objorkum Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Jeg har Windows XP og ønsker Linux (dualboot). Tenkte å bruke Mandrake 8.2. Vil installasjonen finne ut at Windows ligger på maskinen og fikse Lilo (eller annet) slik at jeg kan bruke dualboot? Så har jeg ingen partisjoner ledige, men jeg kan slette en da... For når man skal installere Linux krever vel installasjonen en viss mengde upartisjonert plass? Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Jeg har Windows XP og ønsker Linux (dualboot). Tenkte å bruke Mandrake 8.2. Vil installasjonen finne ut at Windows ligger på maskinen og fikse Lilo (eller annet) slik at jeg kan bruke dualboot? Så har jeg ingen partisjoner ledige, men jeg kan slette en da... For når man skal installere Linux krever vel installasjonen en viss mengde upartisjonert plass? Du må ha upartisjonert diskplass for å installere Linux, selv om Linux kan installeres på en FAT32-partisjon. Men det er ikke å anbefale har jeg hørt/lest... For å dele opp en av windows-partisjonene du har nå, så kan du bruke programmet fips.exe (det skal ligge på den første CDen til Linux, iallfall på Red Hat). Dette programmet splitter en eksisterende partisjon uten at du mister all data på partisjonen. Men det vil være en god idè å defragmentere den partisjonen du skal splitte. Dette fordi det kan ligge data spredt rundt på hele diskområdet som partisjonen "dekker". Den nyopprettede partisjonen vil være en FAT32-partisjon. Denne (tomme) partisjonen sletter du. Under installasjonen av Mandrake så oppretter du en swap-partisjon som er ca. like stor som RAM (ikke mindre iallfall), mens resten av diskplassen kan være root (/). Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 21. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2003 Joda jeg har en partisjon med nesten ingenting på jeg bare kan slette. Så det går bra. Men det du sier med swap og sånn fikser vel installasjonen bra selv? Men vil det gå å legge inn Linux etter jeg har Windows, og vil Mandrake CDen fikse det? Jeg har Partition Magic som sikkert fikser splitting også... Lenke til kommentar
xeon Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 installasjonen fikser det meste.. bare pass på at du har en 3-4 gb ledig Lenke til kommentar
mohuhau Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Med mindre du ahr veldig sær hardware, fikser innstallasjonen det mest, den finner windows og fjør slik at du kan velge mellom linux og windows når du startet opp. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 21. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2003 Takker for svar. Håper Mandrake 8.2 fikser det. Nå er ikke Mandrake 8.2 den aller nyeste distroen akkurat, og jeg har f.eks Sapphire ATi Radeon 9700, vil den fikse drivere? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 21. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2003 Funket sweet det her... Eneste er at jeg mangler driver til nettverkskortet... Finner på ASUS sine hjemmesider, står at det er til Linux også men i zip-filen er det jo .exe filer... Noen tips? Jeg har det nettverkskortet som er integrert på ASUS P4S8X-X Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Hvorfor ikke MDK 9.1? Har NTFS-resizer i installasjonsprogrammet og greier... Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 SWAP bør vel være 2x rammen din Bare sånn for sikkerhetsskyld :) Som førstegangsbruker er det letteste (beste?) og lage en boot partisjon på 60mb mountet på /boot, resten av disken mountet til /, og en swap på 2x ram. Lenke til kommentar
me Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 SWAP bør vel være 2x rammen din Bare sånn for sikkerhetsskyld :) Som førstegangsbruker er det letteste (beste?) og lage en boot partisjon på 60mb mountet på /boot, resten av disken mountet til /, og en swap på 2x ram. NEI, det anbefales sterkt at du også har en egen partisjon for /usr (installert programvare), /var (variabel data. i.e. downloadede pakker etc), /home (ditt område) og muligens /tmp (temp data) da alle har tilgang til /tmp, og hvis tmp er på samme partisjon som /usr eller /home vil det blir lettere å få tilgang til resten av HDen. Å partisjonere disken opp i flere deler gjør også Linux raskere og mer effektivt. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå