Gå til innhold

Hjelp til valg av lyd kabler!

Anbefalte innlegg

Fikk meg et hjemmekino anlegg for noen dager siden, men mangler alle kablene som jeg trenger.

Trenger kabler til en Receiver og 8 høytalere.

Hvilken butikk kan jeg kjøpe disse kablene? Clas Ohlsen er en butikk i nærheten, finner jeg de nødvendige kablene der?

Kan jeg koble dette til en ps3?

Takker på forhånd for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du tenker på kabler fra reciever til høyttalere sant?

Siden du spør om Clasern kan du bruke disse her:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=148000786

Når det gjelder tykkelse ser jeg ingen spesiell grunn til at du skal gå over 1,5mm2

Kjøp slik at du har langt nok og del opp kabelen etter behov til hver høyttaler.

For PS3 kan du koble denne til reciever med optisk kabel (TOSLINK), se gjerne brukermanualen til PS3 for tegning.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Hvordan skal jeg koble dette?

Først gang jeg driver med dette så er ganske blank.

Systemer jeg fikk er ikke blandt det beste, men det er kun fordi det er nokså gammelt.

http://images03.olx.pt/ui/4/64/81/52936381_2-SONY-AV-STR-DE375-HOME-CINEMA-Guimaraes.jpg

Sånn ser receiveren ut bak, hvor mange høytalere får jeg plass til?

Det er en Sony STR-DE375 receiver så er det 5 Pioneer høytalere og 3 ifra Sony.

Lenke til kommentar

Høyttalere kobles til der det står Speakers

Som du ser har du plass til 5 høyttalere:

2 front.

1 center.

2 bak.

R og L svarer til høyre og venstre side, slik at du får stereo og surround på "rett" måte.

Som du ser er høyttalerkabelen i par, altså det er to ledninger. Den ene går fra + på forsterker til + på høyttaler, den andre går fra - på forsterker til - på høyttaler.

Ser du ikke har optisk inn så PS3 må kobles til med to RCA plugger (rød og hvit). Du kan f.eks koble de inn på terminalen merket CD.

Det står sikkert impedance ... bak på forsterkeren, pass på at dette matcher med høyttalerne.

Normalt er det vanlig å ha de største høyttalerne på Front tilkoblingen, gjerne et par like høyttalere :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...