jirre Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Jeg har satt sammen ny PC men fikk den ikke til å Boote (System failed CPU test). Mye ble prøvd og til slutt ble hovedkortet send i retur. Nå fikk jeg akkurat beskjed om at hovedkortet er iorden og derfor mistenker jeg minnbrikkene, men er usikker. Jeg har kjøpt 2 stk: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 256MB CL2.5 32M*8/8chip, 184-P (for DDR-PC400MHz) - Kr 256,- u/MVA hos komplett Disse er også på listen over leverandør godkjent minne: M2G9108AFATT9F081AA4T med brikker TMD7608F8E50D. Brikkene er testet i annen maskin og fungerte. Er det andre som har erfaring med disse brikkene og dette hovedkort eller har dere noen brikker som dere vet passer kortet. Tar gjerne imot forslag og gode råd. Mvh Jirre Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Prøvde du ikke kortet med andre brikker?? 800 mhz kortene ser ut til å vere kresne på minnet og krever derfor "gode" brikker ville sent brikkene inn og fått byttet dem med minimum TwinMos med winbond, har en apacher brikke liggende som er ok prøvde den på mitt hk og da startet det ikke. Lenke til kommentar
mrgood Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 hei. jeg bruker to av disse : TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB m/Winbond 32M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz) Lenke til kommentar
froebe Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Jeg bruker de samme brikkene, med innstillingene 2-3-2-6, stabilt på 430MHz. Det skal derfor ikke være noe problem med å bruke disse brikkene på ditt hovedkort. Du skriver at du har prøvd mye forskjellig for å feilsøke problemet, men det hadde vært fint om du hadde beskrevet dette litt mer utfyllende. Har du f.eks. resatt CMOS? Lenke til kommentar
jirre Skrevet 21. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2003 Jeg skjønner at jeg bør nok anskaffe meg brikker med Winbond :oops: men jeg tar fortsatt imot råd. Jeg lånte meg en annen maskin og fikk byttet alle komponenter mellom maskinene, men maskinen min ville ikke starte. Jeg er ikke sikker på hvilken type minnebrikke (bare 1) som jeg prøvde i min maskin, men da var jeg så sikker på at det måtte være noe feil med hovedkortet at jeg hadde nok tunellsyn. Apropos å resette CMOS, dette gjorde jeg ikke. Hvordan gjør man det? En link hadde vært fint :o Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 På hovedkortet er de en jumper denne står i nerheten av batteriet ,du vil se at de står på to av tre pinner flytt denne så de står på den i midten + den ledige flytt den så tilbake. OBS:OBS: HUSK AT MASKINEN MÅ VERE SLÅTT AV NÅR DU GJØR DETTE: Det står også beskrevet i manualen. Lenke til kommentar
froebe Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Nå så jeg litt feil i den første posten din... Jeg trodde du hadde brikker med Winbond, slik som meg. Uansett så skal det nok ikke være noe problem å kjøre med dine brikker på kortet. Når det gjelder resetting av CMOS (nullstilling av bios), står dette beskrevet i manualen for hovedkortet ditt. Kort beskrevet går det ut på å slå av maskina, trekke ut strømledningen, og deretter flytte en jumper på hovedkortet i noen sekunder. Les manualen og prøv. Lenke til kommentar
jirre Skrevet 21. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2003 Ok. Jeg er spent på hvordan kortet tar seg ut når det kommer tilbake ferdig testet. Jeg merker meg den CMOS resettingen og akter å ta den i bruk hvis nødvendig. Lenke til kommentar
jirre Skrevet 22. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2003 I utgangspunktet trodde jeg også at brikkene mine burde kunne brukes og jeg skal nok teste dem igjen. Imidlertid kommer jeg nok til å bestillle meg 2 nye TwinMOS m/Winbond i løpet av kvelden. Så får jeg forsøke å bytte de som jeg allerede har hvis de ikke fungerer, slik at jeg totalt kommer opp på 1GB i minne. Lenke til kommentar
John Kr Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 Hei På starten av denne tråden ble det nevnt "System failed CPU test". Hvorfor sender du da inn HK til testing?? Hvorfor trur dere det kan være RAM'en?? Når HK gir denne meldingen "System failed CPU test" så er det helt naturlig at det er noe med CPU'en. Jeg har kommet til å tatt CPU'en ut av HK, kontrollert for bøyde pinner og satt CPU'en tilbake. Dersom samme feil så har jeg sendt CPU'en for testing. Lenke til kommentar
jirre Skrevet 22. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2003 Ja, du kan så si. Det var jo det første som slo meg også. Jeg byttet CPU med en som fungerte både før og etter, uten at det hjalp. Sendte en meil til ASUS som bekreftet at det kunne være feil med RAM som ga nevnte feilmelding. :oops: Oppdatering 27/6 03 Ja så fikk jeg til slutt avklart at det faktisk var skjermkortet som var feil og som forårsaket mine boot problemer og nevnte feilmelding. Etter at skjermkortet ble byttet fungerte nevnte ram uten problemer. I mellomtiden hadde jeg også anskaffet meg TwinMos med Winbond så nå har jeg memory så det holder for en stund Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå