Thinkfree Skrevet 10. august 2010 Del Skrevet 10. august 2010 (endret) Hei Førstegangsbygger her. Fikk satt sammen alt sammen, og det virket greit. Startet så pc'en, men den fungerte i bare 0,1s før den slo seg av. Oppdaget at "coreunlock" pæra (led) lyste rødt så jeg slo den av (switchen). Kan ikke huske å ha slått den på.. Prøvde å starte pc'n på nytt og nå er det null respons i det hele tatt. Dette er komponentene: Steel SteelPad QcK mini ZyXEL NWD310N AMD Phenom II X4 955 Black Edition Samsung Spinpoint F3 500 GB Asus Radeon HD 5850 1 GB Samsung SyncMaster XL2370 Corsair XMS3 DDR3-1600 CL9 4 GB ( 2x2 GB ) Fractal Design Define R2 Black Pearl - -- -- - Fractal Design Newton R2 650W Asus M4A89GTD PRO/USB3 10-50 Microsoft SideWinder X4 10-50 ACE of Sweden Edge 3200 Cooler Master 212 Plus Samsung DVD+-R/RW/DL/RAM SATA Gjorde slik> Brukte antistatisk lenke Installerte CPU, la på kjølekrem og installerte CPU vifte - koblet til vifte pin. Installerte RAM Installerte PSU, koblet til 24 pin og 8 pin som i følge manualen. Installerte HDD, koblet til SATA 1 + strøm til PSU Installerte DVD-RW, koblet til SATA 2 + strøm til PSU Installerte de pins-kablene som allerede var installerte i kabinettet + USB pins gikk in på random, ettersom det ikke sto noe om hva slags type USB det var (noe å si?). Installerte alle vifte-pins Installerte grafikk-kort og VGA sitch card. Ser det er to steder jeg kan plugge in strøm-kabel til, men fulgte med bare en kabel (som jeg kobla til en kabel som fulgte med PSU), så bruker bare det. Har nå koblet HDD, DVDRW, Grafikk-kort og hovedkort til PSU OG alle nødvendige kabler og pins (så vidt jeg vet). Koblet ikke til "Ultra DMA 133/100/66" kabel eller Serial ATA 3 Gb/s kabler (bruke 6Gb/s) eller ASUS Q-Connector kit. Beklager noob utrykk og håper det var tydelig nok.. Setter virkelig pris på svar, og håper det ikke er hoveedkortet som har stryket med eller noe sånt.. EIDT: la til komponent liste Endret 11. august 2010 av Thinkfree Lenke til kommentar
War Skrevet 10. august 2010 Del Skrevet 10. august 2010 (endret) Det er dumt å bruke en ledning når du skal ha last på kortet, det er sånne ting man sjekker før man kjøper. Det skal være 2x pci-e-kontakter fra den PSU, løse man setter på selv. USB-pinnene må ikke settes random, http://www.frontx.com/cpx108_2p3.gif ( Hele link-menyen er død i posten ) Prøv å sett power sw, hhd, reset-knappene fra kabinettet inn en gang til. 100% rett veg og sted. Kan du ta et bilde av det hele og laste opp? Endret 11. august 2010 av War Lenke til kommentar
Thinkfree Skrevet 11. august 2010 Forfatter Del Skrevet 11. august 2010 Takk for svar! Fjernet grafikkkortet for øyeblikket, greit å ta en ting om gangen. Steel SteelPad QcK mini ZyXEL NWD310N AMD Phenom II X4 955 Black Edition Samsung Spinpoint F3 500 GB Asus Radeon HD 5850 1 GB Samsung SyncMaster XL2370 Corsair XMS3 DDR3-1600 CL9 4 GB ( 2x2 GB ) Fractal Design Define R2 Black Pearl - -- -- - Fractal Design Newton R2 650W Asus M4A89GTD PRO/USB3 10-50 Microsoft SideWinder X4 10-50 ACE of Sweden Edge 3200 Cooler Master 212 Plus Samsung DVD+-R/RW/DL/RAM SATA Har heller ikke koblet til USB-pin som fulgte med kabinettet her, men tatt bilder. I manualen er det ikke beskrevet en inngang med de P1-2 + og - verdier.. Koblet til en sort Serial ATA (SATA?) som fulgte med kabinettet. Og brukte asus q-connector. Tok bilde av grafikk-kortet også. Lenke til kommentar
waerg34g Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Er mye som kan ha havnet litt feil, så jeg vil anbefale deg å starte fra scratch. Både for å sikre at komponentene virker, og for å se at du får koblet ting riktig. Start da med kun CPU (glem for guds skyld ikke viften...) og kontakten til powerknappen. Dersom denne da starter opp kobler du til komponenter en etter en, og restarter maskinen for hver gang. Hvis det ikke funker kan du kickstarte hovedkortet (søk på hovedkortet ditt for å finne hvilke pins som skal kortsluttes.) Hvis du er forholdsvis trygg på at hovedkomponentene er riktig tilkoblet kan du i stedet bare fjerne DVD-spiller og alle USB-tilkoblinger. Dobbeltsjekk (gjerne enda en gang etterpå) at pins til powerknapp, resetknapp oa er satt på riktig. Hender designeren av hovedkortet og kabinettet har tenkt litt omvendt, slik at det ikke er helt innlysende hvilken pin som er jord. Se også etter at strømlampen på hovedkortet lyser... Lenke til kommentar
Thinkfree Skrevet 11. august 2010 Forfatter Del Skrevet 11. august 2010 Kabinettet fulgte ikke med reset-pins, er dette viktig? Skal prøve å frakoble det meste og se om det er noe liv i den. Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Dersom kabinettet ikkje har ein reset-knapp hoppar du bare over reset-pins. Om du ikkje får det til med råda du har fått her så langt prøv å skru ut hovudkortet (ja, det er dumt), koble frå alt med unntak av prosessor og -kjølar. La hovudkortet ligge ein relativt støvsikker stad, koble til ATX- (24-pin) og EPS (4-pin) frå strømforsyning, og prøv å starte den ved å halde eit flatt skrujern slik at det er i kontakt med power+ og power--pinnane samtidig. Dersom "PC-en" byrjar å gå no, fungerar i alle fall desse. Eg opplevde noko liknande då eg bygde min forrige PC, den nekta å starte. Det var min andre bygge-PC frå botnen av, i tillegg har eg gjort ein del oppgraderingar opp gjennom tida, så heilt fersk var eg ikkje. Eg trudde eg måtte sende inn hovudkortet, men testa det slik som nevnt over før eg sendte det inn, og joda, då starta den. Skrudde heile greia saman igjen, og etterpå har den fungert knirkefritt. Det kan ha vore ei form for kortslutning pga hovudkortet hadde kontakt med metall i kabinettet der det ikkje skulle ha det, eg er ikkje heilt sikker. Men det løyste seg, så prøv, om alt anna feilar. Lenke til kommentar
Thinkfree Skrevet 11. august 2010 Forfatter Del Skrevet 11. august 2010 Hei, takk alle sammen for meget hjelpsomme svar! Koblet fra alt dill dall og løsna skruene litt på hovedkortet, som jeg hadde strammet til man må "ta i" litt, løsnet de altså enda litt mer nå. Koblet så PSUen til hovedkortet og plutselig lyste det gitt! Tenkte jeg kobler til kabinettet og starter pc'en for å dobbeltsjekke at hovedkort/CPU/vifte funker. Angående grafikkkortet så har jeg en 6+2 pin som fulgte med PSU. Kan jeg bruke den eller trenger jeg en ren 6-pin (som fulgte med grafikk-kortet)? Se bilder Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Du kan bruke 6pinsen som fulgte med ja Lenke til kommentar
Thinkfree Skrevet 11. august 2010 Forfatter Del Skrevet 11. august 2010 (endret) 6+2 pinsen altså? Får kabinettet til å funke, alle viftene går. Men CPU vifte starter, men slutter med en gang. Er ganske sikker på at jeg har montert riktig (så en how to film av coolermaster). Av og til så vil vifta gi full gass, men det virker helt random. Har skjedd to ganger når jeg har holdt inn power-knappen på kabinettet for å slå av. Denne burde jo være helt uavhengige av monteringen av kjøleren så skjønner ikke hvorfor den ikke vil gå. Bør ledningen ligge en spesiell vei med så lite krøll som mulig? Lurer også på hvor den usb'en til kabinettet skal.. På hovedkortet har jeg USB1314, 1112, 910 og 78. Ikke no 12 som det virker kabinett-usb'en skal inn på..? Okay, leste på http://tinyurl.com/36c8san at "the hyper 212+ is a PWM controlled, that means the motherboard will adjust the fan speed according to the cpu load." Altså er det normalt at vifta ikke går nå som så godt som ingenting er installert? Leste også dette: "my asus p53e pro used to do the same with cpu cooler, I just turn off the cpu fan control in the bios, and after that it worked just fine. sometimes the mobo puts too little voltage on the cpu fan, so the fan fails to spin." Noen tanker om det? Endret 11. august 2010 av Thinkfree Lenke til kommentar
Chieftec_master Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 6+2 pinsen altså? Får kabinettet til å funke, alle viftene går. Men CPU vifte starter, men slutter med en gang. Er ganske sikker på at jeg har montert riktig (så en how to film av coolermaster). Av og til så vil vifta gi full gass, men det virker helt random. Har skjedd to ganger når jeg har holdt inn power-knappen på kabinettet for å slå av. Denne burde jo være helt uavhengige av monteringen av kjøleren så skjønner ikke hvorfor den ikke vil gå. Bør ledningen ligge en spesiell vei med så lite krøll som mulig? Lurer også på hvor den usb'en til kabinettet skal.. På hovedkortet har jeg USB1314, 1112, 910 og 78. Ikke no 12 som det virker kabinett-usb'en skal inn på..? Okay, leste på http://tinyurl.com/36c8san at "the hyper 212+ is a PWM controlled, that means the motherboard will adjust the fan speed according to the cpu load." Altså er det normalt at vifta ikke går nå som så godt som ingenting er installert? Høres ut som at hovedkortet ditt ikke støtter prosessoren du har montert *pga gammel bios*. hadde ett slikt problem selv for en stund siden med ett msi am3 hovedkort, pcn slo seg på i 1 sekund og slo seg av igjenn, monterte inn en eldre am3 cpu og den fyrte med en gang, flasha biosen til nyeste, bytta cpu og alt fungerte tror ikke det er noe annet galt, du kan prøve og jump starte strømforsyninga uten at den er koblet til resten av systemet, hvis du ser på den store 24 pins strøm kabeln, ta en kabel ifra den grønne til en av de svarte, starter den ikke da så er det den som er problemet! Lenke til kommentar
Thinkfree Skrevet 11. august 2010 Forfatter Del Skrevet 11. august 2010 (...) Hei, Pc'n starter og går nå, bare selve vifta som krangler. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Okei, det virker som om hk ikke støtter cpu, pga gammel bios. Det første du bør gjøre, er å finne nye bios. Trur du skal kunne installere ny bios via minnepenn. Lenke til kommentar
Thinkfree Skrevet 11. august 2010 Forfatter Del Skrevet 11. august 2010 (endret) Hei, Kom inn i BIOS nå!! Har ikke installert grafikk-kort enda, men det bør vel gå problemfritt. Oppdaget ikke HDD, og heller ikke en SATA som fulgte med kabinett, men det kan nok fikses. Riktignok lurer jeg fortsatt på hvor USB 12 som fulgte med kabinettet skal, når hovedkortet bare har SB1314, 1112, 910 og 78. PS: CPU vifta går som bare det også! Endret 11. august 2010 av Thinkfree Lenke til kommentar
War Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 (endret) USB skal i de blå nede, det er 2x usb i en kontakt så de må settes rett. Dvs har du 2x usb fra kabinettet går de ledningene i en blå kontakt. 4 usb blir 2 kontakter. Regner med at du monterte avstandsskruene bak hovedkortet. På skjermkortet bruk en 6pin og en 6pin til, bare bøy bort de 2 på den 8pinen. Det er til skjermkort som krever 1x8 og 1x6 som for eks 295. Endret 11. august 2010 av War Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Hei. Sikkert et dumt spørsmål det her men... Hva er det du har i det øverste PCIE sporet?? Lenke til kommentar
MOO- Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 "Nybygget Død pc" Finnes det levende pcer!? Lenke til kommentar
Thinkfree Skrevet 11. august 2010 Forfatter Del Skrevet 11. august 2010 (endret) Okay War, men hvilke av de blå skal jeg sette usb'en i? Kabinettet bruker noen skruer som er for "motherboard stand", så du skrur på de, legger på hovedkortet og så skrur på vanlig skruer. I PCIE sporet er det noe ASUS kaller for VGA Switch Card, må være der for at grafik-kortet skal yte best. Men er det noen som vet hvorfor BIOS ikke oppdager HDD? Har prøvd både SATA 6Gb og 3Gb/s kabel. Er det mulig at jeg må flashe BIOS på grunn av dette, eller er det noe kabel krøll? Er et bilde i tidligere poster. EDIT: dette bildet https://www.diskusjon.no/index.php?app=core&module=attach§ion=attach&attach_rel_module=post&attach_id=384645 PS: hører HDD knitrer av og til så er liv i den. Endret 11. august 2010 av Thinkfree Lenke til kommentar
War Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 (endret) http://www.uxsight.com/product/images/c/en/motherboard-cable-port-usb-rear-panel-bracket-xs0029081106c.jpg Er det sånne kontakter fra kabinettet er det lett, sett rett veg i en av de blå nede. Er de delt opp i mange små kontakter Så skal de stå bortover slik fra venstre. VCC -Data +Data Ground/jord ( Siste pin skal stå ledig her) (dette er 1 usb på kabinett) Og det samme på linjen under ( dette er en usb på kabinett) Står det tall på kontaktene blir det 2-4-6-8 ( en ledig som er nr 10) og nede 1-3-5-7 ( nr 9 er fjernet) USB på selve hovedkortet bak er USB 1-2 3-4 5-6 Så fortsetter det nede, 7-8 nr 9 og 10 - 11 og 12 osv to i hver kontakt. De tallene betyr ingenring. Endret 11. august 2010 av War Lenke til kommentar
Thinkfree Skrevet 11. august 2010 Forfatter Del Skrevet 11. august 2010 (endret) Yep er slike. Var bare de tallene som forvirret meg. Takk for god forklaring! Noen som kan løse harddisk mysteriet? Oppdaterte BIOS og endret SATA hastighet til 3Gb/s, pg da fant BIOS hdd. Nå er hele pc'en opp og går i beste velbegående. Takk for hjelpen! Endret 11. august 2010 av Thinkfree Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Det var bra Grunnen til at bios ikke fant hdd når du koblet i sata6 er pga harddisken er en sata3 Viss du skjønner hva jeg mener men håper du er storfornøyd Å husk å last ned nyeste driver til skjermkort å alt annet fra nettet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå