Gå til innhold

Lyse/Altibox og DNS

Anbefalte innlegg

Lyse har fire DNS tjenere ( http://www.lyse.no/internett/category12697.html ), men kun en av de svarer på xxx.xxx.xxx.xxx.zen.spamhaus.org. De andre tre får tidsavbrudd. Slik har det vært i en måned. Jeg har selvfølgelig tatt det opp med Lyse, men de velger som vanlig å late som om dette ikke er et problem. Jeg antar at kritisk masse er rundt om 10% av kundene. Hvis mindre enn det av kundene har problem så gjøres neppe noe.

I årenes løp har det vært et par problemer med Lyse. Et er sperring av utgående trafikk på port 25 fra kundene og en SMTP tjener hos Lyse som er restriktiv på antall mottakere og vedlegg i e-post. Løsningen min var å sette opp en SMTP tjener utenfor Lyse sitt nett og denne gang sette opp min egen DNS.

Men hver gang jeg har tatt kontakt med Lyse så har jeg ALDRI fått hjelp eller et hyggelig svar. Istedenfor går det i bortfoklaringer og ignoranse. Er jeg alene om å bygge opp et hatforhold til Lyse?

Ref:

nslookup 159.167.166.190.zen.spamhaus.org 213.167.96.34

nslookup 159.167.166.190.zen.spamhaus.org 213.167.96.50

nslookup 159.167.166.190.zen.spamhaus.org 81.167.36.11

nslookup 159.167.166.190.zen.spamhaus.org 81.167.36.3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

port 25 er det ganske normalt at er sperret for å bekjempe spam. Dette gjør også f.eks Telenor. Har alle dns serverene gitt svar tidligere? Har ikke hørt at det er begrensninger på antall vedlegg i en mail, men er vel temmelig vanlig at det er en begrensning på størrelsen på vedleggene.

Lenke til kommentar

port 25 er det ganske normalt at er sperret for å bekjempe spam. Dette gjør også f.eks Telenor. Har alle dns serverene gitt svar tidligere? Har ikke hørt at det er begrensninger på antall vedlegg i en mail, men er vel temmelig vanlig at det er en begrensning på størrelsen på vedleggene.

Såvidt jeg vet så lar Telenor deg allikevel åpne for port 25 dersom en ønsker det. Når er det allikevel så store problemer med å levere e-post fra slike ip-adresser som vanligvis blir brukt til hjemmebrukere at det uansett ikke er noen stor problemstilling. Problemet for meg var at Lyse sin SMTP tjener gjorde spamfiltrering på utgående e-post der vedlegg som ble definert som "farlige" ble fjernet. Deres definisjon av "farlig" vedlegg var omtrent alt eksekverbart. Det står i betingelsene deres at de forholder seg retten til å fjerne virus. Når jeg i en jobbsituasjon og som utvikler hadde behov for å sende skript- eller eksekverbar kode til kunde så fikk jeg svar fra Lyse at de definerer det som virus - ergo holdt de seg innenfor sin avtale med kunden. Dessuten ville de gjøre oppmerksom på at jeg ikke kunne bruke deres produkt ment for hjemmebrukere i jobbsammenheng. Det var da jeg ga opp og satte opp egen SMTP server. Jeg er også sekretær i en forening og opplevde at e-post ble sperret av Lyse fordi det var for mange mottakere.

Nok om det. E-post og Lyse er et tilbakelagt stadium for min del. Det er DNS også, men hvor mange dager skal en kunne tillate at en ISP ikke ordner opp i DNS problemer? DNS er jo bærebjelken i internett og Lyse gjør egentlig en sabotering av Spamhaus ovenfor Spamhaus sine brukere. Er det akseptabelt? Feil kan skje, men når en lar det gå ukesvis uten vilje til å ta tak i problemet? Er de inkompetente, gir de blaffen i kundene eller har de en skjult agenda? Som et interkommunalt selskap så tror jeg rett og slett de gir blaffen i kundene, desverre.

Endret av FOTORALF
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...