medlem-156924 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå