Gå til innhold

Canon EF 70-200mm f/4L vs Sigma f/2.8 II EX DG APO Macro HSM AF


Anbefalte innlegg

Jeg skal til statene nå i september og har lyst til å kjøpe meg et

Canon EF 70-200mm f/4L USM.

 

Men i det siste har jeg fått øynene på et Sigma 70-200mm f/2.8 II EX DG APO Macro HSM AF. Hvor mye vil det ha for meg å si at dette er et Macro objektiv?

 

Linsa skal brukes til naturfoto av landskaper og dyr/fugler. Men også til en del andre formål (den skal brukes til alt ;)).

 

Grunnen til at jeg har sett på Sigmaen er fordi jeg har tatt litt bilder på utendørskonserter ol om natta, og da ser jeg for meg at blenderåpning på f/2.8 kommer godt med.

 

Kan noen peke meg i riktig retning? Kamera er Canon 550d og jeg er nybegynner på ultralavt nivå. I utgangspunktet burde jeg vel ha kjøpt en billigere linse, men jeg tenker slik at siden det er så billig i statene så kan jeg alltids selge i Norge uten å gå med så alt for stort tap, dersom det skulle vise seg at dette ikke er noe for meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sigma er veldig slepphendte på kontrolleringen av objektivene. En stor andel sliter med enten front- eller bakfokus. 70-200mm f/2.8 ser ut til å være en av verstingene. En kompis av meg hadde kraftig frontfokus på sitt.

 

Ved handling fra USA mister du norsk reklamasjonsrett.

 

Ved problemer må du mest sannsynlig sende objektivet tilbake til unaiten (og selv betale svindyr frakt)

 

Canon har derimot worldwide-garanti på sine L-objektiver. Altså kan du sende disse til Canon Norge ved problemer.

 

En annen ting er at Sigma 70-200mm f/2.8 er dobbelt så tung som Canons f/4.

 

Jeg anbefaler deg å gå for Canon 70-200mm f/4L USM :)

Lenke til kommentar

Takker for svar, vet at jeg får det brukt i Norge til samme pris, men når jeg skal til amrika uansett så kan jeg like godt handle det der.

 

Andreasfe: Det var de feilene du påpeker der som jeg har vært bekymret for. Å gå for canon ef 70-200mm f/4 usm er vel det mest fornuftige valget...

Lenke til kommentar
En annen ting er at Sigma 70-200mm f/2.8 er dobbelt så tung som Canons f/4.

Det er et viktig poeng. Jeg kjøpte nylig Sigma 70-200 f/2,8 og tyngden er den klart største ulempen jeg opplever med det. Fokusen på mitt eksemplar treffer bra og bildekvaliteten svarer til forventningene. Jeg angrer ikke på kjøpet, men hadde Canon produsert sin 70-200 f/4 L med Pentax fatning og jeg hadde fått en like god pris på den så ville/burde jeg nok valgt den fremfor Sigmaen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...