k_flaathe Skrevet 10. august 2010 Del Skrevet 10. august 2010 Hei. Jeg har fast arbeid i et firma, der jeg jobber dag, kveld og helg. Lørdag og søndag jobber jeg 8-18, mens kveldsjobbinga på hverdager er fra 15-21. Av og til på dagtid så jobber jeg 9-10 timer. Dette får jeg ingen overtid for. Er dette lovlig? Ser det står i arbeidsmiljøloven § 10-6. (2) "Varer arbeidet for noen arbeidstaker ut over lovens grense for den alminnelige arbeidstid regnes det overskytende som overtidsarbeid." Men hva regnes som den alminnelige arbeidstid? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 10. august 2010 Del Skrevet 10. august 2010 Er det snakk om en butikk? I de fleste tilfeller har du en tariff som sier om du skal ha overtid eller ikke. Lenke til kommentar
k_flaathe Skrevet 11. august 2010 Forfatter Del Skrevet 11. august 2010 Nei, dette er et leiebilfirma. Står ingenting om tariff i arbeidskontrakten. Kun hva lønna er. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 (endret) Siden du spør om hva alminnelig arbeidstid er så sier loven dette også: § 10-4. Alminnelig arbeidstid (1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager. Arbeider du utover dette har du krav på overtidsbetalt , Merk det er flere begrensende bestemmelser nedover i 10-4, så les gjerne alt. Men husk det er alskens tariffavtaler o.l slik at det ikke alltid er lett å si hva som gjelder for akkurat din arbeidsplass. Men det kan uansett ikke være dårligere enn loven. Endret 11. august 2010 av Thorsen Lenke til kommentar
k_flaathe Skrevet 11. august 2010 Forfatter Del Skrevet 11. august 2010 hvordan skal jeg finne ut hvilke tariffavtaler firmaet har da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå