Gå til innhold

Guds ord, troendes syn på livet


Anbefalte innlegg

Og som TheaLinnea beviste ut i fra konkrete skriftsteder på forrige side, kan vi vel konkludere med at ildsjøen er 'den annen død' eller evig tilintetgjørelse.

 

Hva mener du? Enig eller uenig?

Endret av Enzyme X
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og som TheaLinnea beviste ut i fra konkrete skriftsteder på forrige side, kan vi vel konkludere med at ildsjøen er 'den annen død' eller evig tilintetgjørelse.

 

Hva mener du? Enig eller uenig?

Uenig, det at sjelen ødelegges, skades eller dør betyr ikke at den tilintetgjøres.

Lenke til kommentar

Nei, det mener jeg ikke.

Det er interessant å merke seg at de som skrev de hebraiske skrifter (Det gamle testamente), ikke en eneste gang omtalte néphesh (det hebraiske ordet for «sjel») eller rúahh (det hebraiske ordet for «ånd») som udødelig. De lærte i stedet at menneskesjelen dør: «Den sjel som synder, den skal dø.» (Esekiel 18: 4, 20; se også Salme 22: 29; 78: 50.) Det blir sagt at de døde er uten bevissthet: «De levende vet at de skal dø, men de døde vet slett ingen ting. De får ikke lenger noen lønn . . . Alt du kan gjøre med din hånd, skal du gjøre etter beste evne. For i dødsriket [menneskehetens felles grav], som du går til, er det verken arbeid eller plan, verken kunnskap eller visdom.» — Forkynneren 9: 5, 10.

 

De greske skrifter (Det nye testamente) gir uttrykk for det samme syn på sjelen og døden. Jesus sa at Gud «kan ødelegge både sjel og legeme». Når sjelen kan ødelegges, kan den ikke være udødelig. (Matteus 10: 28) Peter sa med tanke på Jesus: «Hver sjel som ikke hører denne profet, skal utryddes.» (Apostlenes gjerninger 3: 23) Jesus viste også at de døde er uten bevissthet, for han sammenlignet døden med en søvn. (Johannes 11: 11—14).

 

Gode informative poster fra deg :)

 

Jeg må innrømme, for min del, at det slemme bildet av bibelens Gud blir litt bedre hvis valgene strengt tatt er:

 

1. Takk ja til frelsen, vær med på den evige fortsettelsen

2. Takk nei til frelsen - hvil for alltid..

Lenke til kommentar

Og som TheaLinnea beviste ut i fra konkrete skriftsteder på forrige side, kan vi vel konkludere med at ildsjøen er 'den annen død' eller evig tilintetgjørelse.

 

Hva mener du? Enig eller uenig?

Uenig, det at sjelen ødelegges, skades eller dør betyr ikke at den tilintetgjøres.

 

Er du enig i at religiøse kan ha overdrevet svovelpreknene sine for å skremme folk til å bli kristne? Jeg vet i alle fall at det var i mine tanker da jeg var kristen. Jeg hadde vondt inne i meg, spesielt i samlinger der hele den utvidede familien var samlet (bryllup, begravelser, konfirmasjoner) der jeg kunne se på de jeg visste ikke var kristne, og trodde de ville pines en evighet hvis jeg ikke gjorde noe (noe jeg aldri turte da jeg var liten, og dermed hadde jeg dårlig samvittighet for å ikke gjøre "guds arbeid" for å frelse dem)

Lenke til kommentar

Det er jo ren ondskap å forklare, spesielt små barn, at de vil bli pint i all evighet hvis de ikke blir kristne. Samtidig er det ikke bibelsk.

 

Men like fult er det hva som skjer. Kanskje er dette blitt bedre/mildere på 90/2000 tallet.. Sjekk feks sider som dette: http://www.av1611.org/hell.html , vil en formbarn unge som leser slikt bli litt småredd for å forlate kristendommen? Ja.. :)

Lenke til kommentar

Rart de hevder at Gud er sååååå god og kjærlig, mens han sender folk som ikke tror på han til helvete. Paradoks? Ja. Det er en grunn til at vi har fri vilje.

 

Hør her:

Gud SENDER ikke folk til helvete om de ikke vil følge/kjenne ham.

Det er enkelt og greit ikke annen plass å gjøre av folk om de ikke vil følge Gud enn helvete. Derfor, han SENDER DEG ikke ned. Du havner der. Det er en viss forskjell.

 

Sammenlign dette med en enefar som har en 12 år gammel sønn:

Sønnen hans(deg) vil ikke ha noe med faren(Gud) å gjøre.

Resultat:

Sønnen(du) blir narkoman, eller ender opp død i kriminalitet.(havner i helvete)

 

Ser dere tegningen?

 

Det er ingen synder Gud ikke kan tilgi. Bortsett fra én synd:

At du ikke vil godta Gud som din far i livet!

 

Jeg synes det er logisk at skapelsen (oss) respekterer og godtar skaperen, slik en sønn skal respektere og godta sin far.

Lenke til kommentar

Rart de hevder at Gud er sååååå god og kjærlig, mens han sender folk som ikke tror på han til helvete. Paradoks? Ja. Det er en grunn til at vi har fri vilje.

 

Hør her:

Gud SENDER ikke folk til helvete om de ikke vil følge/kjenne ham.

Det er enkelt og greit ikke annen plass å gjøre av folk om de ikke vil følge Gud enn helvete. Derfor, han SENDER DEG ikke ned. Du havner der. Det er en viss forskjell.

 

Sammenlign dette med en enefar som har en 12 år gammel sønn:

Sønnen hans(deg) vil ikke ha noe med faren(Gud) å gjøre.

Resultat:

Sønnen(du) blir narkoman, eller ender opp død i kriminalitet.(havner i helvete)

 

Ser dere tegningen?

 

Det er ingen synder Gud ikke kan tilgi. Bortsett fra én synd:

At du ikke vil godta Gud som din far i livet!

 

Jeg synes det er logisk at skapelsen (oss) respekterer og godtar skaperen, slik en sønn skal respektere og godta sin far.

 

Sludder og vås!

 

For det første, hva VET du om gud? Ikke en dritt, for det du TROR er sannhet er kun påstander,(Noe bibelen er full av) så den VITEN du tror du besitter er ikke verdt papiret det er skrevet på en gang... Det er nemlig ikke annet enn løse påstader!

 

Et godt "bevis" på hvor vinglete disse påstandene er finner du ved å se på alle grenene innen kristendommen... Det har rukket å bli hele 35 000 grener av en og samme tro, der de alle legger bibelen til grunn i en eller annen form, men ikke klarer å enes om absurde ting som komma feil og trykk på hellige bokstaver... Og dette skal du ha meg til å tro er helt "sikkert"? Think not....

Lenke til kommentar

Rart de hevder at Gud er sååååå god og kjærlig, mens han sender folk som ikke tror på han til helvete. Paradoks? Ja. Det er en grunn til at vi har fri vilje.

 

Hør her:

Gud SENDER ikke folk til helvete om de ikke vil følge/kjenne ham.

Det er enkelt og greit ikke annen plass å gjøre av folk om de ikke vil følge Gud enn helvete. Derfor, han SENDER DEG ikke ned. Du havner der. Det er en viss forskjell.

 

Sammenlign dette med en enefar som har en 12 år gammel sønn:

Sønnen hans(deg) vil ikke ha noe med faren(Gud) å gjøre.

Resultat:

Sønnen(du) blir narkoman, eller ender opp død i kriminalitet.(havner i helvete)

 

Ser dere tegningen?

 

Det er ingen synder Gud ikke kan tilgi. Bortsett fra én synd:

At du ikke vil godta Gud som din far i livet!

 

Jeg synes det er logisk at skapelsen (oss) respekterer og godtar skaperen, slik en sønn skal respektere og godta sin far.

 

Så dersom man har en utrolig dårlig far, så skal man fortsatt respektere og følge han? Ett far og sønn forhold bør gjelde begge veier, så din sammenligning holder desverre ikke vann.

Lenke til kommentar

Rart de hevder at Gud er sååååå god og kjærlig, mens han sender folk som ikke tror på han til helvete. Paradoks? Ja. Det er en grunn til at vi har fri vilje.

 

Hør her:

Gud SENDER ikke folk til helvete om de ikke vil følge/kjenne ham.

Det er enkelt og greit ikke annen plass å gjøre av folk om de ikke vil følge Gud enn helvete. Derfor, han SENDER DEG ikke ned. Du havner der. Det er en viss forskjell.

 

Sammenlign dette med en enefar som har en 12 år gammel sønn:

Sønnen hans(deg) vil ikke ha noe med faren(Gud) å gjøre.

Resultat:

Sønnen(du) blir narkoman, eller ender opp død i kriminalitet.(havner i helvete)

 

Ser dere tegningen?

 

Det er ingen synder Gud ikke kan tilgi. Bortsett fra én synd:

At du ikke vil godta Gud som din far i livet!

 

Jeg synes det er logisk at skapelsen (oss) respekterer og godtar skaperen, slik en sønn skal respektere og godta sin far.

 

Hei,

 

Hvis du leser mere i tråden så tror jeg du ser at Enzyme X IKKE tror at Gud sender mennesker til Helvete, men påviser paradokset i de religionene som predikerer dette.

 

Slikt sett er dere enige :)

 

(Hvertfall hvis jeg har oppfattet Enzyme X riktig da...)

 

 

 

// WINWIN

Lenke til kommentar

Hør her:

Gud SENDER ikke folk til helvete om de ikke vil følge/kjenne ham.

Det er enkelt og greit ikke annen plass å gjøre av folk om de ikke vil følge Gud enn helvete. Derfor, han SENDER DEG ikke ned. Du havner der. Det er en viss forskjell.

 

Sammenlign dette med en enefar som har en 12 år gammel sønn:

Sønnen hans(deg) vil ikke ha noe med faren(Gud) å gjøre.

Resultat:

Sønnen(du) blir narkoman, eller ender opp død i kriminalitet.(havner i helvete)

 

Ser dere tegningen?

 

Det er ingen synder Gud ikke kan tilgi. Bortsett fra én synd:

At du ikke vil godta Gud som din far i livet!

 

Jeg synes det er logisk at skapelsen (oss) respekterer og godtar skaperen, slik en sønn skal respektere og godta sin far.

 

...

 

...

...

 

Og hvem SKAPTE helvete?

Akkurat, ja.

 

Ja.

 

"Jeg skubbet ham ikke ned en trapp og ned i et syrebad, jeg bare plasserte et badekar med syre i bunnen av trappen og dro vekk teppet mitt fra under føttene hans da han skulle til å gå ned."

 

Hvorfor mener du at gud skapte et helvete, hvor vi ateister havner om vi ikke klarer å tro på noen gud, blant annet fordi vi ikke klarer å forestille oss en god gud som torturer folk (og grunnet et totalt fravær av bevis for noen gudommelig kraft i universet)?

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Hei,

 

Hvis du leser mere i tråden så tror jeg du ser at Enzyme X IKKE tror at Gud sender mennesker til Helvete, men påviser paradokset i de religionene som predikerer dette.

 

Slikt sett er dere enige :)

 

(Hvertfall hvis jeg har oppfattet Enzyme X riktig da...)

// WINWIN

Korrekt! :) (Men jeg skal ta på meg litt skyld at jeg ble misoppfattet. Jeg forklarte meg dårlig, og kanskje litt uhøflig. Beklager.)

 

I så fall er bibelens Gud blitt ett hakk snillere i mine øyne :)

Jepp, en god Gud ville aldri gjort noe slikt – mener jeg. Som tidligere nevnt, vi har alle en fri vilje, deriblant hva vi vil tro på.

Lenke til kommentar

Og vi har heller ikke fri vilje i denne tråden, men vi kan jo late som at viljen vår er fri for at de religiøse skal få argumentere litt også såklart... :) Er så vanskelig å bortforklare den slemme guden de tilber uten fri vilje har jeg forstått...

 

Nå har vel ikke muslimer fri vilje heller, de har kun allahs vilje, som den profeten som skrev event... eh, sorry, jeg mente quranen, som er en rip off fra både jødenes toran og de kristnes bibel... (Må si han valgte et elendig grunnlag for skribleriet sitt da) Men de følger jo det de tror er allahs vilje og ikke noe annet etter hva jeg forstår, samme hvor idiotisk og dumt det er også tydeligvis... (Står det ikke i quranen er det jo som kjent ikke sant og jeg er i så måte litt forunderet over muslimers bruk av internett, da det ikke står en dritt i quranen om det (Med mindre en er jævlig flink til å tolke det som står der da...))

Lenke til kommentar

Og hvem SKAPTE helvete?

Akkurat, ja.

 

Ja.

Ingen, helvete har alltid eksistert, akkurat som Gud og himmelen alltid har eksistert. Helvete har alltid vært bortenfor himmelen.

For å si det slik; du skal være ualminnelig god dersom du klarer å gi en skikkelig teologisk begrunnelsen for helvete. For den er så og si ikke-eksisterende.

 

Men det klarer du ikke. For du er i en liga der vannet har steget over ditt hode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...