Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Værballong med kamera og måleutstyr

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg driver for tiden å sjekker hva som trengs for å sende opp en værballong med kamera.

Denne må ha en metode å vri kameraet 360 grader så man kan ta bilder i alle retninger.

Jeg trenger også en funksjon som kan gjøre at kameraet tar f.eks. et bilde hvert 30. sekund.

I tillegg er jeg interessert i å utstyre ballongen med temperatur og høydemåler, samt GPS (denne kan vel kanskje brukes som høydemåler og?).

Jeg har lest noen artikler om folk som har gjort dette, men de har vært en del hakk bedre på programmering av microchips o.l. enn meg.

Planen min var å lete opp ferdige komponenter som jeg kan sette sammen til et system som gjør det jeg vil.

Det jeg trenger er tips til hva slags ferdige komponenter jeg kna bruke for registrering av værdata, samt kamerastyring.

Er det noen som har noen gode forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Budsjett har jeg ikke.

Jeg vil bare finne ut hva dette realistisk kommer til å koste, og så vurdere om jeg har råd til det eller ikke.

Ja, jeg regner jo med at jeg må knote litt.

Men istedenfor å kjøpe en microchip jeg må programmere så tenkte jeg kanskje det fantes noen ferdigløsninger som jeg bare kunne tilpasse mitt formål.

F.eks. kanskje det allerede finnes en elektromotor som er laget for å kunne vri seg x antall grader hvert y sekund?

Prosjektet er helt i startfasen og jeg vet ikke om jeg kan gjennomføre det uansett.

Formålet er bare for morro :D

Hadde vært litt stas å ha sine egne bilder fra near-space. :D

Endret av harald25
Lenke til kommentar

Tja. Om du er på jakt etter et luftskip du kan styre så ville eg kanskje sett på ArduBlimp. En ballong derimot er litt annerledes og har så vidt meg bekjent ingen motor, men styres av å øke eller redusere løft for å velge korrekt luftstrøm i forhold til hvor man skal. Mao to forskjellige design.

Lenke til kommentar

Ballong-delen av prosjektet er forsovet grei.

Planen var værballong med helium.

I de andre prosjektene jeg har lest om (og sånn jeg egentlig hadde tenkt å gjøre) sender man bare opp en værballong med helium så høyt den kommer.

Når den har nådd maks-høyde sprekker ballongen og utstyret daler til bakken i en fallskjerm.

http://www.robertharrison.org/icarus/wordpress/about/

Her er forresten den artikkelen jeg nevnte tidligere.

Men han her har som sagt gjort en del programmering av en microchip ++ for å få til det han vil.

Jeg har ikke den kunnskapen og trenger derfor input på hvordan man kan gjøre noe lignende ved å sette sammen ferdige komponenter.

Endret av harald25
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...