flemmz Skrevet 10. august 2010 Del Skrevet 10. august 2010 Har brukt lang og lengre enn lang tid på å kikke igjennom tester på nettet og valget blir vanskelig. Jeg skal filme for det meste i og rundt båt i varmere strøk mye lys og farge ute, men også lite til veldig lite lys inne og på natten. Filmes i 25p modus som alle disse har. Sony har som jeg har forstått dette som mulighet. Men kunne tenkt meg litt konstruktive inspill på mitt babbel her: Det virker jo helt klart i utgangspuktet at panasonic virker som en vinner i billedkvalitet/farge, men det er en formidabel forskjell på filming i dårlig lys iforhold til Sony. Sony har vell alltid vært en vinner på lite lys og har en hendig nattmodus som er grei å ha. Samt litt mer vidvinkel som alltid er velkommmen i en båt.... Om en hadde satt ett sony kamera på vivid eller noe slikt hadde kanskje fargene vært nokså like ville jeg tro. Når en ser fargene panasonic produserer ville en aldri tenkt mer på Sony i utgangspunktet. Men en ønsker jo alt! Så begynner jeg å kikker på Canon... Herregud begynner å bli sprø her. Inntrykket mitt virker som dette er mer prosumer og kanskje litt nøkternt i det meste. Fordeler som bedre skjerm,meny,zebra og andre innstillinger er jo pluss for ikke å snakke om dobbel kortplass. Med en vidvinkel adapter burde det være nesten som sony, untatt av stabilisatoren som iforhold til de andre virker ræva. Klart stabiliteten blir bedre med vidvinkel, men blir ikke også lysfølsomheten litt svekket med vidvinkel på? Men så hadde canon kameralys integrert... Valget blir jo bra omtrent uansett her da, ekstern mic blir det nok. Jada Sony mc50e er nok sikkert valget å gå om noen hadde testet dette opp imot cx550 å vist frem forskjellene. Skal se det blir dxr-mc50e tilslutt virker lettvint skikkelige batt, ok mic samt en ok hood. verdt 2-3 tusen dette i hodet mitt..... Som en skjønner er dette ikke noe enkelt valg for meg. Jeg synest dette er nesten håpløst og lurer fælt på å hoppe på mc50 bare for å komme igang.... Tenker også litt på å gå for harddisk versjonene for å få lengst mulig film, men er nok endel aspekter som er minus her også uten jeg har satt meg inn i dette. Liker best tanken på å ha en håndfull raske minnekort å få videoen raskt inn på harddisken. Men så kan jo også kameraet dumpe seg selv inn på min 2tb eksterne harddisk.... Fordeler å ulemper ja. Men å veie de er noe jeg ikke mestrer! Filmer med høy kvalitet for å kanskje kunne selge dette videre en gang. Går over fra nv-gs400 med røde videomic til HD kamera og vil ha bedre lysfølsomhet samt vidvinkel men beholde den utrolig fine fargegjengivelsen. Håper noen har litt innspill på mine tanker her. Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Du kan bruke denne for å enkelt få en oversikt over modellene: http://camcorder-test.slashcam.com/compare.html Filmes i 25p modus som alle disse har. Sony har som jeg har forstått dette som mulighet. Så vidt jeg har skjønt så har ikke Sony 25p-modus. Dette har de to andre modellene. Dessuten har Panasonic også 50p. Personlig filmer jeg alltid i 25p-modus, uansett om det er dag eller kveld. Da får jeg ikke klipp med ulike bilderater. I 50p-modus brukes dobbelt så rask lukker som i prinsippet betyr dårligere lysfølsomhet, men med bedre bevegelser. Dette med bevegelser har jeg aldri sett på som noe problem fordi jeg aldri filmer sport. Jeg kunne aldri tenkt meg et kamera som ikke har 25p. Du må vurdere om du har samme behov da. Sony har vell alltid vært en vinner på lite lys og har en hendig nattmodus som er grei å ha. Samt litt mer vidvinkel som alltid er velkommmen i en båt Jeg har selv en Canon HF-S100. Vidvinkelen suger balle. Jeg har derfor konstant på en WD-H58 0,7x vidvinkel (2000 kr) og får effektivt omtrent den samme som Sony. Blant disse tre kameraene er det Sony som har dårligst lysfølsomhet. Deres «nattmodus» vet jeg ikke hva innebærer. Men den blir slått av de to andre i alle fall. Klart stabiliteten blir bedre med vidvinkel, men blir ikke også lysfølsomheten litt svekket med vidvinkel på? Men så hadde canon kameralys integrert... WD-58H er tung og gjør at kameraet blir mer stabilt og lettere å holde. Siden dette er originalt utstyr og sannsynligvis er av høy kvalitet, så tror jeg ikke lysfølsomheten blir vesentlig dårligere. Jeg har i alle fall ikke merket det. Kameralyset er nesten ubrukelig. For det første så er det en hvit diode som lyser litt gult ut mot kantene. Fargene blir derfor rare. Dessuten så blokkerer vidvinkelobjektivet lyset. Lyset bruker jeg kun i nødstilfeller, og da må jeg skru av vidvinkelen. Går over fra nv-gs400 med røde videomic... Merk deg at Sony og Canon har sine proprietære accessory sko. Kun Panasonic har standard sko som passer til din Røde VideoMic. På en annen side, jeg har selv dratt Røde på ferietur. Problemet med den er at strikkene på mikrofonen er ganske svake. Under transport må jeg derfor ha mikrofonen i eska si. De få gangene jeg har stappet den rett i ryggsekken har jeg alltid fått slitt bort et par strikker. (Jeg begynner å gå tom for reservestrikker.) Til min Canon kjøpte jeg DM-100 som har mini shoe (Canon sitt system). Fordelen med denne er at den har switch for 120° stereo, 90° stereo og mono shotgun. Den får også strømmen fra kameraet og har ingen av/på-switch (jeg har noen ganger glemt å slå av Røde og tatt opp uten lyd... irriterende). Lyden overføres også gjennom skoen og man trenger ikke å plugge i noe slik som på Røde. Røde har jo highpass-filter. Men dette kan gjøres i etterkant, og med valgfri delefrekvens i redigeringsprogrammet (f.eks. Adobe Premiere Pro). Selv om DM-100 kostet 1500 kr ellerno så var det virkelig verdt det. Det fulgte med dead cat på kjøpet. Lyden er like bra som på Røde, men den er mye mer hendig og enklere i bruk. Kameraet, vidvinkelen og mikrofonen (fraskrudd) går fint inn i en mellomstor SLR-veske. Herregud begynner å bli sprø her. Inntrykket mitt virker som dette er mer prosumer og kanskje litt nøkternt i det meste. Fordeler som bedre skjerm,meny,zebra og andre innstillinger er jo pluss for ikke å snakke om dobbel kortplass. Jeg har en Nikon D90 med 921k skjerm og har blitt bortskjemt med det. Når jeg har sett andre kameraer med 230k skjerm innser jeg hvor bra 921k skjerm egentlig er. Man kan se hvis bildet er ute av fokus og se detaljer mye bedre. Både Sony og Canon har dette. Dessverre kommer Panasonic til kort. Når det gjelder zebra så er dette et must for meg. Jeg kjøper ikke kamera uten zebra. Om dette er viktig for deg får du vurdere. Dobbel kortplass tror jeg ikke du skal vektlegge så mye. Jeg har kun med meg 2x16GB minnekort, og har ikke innebygget minne på kameraet. På én feriedag filmer jeg kun 30-60 minutter. Da hadde det faktisk holdt med 16 GB. Så kopierer jeg over til laptopen om kvelden. Dette er uansett lurt i tilfelle kameraet skulle bli stjålet på turen. Å ha 10 timer video kun på kameraet ville jeg aldri ha gjort. Disse kameraene har innebygget 32-64 GB minne. Det burde være plenty til ditt bruk. De få gangene jeg har hatt bruk for mye kapasitet er når jeg filmer noe over natta/dagen. For eksempel ved å sette kameraet på strøm og stativ og filme 8-10 timer. Men selv da så vil det faktisk holde med 32 GB på laveste kvalitet (5 Mbps). Selv om jeg hadde hatt 2x minnekortslots, så ville jeg ikke kjørt på høyeste kvalitet til slikt fordi det ville generert ~100 GB rådata som skal speedes opp 100x ellerno ved avspilling uansett. Et annet aspekt med minne er; jeg foretrekker kamera uten innebygget minne. Dette er fordi prisene på minne faller fort. Og det er også fordi jeg foretrekker å plugge minnekortet rett i PCen. Hvis jeg skal plugge kameraet i PCen så må jeg ha med meg USB-kabel. Canon-kameraet krever også at strømmen er koblet til. Ellers nekter den å overføre data. For min del er minnekort mer hendig. Alle laptops nå om dagen har jo SD-kortleser. De støtter foreløpig ikke SDXC da, men det kommer nok om noen år. Tenker også litt på å gå for harddisk versjonene for å få lengst mulig film Harddisk ville jeg ikke satset på. Disse veier mer, bruker mer strøm, bråker og er utsatt for støt og feil. Minnekort er fremtiden. Hvis du virkelig trenger mye plass og ikke har mulighet til å kopiere over på laptop hver dag, så kan du gå for 2x minneslots og store kort, noe som Canon har. Merk deg at ingen kameraer har mulighet til å koble seg direkte til en ekstern harddisk. Du må via en PC. Dette ble en litt lang post. Jeg håper du ble klokere av dette og ikke enda mer forvirret Lenke til kommentar
flemmz Skrevet 11. august 2010 Forfatter Del Skrevet 11. august 2010 Takk for tilbakemeldingen! 25p Husker ikke helt hvilket forum jeg leste deg på, men der var det forklart at mappen som ble lagret inneholdt også 25p, ser for meg at det ligger en mappe med henvisning til hvordan bildene skal hentes ut for å få 50i eller 25p for redigeringsprogrammet. Jeg har ikke sjekket ut dette i praksis da jeg ikke har noen erfaring med annet en vanlig minidv 16:9 kameraer. Men uansett opfattet jeg det slik at redigeringsprogrammet slapp å de-interlace selve filmen, med de konsekvensene slike ting ofte har. Må lese litt mere her jeg eventuelt. Vidvinkelen. Ja når du sier det så blir det jo endel ekstra å drasse på med vidvinkelen, samt at det lille lyset mister sin funksjon. Canon virker da litt fjernere for meg. Ser for meg alt ekstra greiene nå, styrte på men en vidvinkel jeg også kom jeg på ( passet ikke i vesker, kunne ikke ha skyggen på etc.. Vidvinkel er viktig for min del. Lysfølsomheten Jo ifølge slashcam og camcorderinfo virker det slik at sonyen er dårlig her. Men ifølge disse klippene følte jeg at sony ledet ann stort: Kan det være at tm700 er satt til 50p? Men jeg synest Sony leder ann iflg disse klippene. Camcorderinfo stoler jeg ikke lenger på. Har alltid vært panasonic forever der. Mikrofon Den canon mikrofonen virker midt i blinken, liten og med katt. Røde blir for stort for dette kameraet. Hotshoe ser jeg virkelig fordeler med! Men dette har ikke tm700 selvfølgelig. Zebra kan jeg klare meg uten tror jeg. men er ser poenget ditt med minnekortene altså. En håndfull minnekort klasse 10 16gb er fint her. Sony dumper på egenhånd til harddisk eller brenner. Hendig det også. Tror det bare er en ting å gjøre her, kjøpe alle 3 kameraene å sende de til china å sette de sammen til ett bra kamera! Ser at det er minus og pluss her. Skal se litt på undervannshus etc. Det er også en viktig del. 10m tenker jeg holder for mitt bruk. Tror alle er like aktuelle fremdeles hver sine gode egenskaper til mitt bruk. Så pakken jeg ser for meg er: Kamera Liten ekstern mic m/katt 3 16GB brikker uv filter Skygge ekstra stort batteri Undervannshus liten pelicase Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Sony burde gjøre det ganske dårlig fordi de har mindre sensor enn de to andre. Dessuten har den ikke 25p-modus. Hvorfor testene viser noe annet er uklart. Men jeg mistenker at de som har testet dette ikke har gjort det grundig nok. At de zoomer inn og ut så mye som de gjør tyder på at de er litt noob... En håndfull minnekort klasse 10 16gb er fint her. Du trenger ikke class 10. Det holder med class 4. Høyere class er kun kjekt hvis du vil overføre til PC veldig fort. Så pakken jeg ser for meg er: Kamera Liten ekstern mic m/katt 3 16GB brikker uv filter Skygge ekstra stort batteri Undervannshus liten pelicase UV-filter er ikke nødvendig, med mindre du ønsker ekstra beskyttelse av frontlinsa. Skygge = solblender (lens hood)? Dette har jeg også, men ser ikke helt poenget. Den gjør bare kameraet mye større. Lenke til kommentar
flemmz Skrevet 12. august 2010 Forfatter Del Skrevet 12. august 2010 Jeg tror jeg bestiller meg ett TM700 kamera. Men trenger hjelp til å finne en passende mikrofon samt en liten trådløs. Hadde vært gull med hotshoe ja.... Lurer på om kamera klarer å drive en liten ekstern mikrofon uten ekstra strøm. Glemmer ofte å slå av og på mikrofonen. Ja det er tiden det tar å tømme brikkene jeg tenker på, går tregt nok med class10! Jeg mente polariseringsfilter ikke uv. Blir ofte så mye bedre når en er omringet av sol og hav hele tiden. Hooden hjelper mye på lensflare. Men noen rimelige tilpassede undervannshus finner jeg ikke, så ser litt på Go pro kamera eller lignende kameraer. Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Jeg tror TM700 er et godt valg. Kameraet har utmerket bildekvalitet. De fleste mikrofoner går enten på batterier eller trenger ikke ekstra strøm (dynamiske tror jeg de heter). Disse mikrofonene tror jeg ikke skal dra så mye strøm fra kameraet. Lensflare kan faktisk være fint av og til. Men ikke på slike konsumentkameraer. Jeg vet ikke hva slags form Panasonic og Sony har. Canon har i alle fall en stygg 4-kantet rombeformet blender. Dette er flare på Canon HV30: Lenke til kommentar
flemmz Skrevet 13. august 2010 Forfatter Del Skrevet 13. august 2010 Bestiller meg et tm700 kamera og en mikrofon iløpet av helgen tenker jeg. Så får vi se... Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 (endret) Jeg vurderer selv å bytte ut mitt HF-S100 med HF-S21 eller TM700. Men jeg får vel vente litt til lommeboka fyller seg. Kanskje det blir julegave til meg selv? Edit: Apropos mikrofon. Jeg kom på en ulempe med TM700. Se på denne siden: http://www.camcorderinfo.com/content/Panasonic-HDC-TM700-Camcorder-Review-37681/Product-Tour.htm Accessory shoe er plassert på siden av kameraet der hånda er. Hele kameraet blir jo i ubalanse når man putter en kembo-mikrofon på den. Dette er et stort minus i mine øyne. Endret 13. august 2010 av bb79 Lenke til kommentar
flemmz Skrevet 13. august 2010 Forfatter Del Skrevet 13. august 2010 Da er følgende bestilt: SD700 Kamera 2x16GB class 10 brikker 2240 mA ekstra batteri Tot opp i rett under 8000,- + frakt ikke galt.... Då var det noen få mangler ting som gjenstår Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå