Gå til innhold

Veldig gammel tv, funker det i dag?

Anbefalte innlegg

Jeg har en forkjærlighet for gamle ting og har fått tak i et gammelt tv som funker (et slikt med kanalknapper (hele 8 av dem :p), uten fjernkontroll og kun antenneinngang. Er det noen måte å få signaler inn på det per i dag? Har kabeltv fra Canal Digital, men har også en eldre video med scart jeg kan kjøre signalene inn via (med antenne ut og deretter inn på tv) evt. Vil det funke?

På forhånd takk!

post-277-1281505686,8267_thumb.jpg

Endret av zacka
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil iallefall få inn de analoge kanalene som sendes på frekvensene 30MHz - 300MHz .

Om du får inn analoge kanaler på høyere frekvenser fra 300MHz og oppover(UHF) avhenger av om apparatet har UHF eller ikke.

NRK kanalene , SVT1/SVT2 , TV3 , TV2 skal du kunne få inn tilkoplet canal digital analog kabel tv.

Lenke til kommentar

Jeg tipper TV-en har UHF, den ser tross alt ut til være fra 70-tallet - de jeg har sett som bare har hatt VHF har vært svart-hvitt-TV-er fra 60-tallet. Men for å finne det ut, finn de åtte små kanalsøkerene i en skuff eller bak et lokk, og se om de går fra 2 til 12 (VHF) eller om de også har skala fra 21 til 69 eller noe sånn, det er UHF.

Dersom TV-en virker uten å ha mistet lysstyrke og en eller flere farger og bildet ikke er forvrengt, bør den absolutt kunne brukes. Enten som syar2003 sier med analoge kanaler i kabelnettet rett i TV-en, men du vil også kunne se digitale kanaler fra dekoder ved å koble dem via en RF-modulator. Eller via videospilleren, da eldre videospillere ofte har innebygget RF-modulator, dersom den i tillegg har SCART-inngang for å koble den til dekoderen.

Lenke til kommentar

jeg skaffet meg en DVD optaker : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=587470 (kopier linken til adresse feltet i nettleseren) pussig nok så har den RF kontakt for både inngående og utgående signal. så det er ikke bare de gamle opptakerne som bruker denne kontakten

Men det du ser der er sannsynligvis bare 'loopthrough' slik at antennesignalet både kan brukes av opptakeren og sendes videre til TV og brukes av den. Dersom den har RF-modulator kan den også sende lyd og bilde fra harddisk eller DVD som antennesignal gjennom anntenneutgangen, og TV-en vil da kunne finne på en UHF-kanal. Har du prøvd om det går?

Lenke til kommentar

jeg skaffet meg en DVD optaker : http://www.komplett....aspx?sku=587470 (kopier linken til adresse feltet i nettleseren) pussig nok så har den RF kontakt for både inngående og utgående signal. så det er ikke bare de gamle opptakerne som bruker denne kontakten

Men det du ser der er sannsynligvis bare 'loopthrough' slik at antennesignalet både kan brukes av opptakeren og sendes videre til TV og brukes av den. Dersom den har RF-modulator kan den også sende lyd og bilde fra harddisk eller DVD som antennesignal gjennom anntenneutgangen, og TV-en vil da kunne finne på en UHF-kanal. Har du prøvd om det går?

antagelig. jeg fikk ikke noen kontakt med opptakeren gjennom rf tilkoblingen. det testet med programvalg 0 (kanal 36). signalet kommer fra dekoder til opptaker gjennom en scart kabel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...