Deaktivert Konto Skrevet 10. august 2010 Del Skrevet 10. august 2010 Hei! Jeg har lenge forvekslet sarkasme og ironi. Nå vil jeg bare få oppklart hvordan du bruker begge (gi eksempler). Er følgende rett eller galt? (Ser det mye) 1) Det er ironisk at fiskeren fikk seg selv på sluken.2) PersonA: Jeg fikk meg selv på sluken idag, da jeg fisket. PersonB: Er det ikke ironisk? På forhånd takk for svar. Ikke svar hvis du ikke vet. Lenke til kommentar
Lambern Skrevet 10. august 2010 Del Skrevet 10. august 2010 Flere eksempler på ironi i forskjellige sammenhenger :http://no.wikipedia.org/wiki/Ironi Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 (endret) Ironi er som det sitatet du brukte eller det som ble linket til. Sarkasme er en undergruppe av ironi, men som oftest med en spydig undertone. F.eks. Det var "veldig" smart av deg å gå ut i regnet uten regntøy. Du mener det motsatte, men også gjerne da med spydighet. Men det trenger ikke være ironi i sarkasme, man kan bruke det som ren håning. Endret 13. august 2010 av Gjest Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå