Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Flere mikrokontrollere i samme krets med forskjellige klokkefrekvenser

Anbefalte innlegg

Hei,

Holder nå på med en krets hvor det blir flere AVR mikrokontrollere som skal kommunisere via SPI, RS232 eller I2C. Kan disse mikrokontrollerene kjøre på forskjellige klokkefrekvenser, eller må alle kjøre på den samme?

For eks, kan den som eg anser som hovedmikrokontrolleren kjøre på 20MHz mens en annen kjører på 16MHz? Begge vil ha eksterne krystaller på henholdsvis 20MHz og 16MHz.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er jo at vi snakker om seriell kommunikasjon. Eg er ikke stødig nok selv, men cluet er om chippene kjører på forskjellige hastigheter, når vet mottaker når neste bit kommer fra avsender? Eg ser at SPI og I2C(TWI) har en klokkepuls. Betyr det i praksis at hvilken hastighet de kjører på ikke har noe å si? :)

Veldig usikker på dette selv.

Lenke til kommentar

om busen har en klokkepuls så skal vel det tilsi at enhetene kan kommunisere om de er satt opp for å motta og sende på samme frekvens, men jeg er altså ikke sikker, men var liksom en bjelle som ringte at dette er noe som stemte liksom. får håpe på et bra svar fra noen av elektronikkguruene her inne snart, jeg er nysgjerrig selv nå :p

Lenke til kommentar

Ja det går fint. Har selv brukt SPI til å kommunisere mellom en ATmega168 som kjører på 10MHz sammen med en ZigBee transceiver som kjører på 16 MHz.

I registrene for SPI modulen setter du ønsket klokkerate, mener å huske at valgene var hver 2-del fra (oscilator frekvens)/2 til (oscilator frekvens)/128 for ATmega168 iallefall.

Edit: Klokkeraten styres av den enheten som er master, men må være så lav at begge kretsene kan henge med. Så vidt jeg husker er dette minst halve klokkefrekvensen, slik at vi i da for 20 og 16 MHz snakker om høyest mulig frekvens på 8MHz for SPI-grensesnittet. (5 MHz om 20 MHz kretsen er master).

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...