Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

ABS slo inn på tørr asfalt

Anbefalte innlegg

Jeg kjørte i ca 60 på nåla i dag, og en buss blinket ut. Jeg bremset derfor ned litt kraftig, men ikke mer enn at en ikke ville kjent det noe særlig i beltet (altså på ingen måte bråbrems). Det var tørr asfalt, og selv om det var veiarbeid litt tidligere tviler jeg på at det var noe oljesøl. ABS slo inn, er ikke det litt rart? Hjulene burde da ikke låse seg så lett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har opplevd lignende på ford'n min, synes den slår inn mistenkelig tidlig av og til. Hender hvis jeg bremser litt hardt at jeg kjenner den nykker litt i ABS'n på tørr asfalt. Og ja, jeg er 100% sikker på at det ikke var noe grus på veien, i såfall må den reagere på støvkorn.

I BMW'n derimot har jeg aldri kjent ABS'n slå inn, bortsett fra på glatt føre. Har aldri kjent antydninger på vanlig tørr asfalt, selv om jeg har bremset hardere enn med forden. Merkelige greier.

Lenke til kommentar

dere får det til å høres ut som det er dårlig at den slår tidlig inn.. er det ikke bare bra at den slår for tidlig inn enn for seint da? hadde det vært min bil så ville jeg at den skulle slått inn lenge før hjulene faktiskt låste seg, etter de er låst så har du ikke så mye kontroll, 1sekund med låste hjul kan bety kræsj det.

Lenke til kommentar

Ja, på tørr asfalt er det ikke gunstig at den slår inn alt for tidlig heller. Ble litt overraska første gangen da jeg bare bremsa litt hardt ned da lyskrysset plutselig skifta til rødt og jeg kjente det nappa.

Slår abs'n inn før hjulene er på grensen til å låse seg, vil du jo bruke lengre tid på å stoppe da den holder igjen, iallefall det jeg tenker. Mistenker at muligens felgene/dekkene eller noe i forstillinga kan til at det er slik på forden. Den spinner også unormalt lett har jeg lagt merke til. Nei, dekkene er ikke utslitte.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Jeg har dog opplevd flere ganger og nesten daglig at "antiskrens" slår inn når man kjører med noenlunde normal fart over visse fartsdumper...

Nå er jo ikke dette ABS, men kan vel kanskje ligne litt, då bilen mister all kraft i det lampen i dashbordet blinker.

Tror det holder med at det ene hjulet ditt mistet taket så vidt, uten at du merket det.

Men skal være enig i at det virker som om den er LITT for følsom...

Lenke til kommentar
Slår abs'n inn før hjulene er på grensen til å låse seg, vil du jo bruke lengre tid på å stoppe da den holder igjen, iallefall det jeg tenker.
jeg tenker slik at hvis den slår inn for seint så er du i grøfta lettere enn hvis den hadde slått inn for tidlig fordi du mister kontrollen på bilen veldig mye fortere når hjulene er i lås
Lenke til kommentar

Jeg har dog opplevd flere ganger og nesten daglig at "antiskrens" slår inn når man kjører med noenlunde normal fart over visse fartsdumper...

Dette kommer av at du kjører over med gasspedalen inne, akkurat i dèt du passerer over kanten får du et område hvor forhjulene ikke har perfekt kontakt med veien pga støtdemperene hindrer den i å bevege seg optimalt. Det som skjer er at hjulet spinner veldig lett og trigger traction control (antispinn). Det kan selvsagt forsterkes av dårlige fjærer, støtdempere, dekk samt sand/grus på veien.

ABS skal ikke trigge dersom hjulene faktisk ikke låser seg. De måler hastigheten til hjulene og avgjør om de låser seg basert på om deaksellerasjonen er raskere enn det som er teoretisk mulig å få til. Dvs. at hjulet faktisk sklir, ikke bare nesten sklir. I tillegg må den starte opp pumpa til ABS-systemet for at det skal fungere skikkelig, noe som tar ganske nøyaktig et kvart sekund (likevel vil ABS-systemet gi respons fordi det blokkerer røret til det aktuelle hjulet). Tilsammen gjør det at den første sklioperajonen til hjulene virkelig må være tilstede for at systemet skal trigge.

Nå skal det bremses ganske hardt på tørr asfalt for å trigge ABS-systemet, men kombinasjonen av smale utslitte dekk, litt sand, litt olje, evt. vann kan gjøre at det skjer oftere. F.eks utslitte sommerdekk kan ha dårligere grep på våt asfalt enn vinterdekk har på is.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...