Gå til innhold

Sende SMS fra kommandolinjen

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som vet hvordan man best gjør det?

Ser for meg tre alternativer:

1. Koble til en mobiltelefon og bruke gnooki eller noe slikt?

2. Sende via et script som logger inn på en nettside som har gratis sms

3. Bruke SMS gateway

Jeg tenker at alternativ 1 er det beste, fordi man da kan ha et gratis abonnement med en god del inkluderte meldinger, og har dermed stor frihet i bruk.

Hva bruker dere?

I tilfelle nr 1, hva bruker man av telefon, kabling, programvare osv?

Ser frem til å lese deres erfaringer på dette :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nr 1 høres jo enklest ut... i alle fall om du har en nokia tlf så virker det som om gnokii gjør jobben. har ikke prøvd det ut selv men ser lovende ut, kablingen kommer jo an på hvordan telefon du bruker, om du har en nyere telefon kan du jo også lade via USB så om det er snakk om en permanent løsning så er jo USB mest praktisk da du får lada også

Lenke til kommentar

Har prøvd med en gammel Nokia 7110 og gnokii (jeg så stavefeilen min i første innlegg), og det funket bra bortsett fra at telefonen hang seg opp med ujevne mellomrom (dager imellom).

USB må være veien å gå..

Men jeg lurer på om noen her har erfaringer med det?

Har et morsomt prosjekt på gang dersom jeg løser denne biffen :)

Lenke til kommentar

Alle de tre alternativene fungerer fin-fint. Jeg drev med dette for rundt 8-10 år siden. Jeg har lagd utallige script oppover som både sender via nettsider og via gateways. (Ble kastet ut av biip.no eller hva det het fordi jeg gjorde det... :( )

Men, er en del år siden, så jeg tviler på at noen av dem fungerer lengre.

Alternativet med gnokii er etter min mening det beste, da det gir en veldig stabil løsning. Ta forøvrig en titt på gammu, som er en fork av gnokii, og som sist jeg sjekket var kommet mye lengre en gnokii. Jeg hoppet over på gammu straks den ble forket fra gnokii, og har aldri angret. ;)

Fordelen med gnokii/gammu er at du da også kan gjøre saker og ting med innkommende sms. Jeg hadde i en periode en løsning hvor jeg fikk SMS-kodene fra skandiabanken direkte opp på skjermen så jeg kunne copy/paste-dem direkte inn i nettleseren.

Ideal: I gode gamle dager kunne man bruke en dial-in tjeneste host Telenor for å sende SMS over modem (eller ISDN ved hjelp av modememulering), men det var som sagt en dial-in tjeneste, ikke en internettjeneste, og jeg vil tippe den ble lagt ned for mange herrens år siden.

Lenke til kommentar

Hmm... Jeg har en skuff full av gamle nokia-telefoner (type 3330, 6210, mv) som jeg har brukt gammu med. Har også brukt den med en SE T610 (mener jeg å huske den het), samt et GSM-modem fra Siemens. Alle fungerte uproblematisk (de gamle nokia-telefonene var det litt kritisk at man valgte riktig kabel-type i config-filen, siden det fantes to ulike kabeltyper til dem). Nyere telefoner har jeg faktisk aldri prøvd, siden jeg tross alt har et arsenal av gamle telefoner med god batterilevetid som uansett ikke blir brukt til noe annet. :D

Lenke til kommentar

Hadde egentlig ikke planer om det. Dessuten har jeg ikke testet noen av dem siden polygon hadde dem inne til rens for å fjerne brannslukningspulver.

Menem... Det burde være enkelt å billig å skaffe seg en gammel nokia på ebay eller tilsvarende skulle jeg tro?

Lenke til kommentar

Ideal: I gode gamle dager kunne man bruke en dial-in tjeneste host Telenor for å sende SMS over modem (eller ISDN ved hjelp av modememulering), men det var som sagt en dial-in tjeneste, ikke en internettjeneste, og jeg vil tippe den ble lagt ned for mange herrens år siden.

Fungerer enda, alt man trenger er et ISDN-kort i maskinen (usikker på om analoge modem er støttet enda).

Lenke til kommentar

Usikker på prising av tjeneste, men tror man betaler for hver SMS.

Ang. bruk av mobil:

Så lenge mobilen støtter standard protokoller (at osv) burde alt gå bra. Koble til mobilen (jeg bruker div SE) sjekk dmesg osv for modemport (/dev/ttyACM0 er vanlig hos meg) konfigurer Gammu.

~/brukernavn/.gammurc

[gammu]
port=/dev/ttyACM0
model=
connection=at115200
synchronizetime=yes
logfile=
logformat=nothing
use_locking=
gammuloc=

Eller kjør "gammu-config" for "GUI" konfigurering.

Test SMS med:

echo "SMS Test" | gammu --sendsms TEXT 12345678

Endret av olear
Lenke til kommentar

Om modemet støtter standard AT-kommandoer så skal det fungere smertefritt. Om den bruker en eller annen kjip proprietær kommunikasjonsprotokoll er det verre. Men jeg tipper faktisk på det første. Det virker som om de aller fleste produsenter er flinke til å støtte standard AT-kommandoer.

Lenke til kommentar

Alle de tre alternativene fungerer fin-fint. Jeg drev med dette for rundt 8-10 år siden. Jeg har lagd utallige script oppover som både sender via nettsider og via gateways. (Ble kastet ut av biip.no eller hva det het fordi jeg gjorde det... :( )

Men, er en del år siden, så jeg tviler på at noen av dem fungerer lengre.

Alternativet med gnokii er etter min mening det beste, da det gir en veldig stabil løsning. Ta forøvrig en titt på gammu, som er en fork av gnokii, og som sist jeg sjekket var kommet mye lengre en gnokii. Jeg hoppet over på gammu straks den ble forket fra gnokii, og har aldri angret. ;)

Fordelen med gnokii/gammu er at du da også kan gjøre saker og ting med innkommende sms. Jeg hadde i en periode en løsning hvor jeg fikk SMS-kodene fra skandiabanken direkte opp på skjermen så jeg kunne copy/paste-dem direkte inn i nettleseren.

ISDN-tekst er en tjeneste i ISDN-nettet, akkurat som SMS er en tjeneste i GSM-nettet. Du trenger dog en gateway for å bridge dem -- protokollene er ikke like. Så vidt jeg husker, for å sende til mobil så sendte du tekstmeldingen til et spesiellt nummer (gateway), og prefixa meldingen med nummeret den skulle sendes til, ala:

"""

90012345 Hei når kommer du hjem?

"""

For ISDN-telefon til ISDN-telefon så kunne man sende direkte (så vidt jeg husker). Hadde i hine hårde dager både program på pc'n samt to fasttelefoner (inkludert Symbian-dingsen til telenor med 10-12" pekeskjerm og internett... Fantastisk telefon, men (etterhvert) en forferdelig nettleser.

Noen som husker morroa med å ringe hverandre med modem for å overføre filer, og sinnsykt irriterende foreldre som plukka av røret ett-eller-annet sted i huset når det *nesten* var ferdig? Argh... Og all ringingen fram og tilbake for å avtale hvem som skulle ringe opp osv... Tilslutt gav man opp, slang filene over på en diskett eller to (fantastiske lyden!), og sykla bortom... Mimre mimre mimre :)

--- Kyrre

Lenke til kommentar

ISDN-tekst er en tjeneste i ISDN-nettet, akkurat som SMS er en tjeneste i GSM-nettet. Du trenger dog en gateway for å bridge dem -- protokollene er ikke like. Så vidt jeg husker, for å sende til mobil så sendte du tekstmeldingen til et spesiellt nummer (gateway), og prefixa meldingen med nummeret den skulle sendes til, ala:

"""

90012345 Hei når kommer du hjem?

"""

For ISDN-telefon til ISDN-telefon så kunne man sende direkte (så vidt jeg husker). Hadde i hine hårde dager både program på pc'n samt to fasttelefoner (inkludert Symbian-dingsen til telenor med 10-12" pekeskjerm og internett... Fantastisk telefon, men (etterhvert) en forferdelig nettleser.

Men ISDN-tekst er ikke samme tjenesten (mulig at man brukte en og samme gateway og at gateway selv tilbød begge tjenestene - men det husker jeg rett og slett ikke). Tjenesten jeg pratet om var en ren dial-up-tjeneste dvs. at man måtte ha analogt modem (eller bruke modem-emulering over ISDN) for å bruke tjenesten.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Sjekk ut gammu-smsd, daemon mot MySQL :) (støtter såklart andre DBer)

Kan brukes til _mye_ digg, bruker den selv til nettbutikker og rapportering mellom ansatte i firma osv (kasseoppgjør på SMS er nice osv).

Endret av olear
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...