Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvor lenge skal plast ligge på ny støp?

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har i dag, for første gang, støpt underlag med fall for fliser på en platting utvendig. På sementemballasjen (B20) stod det at man skulle legge plast på etter at støpingen var ferdig (trolig for at ikke fuktigheten skulle fordampe for fort). Det stod imidlertid ikke noe om hvor lenge den skulle ligge der? Noen som vet? Timer eller uker??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grmf, hvorfor virker det ikke å legge inn lenker? Bare jeg som har det problemet?

Samme problem her. Ingen av "knappene" over her virker. Har opplevd det før og fant tips om å slette cookies for diskusjon.no (se link nederst på sida eller gå inn i innstillingene for internett eller din nettleser) og det rette seg. Men denne gangen ser det ikke ut til å hjelpe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Takk for tips. Da vanner jeg et par dager til, og lar plasten ligge på til til noen dager før jeg skal legge membran (vet betongen må tørke i 1 uke pr cm før membran legges).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for tips. Da vanner jeg et par dager til, og lar plasten ligge på til til noen dager før jeg skal legge membran (vet betongen må tørke i 1 uke pr cm før membran legges).

Membran på platting utendørs? Ser ikkje heilt poenget. Kan noken forklare meg grunnen til at det skulle være nødvendig?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det er kjellerrom under, og har tidligere vært problemer med lekkasje fra gammel platting med feil fall, uten membran og feil avslutning mellom platting og vegg.

Lenke til kommentar

Dette høres ikke ut som noen jobb for en smøremembran av den typen man bruker bak fliser på badeværelser, i alle fall. Smøremembran og våtromsnormen er beregnet på at folk skal pusse opp badene sine hvert tiende år, og sikre sysselsetting og inntekter i rør&bad-bransjen. :devil:

Membranduk støpt inn i terrassegulvet, eller å legge asfalt på toppen, eller takpapp med godt sveisede skjøter og en treplatting oppå (for å unngå slitasje ved tråkk direkte på takbelegget) eller noe metallgreier en blikkenslager kan lodde sammen bør kunne være tett lenge. I alle tilfeller bør man sannsynligvis ha tre grader fall. Trur jeg, jeg er ikke utdannet bygningsingeniør.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Her blir det smøremembran for utebruk, med godt innsauset fiberduk med ekstra kant- og hjørneforsterkninger. Oppå blir det utefliser. Regner med et holder i mange mange år :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...