Gå til innhold

HD kamera til jaktbruk

Anbefalte innlegg

Hei

Dette er vel nok en "hjelp meg å finne kamera" post, men jeg går meg bare vill i kamerajungelen på egenhånd...

Jeg er på utkikk etter et HD kamera som jeg kan benytte på jakt. Bra zoom, mulighet for å starte opptak fra fjernkontroll, lyssterkt, bra batterikapasitet og forholdsvis rimelig (<10000,-) er noen stikkord. Fjernkontroll er et must da kamera vil stå på stativ litt unna meg.

Alle innspill er godt mottatt!

Endret av jegerfilm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil påstå at ingen dedikerte videokamera til under 10000 kr er brukbare på avstand (altså ingen hjelpelys) når det blir skumring. Da sliter alle videokamera i den klassen med autofokus og bildestøy.

Stillbildekamera med videofunksjon gir langt mindre bildestøy, men de sliter også med autofokusen. Dersom du har en jaktkamerat som kan fokusere kameraet manuelt kan det være et alternativ.

Det er en grunn til at BBC kan filme nydelige nattscener med løver i Afrika: Veldig dyrt og bra utstyr.

Lenke til kommentar

Eg har eit Canon HF10 som burde fungera bra til formålet med dei rette innstillingar. Eg har ikkje testa det skikkeleg i skumring, men det har fjernkontroll i det minste. Med skikkeleg batterikapasitet, så kan du jo for så vidt filma heile jakta, så går du ikkje glipp av noko. :)

Eg har vurdert å ta det med meg på jakt, men er litt usikker på om eg skal bry meg, for det er vel eit lite poeng å komma seg i posisjon på posten utan alt for mykje styr. Skal eg setta opp eit kamera, sjekka at bildeutsnittet er ok og kanskje justera eit par-tre gongar før eg er fornøgd, så kan det henda eg har laga så mykje ståk at hjorten har lokalisert meg og i alle fall ikkje går i mi retning. Det vert lite å filma av sånt. :(

Endret av Asbjeurn
Lenke til kommentar

Nei, det er klart man ikke får 100% uten masse pæng og dyktige folk. Jeg har tenkt å ha det med på elgjakt hvor det ikke er aktuelt å filme på så voldsomt store distanser. Oftest er posten 30-70 meter. 20x zoom bør vel dekke det området greit.

Moro å filme litt underveis i jakta. Ser som oftest mye elg på post i løpet av jakta som ikke kan skytes og da kan man jo filme de litt isteden ;) Jammen flotte dyr!

Lenke til kommentar

20x zoom angir ikke hvor «langt» du kan se. Dette tallet er kun et forhold mellom korteste og lengste brennvidde (minimum og maksiumum zoom). For eksempel har ikke en 24-girs terrengsykkel samme utveksling som en 24-girs racer.

Det du er ute etter er lengst mulig brennvidde. Kameraet som vil passe ditt bruk er HF-S21:

http://www.camcorderinfo.com/content/Canon-Vixia-HF-S21-Camcorder-Review-37609.htm

https://prisguiden.no/produkt/118207

Eventuelt HF-S100 som er fjorårets modell, men denne mangler søker. Eller så kan du gå for HF-S20. Felles med disse kameraene er at de har 1,7x digital telekonverter som ikke gir tap av bildekvalitet. Dette er mulig fordi sensoren har flere piksler enn de 2 Mpix som kreves for full HD. Effektivt får du da 17x zoom (740 mm brennvidde, 35 mm ekviv).

Hvis du er interessert kan jeg lage en liten testvideo med mitt HF-S100 for å vise hvordan dette fungerer i praksis.

Lenke til kommentar

20x zoom angir ikke hvor «langt» du kan se. Dette tallet er kun et forhold mellom korteste og lengste brennvidde (minimum og maksiumum zoom). For eksempel har ikke en 24-girs terrengsykkel samme utveksling som en 24-girs racer.

Det du er ute etter er lengst mulig brennvidde. Kameraet som vil passe ditt bruk er HF-S21:

http://www.camcorderinfo.com/content/Canon-Vixia-HF-S21-Camcorder-Review-37609.htm

https://prisguiden.no/produkt/118207

Eventuelt HF-S100 som er fjorårets modell, men denne mangler søker. Eller så kan du gå for HF-S20. Felles med disse kameraene er at de har 1,7x digital telekonverter som ikke gir tap av bildekvalitet. Dette er mulig fordi sensoren har flere piksler enn de 2 Mpix som kreves for full HD. Effektivt får du da 17x zoom (740 mm brennvidde, 35 mm ekviv).

Hvis du er interessert kan jeg lage en liten testvideo med mitt HF-S100 for å vise hvordan dette fungerer i praksis.

Hei

Ja, det gir jo mening. Ting blir jo ikke 20x større når jeg tenker meg om. Det er vel det samme som at "full HD" ikke nødvendigvis betyr at det er perfekt bilde... Man kan lett bli lurt av betegnelser! Jeg kan gjerne se en liten snutt om du har lyst til å lage en.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Eg kunne godt tenka meg å høyra litt om dine erfaringar med å ha med kamera på jakt. Om det er mykje styr med å stilla opp stativ og kamera på post. Kan henda at eg vil prøva litt sjøl òg, men må tenka litt gjennom rutinane når eg kjem på post. Bør ikkje bruka for lang tid, og laga for mykje lyd. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...