Gå til innhold

Nysgjerrig: hvordan forklare dette nettproblemet?

Onkel

Anbefalte innlegg

En periode nå har jeg hatt problemer med internett hjemme. Det artet seg sånn at NOEN FÅ sider kom inn og de aller fleste andre ikke (altså, at for veldig mange nettsteder fikk jeg feilmelding som om jeg ikke hadde nettilgang i det hele tatt). Domener som dagbladet og aftenposten ble lastet uten problemer, hver gang. Youtube lå et sted midt på treet, med selve siden ok men ingen videoer ville streames. Mens de aller fleste steder (stackoverflow, bare for å ta et eksempel jeg husker) o.l. aldri kom inn i det hele tatt. Prøvde å sjekke leverandøren min etter feilmeldinger, men nextgentel.no kunne heller ikke åpnes, morsomt nok.

Dette var i windows XP, som nylig hadde hentet ned en sikkerhetsinstallering. Så jeg mistenkte denne for å være litt hyperaktiv, og dualbootet maskinen opp i Linux (Ubuntu 10.04). Linux fikk ikke tak i noe som helst online - hverken nettsidene som funket i windows eller systemoppdateringer.

Prøvde å sette kabelen i en macbook, som fikk samme problem som i Linux.

Så for å gå nedover linja slo jeg av og på igjen bredbåndsruteren. Etter dette fungerte alt helt fint.

Så hva kan jeg lære av dette? Hvorfor i all verden skiller en ruter mellom ulike nettsteder, og mellom ulike operativsystemer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min Router fra NGT har tendens til å gjøre dette inn i mellom (kansje 1-2 ganger i året), så at dette ligger helt sikkert i routeren, og eventuell en firmware oppgradering som skal til... men jeg har som regel å reboote min router tidligt søndagmorgen... da får jeg lidt bedre hastighet på linja.. :) (har "best-efford" på min ADSL2 linje... så hastigheten varierer lidt)

Lenke til kommentar

All skyld ligger hos nextgentel sin side. Linjene deres er ikke kjent for å være stabile for å si det sånn. JEg må selv innimellom snakke med de på support og be de restarte linja mi fra sentralen for at jeg skal få min egentlige hastighet. Hvis de sier på support at du må ringe for å ta en sjekk så be de dra til et visst sted og heller restarte linja fra sentralen og se om det fungerer. Vær høflig selvfølgelig ellers blir de nok ikke så hjelpsomme.

Siden du har NTG så regner jeg med at det er problemet med nettsidene osv. Hvis ikke det er noe med Linux som jeg har null peiling på.

Endret av YojimboVII
Lenke til kommentar

Takk for løsningsforslagene (selv om det jo var løst fra før, det var mer for å skjønne hvordan en sånn feil kan oppstå i det hele tatt). Og ja, feilen fortsatte til tross for ctrl-F5.

Kjetil: det hørtes ut som et lovende spor å sjekke ut mer rundt - siden problemet var så domenespesifikt og ikke minst siden nettopp en omstart var det som løste det. Visste ikke det lå noen sånn informasjon i routeren i det hele tatt. Har strengt tatt ikke forholdt meg så mye til hva den boksen egentlig er for noe... ahem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...