Jon Arild Skrevet 10. august 2010 Del Skrevet 10. august 2010 Har en sønn på 11 år. Han er interessert i fotografering, og får fra tid til annen låne mitt Nikon D70s for å ta bilder. Jeg synes han har et ganske godt blikk for motiver. Jeg stiller inn kameraet for ham før han begynner. Her om dagen var vi i en fotoforetning, og sønnen min så et Nikon D3000 og "forelsket" seg i det og sa at "et sånt kamera vil jeg ha, pappa"! Jeg sa at "nei, du bør først starte med et kompaktkamera, det er lettere å ta med seg, ha i en lomme osv". Har tenkt litt på dette i ettertid. Bør han få kjøpe seg et speilrefleks? Det er ikke pengene som er problemet, han har spart nok penger. Har dere noen erfaringer med dette, og noen tips til egnet kamera til en gutt på 11 år? For ham er det nok et poeng at det ser tøfft og "profft" ut også :-), og da er det ikke så lett å argumentere med hva som er fornuftig... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. august 2010 Del Skrevet 10. august 2010 Vanskelig å si. Det virker som om han er såpass interessert at et kompaktkamera fort kan blir litt for enkelt, samt tregt. Du har ikke vurdert å oppgradere selv, og la poden overta D70sen da? Lenke til kommentar
ÅdneD Skrevet 10. august 2010 Del Skrevet 10. august 2010 Han møter fort begrennsingar med kompaktkamera, om du ikkje betale ein del. Eg merka sjølv når eg fekk med dSLR at eg tok betre vare på det, så det kan læra han å bry seg om tinga sine. Om han får seg ein low-tier Nikon eller din D70s, kan han og låna litt objektiv av deg, det er jo gøy. Skaff han eit dSLR, men ikkje altfor dyrt. Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Du kan oppfylle drømmen hans Det fører selvsagt til at han blir mer ansvarlig og føler seg mer voksen. Og uansett om blir han lei den (som er vanlig for i så ungalder), kan han jo bruke den om et par også for å komme i gang igjen. Go for it! Lenke til kommentar
Jon Arild Skrevet 13. august 2010 Forfatter Del Skrevet 13. august 2010 Tror jeg kommer til å la ham få lov til å kjøpe seg et Nikon D3000 :-)! Det har en hendig størrelse for ham, og enkelt å bruke. Jeg har vært inne på tanken på å la ham overta mitt D70, men det er jo hakket større og tyngre, og dermed vanskeligere å håndtere. Er det et bra kamera, forresten? Eller er det andre kameraer som ville egne seg bedre? Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 (endret) Spør du meg burde du gå for Nikon D3000, men tanke på at den er billig og laget for nybegynner. Du kan jo selvfølgelig vurdere Canon 1000D, men personlig ville jeg ha sagt gå for D3000 med tanke på at du også har erfaring med Nikon og kan hjelpe han en god del framover. Men igjen ditt valg Edit: skrivefeil Endret 13. august 2010 av Lightpixel Lenke til kommentar
Anew Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 (endret) Jeg ville ventet litt med den D3000-investeringen. Få kameraer er mer overmodne for utskifting enn det (sensoren er fra 2005), så det bør bli erstattet med noe mer kapabelt i løpet av kort tid. Å kjøpe Nikon til junior er det åpenbart lureste valget på sikt. Endret 13. august 2010 av Anew Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Jeg ville ventet litt med den D3000-investeringen. Få kameraer er mer overmodne for utskifting enn det (sensoren er fra 2005), så det bør bli erstattet med noe mer kapabelt i løpet av kort tid. Å kjøpe Nikon til junior er det åpenbart lureste valget på sikt. Er ikke Nikon D3100 påvei ut? Tror du prisklassen blir det samme som D3000? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Om ikke Nikon kommer med en D3000-erstatter på Photokina (slutten av september), så blir jeg veldig, veldig overrasket. I og med at det er en erstatter for D3000, så er det selvsagt at prisklassen blir den samme. Viktigste forskjell fra D3000 blir nok sensoren (og dermed LiveView/video), som nesten garantert blir hentet fra D5000. Den sensoren er mye, mye, mye bedre, og verdt å vente på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå