Gå til innhold

Hva anbefaler dere av forholdet mellom FPS og kvalitet i et spill?


Anbefalte innlegg

Det jeg lurer på hva dere anbefaler av FPS, uten at kvaliteten blir for dårlig. Nå vet jeg at maskinvaren til PC-er variere, så alle kan ikke få likt, men hva vil dere anbefale, for at det skal gå glatt? Er det for eksempel stor forskjell på 35 og 65 FPS?

 

 

Og hvor mange FPS kan mennesket oppdage igjen?

 

Kjørte akkurat en benchmark på det demoen til Mafia 2. Kjørte alt på maks, bortsett fra at ikke hadde på PhysX, og da fikk jeg 50,6 fps i gjennomsnitt. Hva synes dere, bør jeg sette det ned? Prøvde og ta alt på medium, da kom jeg opp til 58, det er jo ikke så mye

Endret av Mys1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg lurer på hva dere anbefaler av FPS, uten at kvaliteten blir for dårlig. Nå vet jeg at maskinvaren til PC-er variere, så alle kan ikke få likt, men hva vil dere anbefale, for at det skal gå glatt? Er det for eksempel stor forskjell på 35 og 65 FPS?

 

 

Og hvor mange FPS kan mennesket oppdage igjen?

 

Kjørte akkurat en benchmark på det demoen til Mafia 2. Kjørte alt på maks, bortsett fra at ikke hadde på PhysX, og da fikk jeg 50,6 fps i gjennomsnitt. Hva synes dere, bør jeg sette det ned? Prøvde og ta alt på medium, da kom jeg opp til 58, det er jo ikke så mye

 

50,6 i snitt er veldig bra, la det være sånn. Mange sier at mennesket ikke ser mer enn 25 eller 30 FPS. Disse skal du ikke høre på. Mennesket ser forskjell på 30 og 60, og 60 og 100. Det føles glattere. Så langt er nok ikke mer enn 100 aktuelt for de fleste. Du bør unngå å få FPS-en under 30, fordi da vil ting føles veldig hakkete. Kommer du under 20 igjen, vil du merke at kommandoer og tastetrykk ikke registreres.

Folk syns god flyt er forskjellig. Noen vil ha konstant 60, noen syns det er greit så lenge det ikke er under 30. Det er jo også viktigere med høy FPS i en konkurransesetting, f.eks multiplayer. I strategispill hvor du ser ovenfra er det kanskje ikke like viktig med høy FPS.

Lenke til kommentar

Men hvis du spiller tredjeperson, og "panorerer" 360 grader, kan du da merke hvor bra FPS du har. Jeg driver og tester lave setting opp mot høye settings på Mafia 2, og merker ingen forskjell, men jeg synes at det ikke er raskt nok for det(merker dette på low og high settings). Kan jo funke og fikse på sensitivity

Lenke til kommentar

Øyet registrerer ikke mer enn 25-30 bilder i sekundet. Imidlertid er dette egentlig ikke relevant, for å bruke det som et argument for at "30 fps er nok", forutsetter man at øyet og skjermkortet er fullstendig synkronisert, noe som selvsagt ikke lar seg gjøre. Om øyet ditt misser noen bilder i sekundet, blir jo den "reelle" fpsen lavere.

 

Etter å ha spilt FPS-spill jevnlig i nærmere ti år kan jeg ikke si jeg merker noe særlig forskjell mellom 60 og 100 bilder, derimot er det en betraktelig forbedring fra 30 opp til 60 bilder.

 

Det som imidlertid kan være relevant er at mange skjermer kjører på 60 Hz, altså maksimalt 60 bilder i sekundet. Dersom signalet er digitalt hele veien fra skjermkortet til skjermen kan jeg ikke se for meg at mer enn 60 bilder ut fra skjermkortet skulle ha noen innvirkning på hvor jevnt spillet oppfattes på skjermen.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Vel over 60 FPS er bortkastet på en ordinær LCD skjerm ettersom den kun kan vise 60 bilder uansett. Får du over 60 FPS kan du bli plaget av "tearing", der kommer vsync in i bildet, gidder ikke forklare hovcrdan det funker nå, men om du kan kjøre vsync så er det bra det :). Du kan kjøpe en 100 Hz skjerm, der kan du jo faktisk ha 100 FPS å se 100 FPS. Jeg har aldri spilt på en 100 Hz skjerm, så jeg vet ikke om du ser forskjeld på 60 og 100 FPS, men tviler egentlig på det, å om du kan så er det så minimalt at det betyr ingen ting. 24 FPS er det som er brukt i filmer, selv om det ser smooth ut så vil det føles veldig laggete med 24 FPS i et spill. Jeg tror dette kommer av at filmer er litt blurry mens spill viser helt klare bilder vær gang, uten noen overgang mellom bildene. Du bør værtfall ikke ha lavere enn 30 FPS, 50 FPS er godt nokk det.

Lenke til kommentar

Det var et veldig godt svar :p Jeg tror jeg bare har 60Hz. Men jeg ligger mellom 50 og 60, og føler at det lagger litt, men det kan ha noe med at min datamus ikke er noe typisk gamingmus, er en sånn Bluetooth-mus, er egentlig ikke noe bra, så det blir ny gamingmus.

Lenke til kommentar

Kjørte test, fikk 55 i average, 140 i maks og 5 i lav. Men jeg tror faktisk den blir 5 i lav selv om jeg går lavere på grafikken. Men jeg tror det er bra, og hvis jeg først føler det lagger, så er det ikke de mest eksplosive delene av spillet.

Lenke til kommentar

Det var et veldig godt svar :p Jeg tror jeg bare har 60Hz. Men jeg ligger mellom 50 og 60, og føler at det lagger litt, men det kan ha noe med at min datamus ikke er noe typisk gamingmus, er en sånn Bluetooth-mus, er egentlig ikke noe bra, så det blir ny gamingmus.

 

Øyet merker framedrops veldig godt, og et framedrop fra 55 til 49 virker som store deler med "lag"(og det blir verre jo mindre stabil FPS er).

Har en skjerm som støttet 75 FPS her, når jeg skrudde over til det ble det en betydelig økning fra 60 igjen. Problemet er at jeg ikke har kraftig nok skjermkort til å kunne dra noen av nyere spill godt nok til å få smooth FPS uansett.

 

 

srbz: Tester hos det amerikanske militæret måtte de opp over 180-190 før de fleste begynte å slutte å merke forskjell, men noen klarte å se det helt opp til hele 210+ FPS.

Det du refferer til er at video med massiv "smoothing" kan ikke ha en framerate på lavere en 24 fps(23 fps = lag lag lag), og ofte ikke har høyere framerate en maks 30 fps uansett situasjon. Film på 24 FPS uten noen form for utjevning vil virke ganske "hakkete".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...