Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Er leietaker , spesiel oppgjør om jeg flytter før 2år

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg og min samboer bor i en leilighet i et hus , sammen med 2 andre leietakere

(en i kjelleren , et par i midten og vi på toppen)

Vi flyttet inn Sist sommer ( ca 1år siden). Leiligheten er vi veldig fornøyd med. Men har fått noen rare krav ifra huseierene når vi flyttet inn.

1. Vi betaler 5000kr i leie , vær månde. og betalte inn 10000kr i depositum , men eierene ville ikke at vi skulle opprette en felles konto som sto på mitt navn, men de ville ha pengene på egen konto.

Slik jeg har forstått det , skal depositumet være på vår konto med delt bestemelse ifra oss og eier. Slik at vi til enighet kan ta ut beløper osv etter hva situasjonen er.

( Samt i teorien så får ikke VI rentene på disse 10000kr , så jeg burde vel kunne kreve dette når vi flytter ut ? , selv om det ikke er mye , er det prinsipp)

2. I kontrakten (som er meget rotete og klusete) står det at vi binner oss til 2år , og om vi flytter ut før den tid. Tar de vårt depositum på 10000kr.

Etter og ha pratet med andre som er i "leie bransjen" så har jeg blitt fortalt at dette er noe de ikke kan gjøre , om jeg har betalt 2 månders depositum , så har jeg 2 månders oppsigelse tid.

3. Kontrakten som jeg nevnte var meget rotet og klusete , inneholder signaturen til huseier , men denne er scannet , vil det si at den ikke er gyldig og jeg kan lett bryte disse betingelsene?

En jeg jobbet med sa til meg at om jeg ville flytte ut , så kunne jeg bare la vær og betale de 2 siste måndene og heler være vennelig og gjør opp skikkelig om det skulle være skader på leiligheten.

Håper ikke dette ble for utydelig skrevet , trenger litt råd da vi vuderer og kjøpe og har ikke lyst til og miste 10000kr

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I husleieloven står det at det ikke kan avtales vilkår som er dårligere enn det som står i loven. Så de betingelsene er ulovlige... Når pengene ikke står på depositumskonto er dette forhåndsbetalt leie og ikke et depositum... du risikerer ingenting ved å si opp kontrakten og ikke betale de siste to mnd. For å kaste dere ut må de gå via namsmannen og ved å forklare han at dere har forhåndsbetalt 2 mnd så vil de ikke kaste dere ut før dere skal flytte. Litt krangling blir det sikkert... men loven er på deres side... hvis han låser seg inn og bytter lås, så ring politiet umiddelbart

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Har sittet og sjekket litt på siden. Og her er det en paragraf som sier at det ikke er lov til og ha tidsbestemt leie mindre enn 3år , med mindre utleier bor i bygget selv

Dette stemmer, men slik jeg tolker det, vil en avtale skrevet for mindre enn 2 år være oppsigelig fra utleiers side, dvs at den er skrevet uten uløpsdato for leieforholdet. Du er dermed ikke forpliktet til å flytte ut etter 2 år (med mindre annet er avtalt andre steder i kontrakten). Du kan imidlertid si opp avtalen på de betingelser som er avtalt for dette, vanligvis er det 3 måneder, men dette kan også avvikes i avtalen.

Når det gjelder depositumkonto, er dette, som flere har nevnt, ikke korrekt måte å gjøre det på.

Lenke til kommentar

Har sittet og sjekket litt på siden. Og her er det en paragraf som sier at det ikke er lov til og ha tidsbestemt leie mindre enn 3år , med mindre utleier bor i bygget selv

http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-009.html#9-3

Vel, paragrafen viser til noen unntak - dersom utleier selv skal bo i boligen når kontrakten utløper f.eks., eller kommer inn under særreglene for studentboliger, tjenesteboliger etc. i kapittel 11.

er dette noe jeg kan bruke i mot dem ?

Ja, som siste ledd i den paragrafen sier: "Er tidsbestemt leieavtale for bolig inngått i strid med bestemmelsene i denne paragrafen, skal avtalen anses som tidsubestemt." Det betyr dermed at dersom kravene for en tidsbestemt leie på to år ikke er oppfylt kan du si opp med tre måneders oppsigelse (dersom det er en selvstendig boenhet uten adgang til andres bolig, og det ikke er avtalt annen oppsigelsestid).

Eventuelt kan du bruke § 1-2 om ufravikelighet som sier "Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her."

I første innlegg får jeg inntrykk at det ikke er avtalt noen sluttdato for leieforholdet, bare en to års "bindingstid", i så fall er avtalen allerede tidsubestemt, mens formuleringen om bindingstid er et vilkår som ikke er hjemlet i husleieloven.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Etter og ha pratet med andre som er i "leie bransjen" så har jeg blitt fortalt at dette er noe de ikke kan gjøre , om jeg har betalt 2 månders depositum , så har jeg 2 månders oppsigelse tid.

Nei, det er ikke noen automatikk i at oppsigelsestid og antall måneders depositum er identisk. Det kan være en vanlig praksis, men dersom det i kontrakten ikke er nevnt noen oppsigelsestid gjelder reglene i § 9-6 (3 mnd for selvstendig bolig, en mnd. for enkelt beboelsesrom (hybel) i annen beboers bolig, en dag for lokale leid per dag (hotellrom etc?)) uansett om du har betalt depositum tilsvarende null eller seks måneder leie.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Vi har en slutt dato til avtalen ( 31.07. 2011 )

Slik jeg har fårsått det , så kan jeg bryte avtalen når som helst og ha 3 månders oppsigelse tid ? , Det jeg vil slippe er og måtte betale dem 10000kr fordi jeg bryter en avtale som er bygd på manipulering av lovverket.

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar

Ut fra din framstilling kan det se ut til at du kan si opp når som helst med tre måneders oppsigelse. Vær obs på at det er tre måneder + resten av inneværende måned, oppsigelsestiden er nesten en måned lenger om du sier opp 1. september i stedet for 31. august.

Utleier vil sannsynligvis være uenig, dersom han/hun med manglende kjennskap til husleieloven har gitt deg ugyldige betingelser både når det gjelder tidsbestemt kontrakt og depositumskonto. Du bør derfor på høflig og saklig måte henvise til de relevante paragrafene § 3-5. Depositum og § 9-3. Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig når du evt. sier opp før kontrakten løper ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...