Gå til innhold

Minstekrav til HTPC for 1080-avspilling?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg tenkte jeg skulle bytte ut min Popcorn Hour til en HTPC. HTPC'en skal da gjøre den oppgaven som PH gjorde, dvs. spille av ALLE typer mediafiler. Jeg kan ikke betegnelsen på alle, men sånn mkv, x264, bluray-typer, o.s.v. I tillegg skal den kunne stå på flere døgn i strekk, trenger ikke WIFI da den skal kables med en svitch. Sikler litt på en SSD-disk da jeg skal bruke 1TB disk fra PH.

Jeg har da tenkt på dette oppsettet:

https://prisguiden.no/profil/lister/117263

Men er det nødvendig med dette oppsettet eller kunne jeg klart meg med mindre? Trenger også bare video ut på HDMI, lyd ut skal til en receiver som ikke har HDMI.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke krav til maskinvare bestemmes av filene du har. Kan du benytte hw-akslerasjon av alt videomaterialet så er det kun et relativt nytt skjermkort som kreves. Hvis filene er i en tilstand der du ikke kan bruke hw-aks. så blir svaret et helt annet, da kreves ganske mye av pc'ens kraft.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

ASrock 330HT med Ubuntu 10.04 og XBMC spiller 1080p filmer uten problem (<10% CPU-load).

Jeg har hatt den i 3mnd nå, har aldri slått den av. Veldig lavt støynivå er det på den også. Siden den kun har en Atom 1.6ghz er den noe treig til websurfing og slikt, men den brukes 99% til film og serier, så det er ikkeno problem for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...