Gå til innhold

Skal kjøpe speilreflekskamera i gave, hjelp til valg!

Anbefalte innlegg

Min far som hadde grei interesse for analoge speilreflekskameraer, og har brukt en del gode digitalkameraer opp igjennom tidene ønsker seg et speilreflekskamera til bursdagen sin.

Siden det var ganske dyrt går vi sammen for å spleise på et kamera til rundt 3000-4000kr.

Dem kameraene jeg har sett på til nå er:

Sony Alpha A230 m/18-55mm 2990kr

Canon EOS 1000D m/18-55 2975kr

Nikon D3000 m/18-55 2890kr

Pentax K-m m/18-55mm og 50-200 3500kr

Da jeg har blitz, og 2 linser til mitt Canon kamera kunne det kanskje vært greit å kjøpe Canon da vi kunne byttelånt utstyr?

Uansett er det verd det å kjøpe et slik kamera? Vi vurderer å bare gi han penger til bursdagen slik at han kanskje kan kjøpe seg et dyrere kamera som Canon 550D, slik at han da også kan filme.

Hva ville dere anbefalt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min far som hadde grei interesse for analoge speilreflekskameraer, og har brukt en del gode digitalkameraer opp igjennom tidene ønsker seg et speilreflekskamera til bursdagen sin.

Siden det var ganske dyrt går vi sammen for å spleise på et kamera til rundt 3000-4000kr.

Dem kameraene jeg har sett på til nå er:

Sony Alpha A230 m/18-55mm 2990kr

Canon EOS 1000D m/18-55 2975kr

Nikon D3000 m/18-55 2890kr

Pentax K-m m/18-55mm og 50-200 3500kr

Da jeg har blitz, og 2 linser til mitt Canon kamera kunne det kanskje vært greit å kjøpe Canon da vi kunne byttelånt utstyr?

Uansett er det verd det å kjøpe et slik kamera? Vi vurderer å bare gi han penger til bursdagen slik at han kanskje kan kjøpe seg et dyrere kamera som Canon 550D, slik at han da også kan filme.

Hva ville dere anbefalt?

Hvilke merke er det gamle speilrefleksen hans?

Sony kan feks bruke Minoltaobjektiver.

Lenke til kommentar
Min far som hadde grei interesse for analoge speilreflekskameraer

Har han noe av det gamle utstyret fortsatt? I så fall, hva slags utstyr har han?

Grunnen til at jeg spør er fordi det er en del gammelt og godt utstyr som er kompatibelt med nye digitale speilreflekskamera.

Her tror jeg at jeg ville gitt et gavekort på den summen dere ønsker, og så kan han selv velge det kamera han liker best.

Jeg hater gavekort intenst. Det er penger som er konvertert til penger som bare har 1 års gyldighet og kun kan brukes i én butikkjede. Da er det mye bedre å klippe, lime, tegne og dekorere et hjemmelaget gavekort med den pålydende summen dere ønsker og fri mulighet til benyttelse i hvilken som helst fotobutikk. Om pengene ligger som kontanter i gavekortet eller dere overfører til kontoen hans bestemmer dere.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Okey, bare for å presisere da. Det trenger ikke være et av de gammeldagse gavekortene, det kan gjerne være av den typen som er selvlaget og som bare gir en slags økonomisk ramme for gaven.

Poenget var uansett at det kanskje ikke er noe poeng at dere går til innkjøp av selve kameraet, men at det overlates til gubben selv... :whistle:

Lenke til kommentar

Da var det sikkert et rimelig normalobjektiv (zoom eller fast) og dermed ikke noe å vektlegge. Oppfordre han gjerne til å selge det i stedet for å la det støve ned til det er klar for søppeldynga. Det er bedre at noen får brukt det enn at ingen får brukt det.

Uansett så høres det lurt ut å gi han penger øremerket til kamera slik at han kan velge selv. Gjerne Canon 550D.

De 3000 kr-kameraene som er listet opp er uansett litt "kjipe" modeller, selv om 3000 kr i gave er ganske generøst etter min målestokk.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Min far som hadde grei interesse for analoge speilreflekskameraer

Har han noe av det gamle utstyret fortsatt? I så fall, hva slags utstyr har han?

Grunnen til at jeg spør er fordi det er en del gammelt og godt utstyr som er kompatibelt med nye digitale speilreflekskamera.

Her tror jeg at jeg ville gitt et gavekort på den summen dere ønsker, og så kan han selv velge det kamera han liker best.

Jeg hater gavekort intenst. Det er penger som er konvertert til penger som bare har 1 års gyldighet og kun kan brukes i én butikkjede. Da er det mye bedre å klippe, lime, tegne og dekorere et hjemmelaget gavekort med den pålydende summen dere ønsker og fri mulighet til benyttelse i hvilken som helst fotobutikk. Om pengene ligger som kontanter i gavekortet eller dere overfører til kontoen hans bestemmer dere.

Jeg også. En jul spleisa jeg og min bror på et gavekort til mor på en lokal klesbutikk. Joda, gavekort kunne vi få, sa dama. Det hun ikke sa var at hun skulle legge ned butikken rett etter nyttår. Så det gavekortet rakk muttern aldri å få brukt..

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Selvlaget "gavekort" på et beløp er en god ide - da kan han selv velge butikk etc. Gjorde det for noen år tilbake da min svoger fylte 50. Han ønsket seg GPS, så vi laget et gavekort med bilde av en GPS og en humoristisk tekst om å gå seg bort (i dette tilfellet padle seg bort). Litt mer kreativt enn å putte pengene i en konvolutt med standard kort.

Dersom han har brukt speilrefleks i gamle dager, vil også jeg anbefale at han legger litt ekstra i en 550D. Jeg har i alle fall mye glede av mitt, og jeg er ingen ungdom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...