Gå til innhold

Guds ord, troendes syn på livet


Anbefalte innlegg

Dette livet er en test fra Gud hvor det blir avgjort hvem som tror på Gud & Guds sendebud/profeter. Uanset status mennesket har nå kommer døden en skrevende dag. etter dette er det ingen vei tilbake til jorda. akuratt som tidligere liv ( i mors mage ) man kan ikke leve der igjen når man er ute. når alle dør blir det ropt en gang, Alle våkner å møter sine gjerninger i dette livet. hadde dem gode gjerninger , trodde på Gud & alle Profeter kommer dem til Paradiset. hadde dem løyet om Gud og latet som alt var tull, gammeldags osv... til døden tok dem kommer de til helvete (i følge bok), men om dem finner ut at dem tok feil har de alltid kjansen til å vende seg til Gud igjen ( blir ikke lenger regnet som vantro) så lenge de lever.

Dem på paradiset skal leve der i et for evig godt liv . Dem på helvete skal leve der for evig vond & strafffullt liv. Gud behandler folk likt uansett rase/status, ingen blir påkrevd mer enn en tåler. Folk får invitasjon om å tro på ulike måter & situasjoner. noen tror , andre ikke. Det er enkelte individet som velger å investere på sitt neste liv/ikke. noen velger kun dette livet , andre velger begge liv. Noen er takknemlige til Gud , andre ikke.

Slik er folk fordelt. Meninga med Dette livet er å tilbe Gud ,I Guds ord står det: (Vi har ikke skapt himmel og jord og det som mellom dem er for intet. Dette er de vantros mening. Men ve over de vantro, for Ilden skyld!(38:27) , (Vi skapte ikke himmel og jord og det som mellom dem er for moro skyld), (Vi har skapt himlene og jorden og alt som mellom dem er på alvor. Og timen vil inntreffe. Så bær over, med en vakker overbærenhet.(15:85)) , Det er viktig å sørge for å investere til neste liv.

Jeg inviterer alle som leser dette å sette seg ned å lese Guds ord med åpen hjerte. :)

 

 

Edit:

Fremover:

Ikke gjenta ting. Jeg har postet mange lenker allerede som inneholder nyttige svar. Jeg er heller ikke en som har lært alt men det har boka =), derfor lenker jeg til den i stedet fordi korte/enkle svar blir ikke rett når man ikke skjønner bakgrunnen for ting ellers blir det som å ta setninger ut av sitt tema. Jeg bare inviterer dere til å lese det, ikke spørre meg hvorfor ting er sånn og sånn (for det det står detaljert i boka) Ikke spør meg om hva som skjer med meg osv ( det har jeg som alle andre ingen kontroll over) Kun Gud som har ,prøv å respekter andres tro & ikke angrep dem for hva de tror på , så spar det du har å si om dette ikke var noe for deg. Jeg synes det er veldig intressangt &nyttig å lese det! så jeg bare tipser de som VIL. De som ikke vil kan egentlig spare å skrive/spørre... det er mange som diskuterer/bedømmer Gud/profetene uten å ha lest noen ting. det er så dumt for det står mye om dem i boka , Jeg skal ikke sitte å forklare ting selv for jeg er ikke "feilfri" når jeg tolker ting, jeg er også redd for å mistolke noe derfor ufrordrer jeg folk til å lese selv :)... tråden er ikke mer enn tipstråd til de som vil lære noe om etterlivet, synes det er mange som lurer på det, jeg har såvidt lest en del, synes det var veldig intressangt

 

Gå gjennom dette kapitlet før du skriver. (sound enabled)

Endret av peace2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gud behandler folk likt. Alle får invitasjon om å tro på ulike måter & situasjoner.

 

Hva med de som aldri har hørt om "Gud"? Hvordan skal de komme til himmelen?

De vil høre det før de dør. (Dette har Gud kontroll over) ingen uskyldige blir straffet av Gud.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merkwürdichliebe har faktisk et ganske bra poeng der. Det er en del stammer rundt forbi i verden på øyer, som fremdeles ikke har hatt kontakt med den moderne verden - og som nok ikke vil ha kontakt på en god stund enda. I løpet av den tiden, vil det dø mennesker blant disse stamme-folkene. Hva med dem? Vil de havne i helvetet fordi de ikke har hørt om Gud?

 

Du sier at mennesker som ikke tror på Gud og hans profeter vil havne i helvetet til evig fortapelse. Du sier også at for å havne i paradis, må en leve et godt liv, gjøre gode gjerninger og tro på Gud og være takknemmelig overfor Ham. Hva med dem som er ikke-kristne, men har levd et eksepsjonelt liv fullt av gode gjerninger. Havner de i helvete bare fordi de ikke trodde på Gud?

Lenke til kommentar

Hva gjør deg så skråsikker på at din gud er den rette? La oss si at det finnes en høyere makt slik at vi slipper å diskutere det, hvorfor er din gud rett og f.eks de hinduistiske gudene feil? Synes også at denne guden er rimelig kjip om ultimatumet er tro eller dø. Hvor er rettferdigheten med at en som bruker det meste av sin tid på å tilbe gud og noen små hjelpsomme tjenester her og der skal få innpass i dette evige paradiset, kontra en som vier livet sitt til å hjelpe alle men velger å ikke tro?

 

Forøvrig tror jeg himmel og helvete er rimelig oppskrytt:

 

 

<Nukleon> the greek "hell" was cold

<Nukleon> like the norse

<@amz> the christian hell is also pretty cold, compared to its heaven

<Nukleon> uh

<Nukleon> wut?

<Nukleon> heaven is bliss

<@amz> it has liquid sulfur in it, so it can't be over 400 celsius... on the other hand, the bible describes the sun in heaven shining like 7 suns, each 7 times as bright

<@amz> which gives an estimate of 2000-3000 celsius

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Merkwürdichliebe har faktisk et ganske bra poeng der. Det er en del stammer rundt forbi i verden på øyer, som fremdeles ikke har hatt kontakt med den moderne verden - og som nok ikke vil ha kontakt på en god stund enda. I løpet av den tiden, vil det dø mennesker blant disse stamme-folkene. Hva med dem? Vil de havne i helvetet fordi de ikke har hørt om Gud?

 

Du sier at mennesker som ikke tror på Gud og hans profeter vil havne i helvetet til evig fortapelse. Du sier også at for å havne i paradis, må en leve et godt liv, gjøre gode gjerninger og tro på Gud og være takknemmelig overfor Ham. Hva med dem som er ikke-kristne, men har levd et eksepsjonelt liv fullt av gode gjerninger. Havner de i helvete bare fordi de ikke trodde på Gud?

som sagt vil ikke noen som er uskyldig havne i helvete. de fattige uskyldige skal først til paradis. ingen uskyldige havner i helvete. Gud er bamhjertlig nåderik. De som havner i helvete er dem som nekter å tro etter å ha fått meldingen (gjennom hvilket som helst metode/person) om/fra Gud.

 

Det er ikke snakk om kristne/ikke-kristne. Det er snakk om de som tror på Alle Guds sendebud VS de som "nekter" å tro på dem.

 

Det er mange som er født ikke-relegiøse , som aldri har hørt om relegion. men en dag vil de få høre om Gud da er avgjørelsen opp til dem om de velger å investere til neste liv eller om de velger å leve side beste liv her.

Endret av peace2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ville det ikke vært mye mer effektivt å bare få høre gud selv, i steden for via andre medier? Om gud selv kun sa ifra så slipper man at budskapet blir borte / dårlig formidlet igjennom ett annet medium.

 

Om jeg da har hørt om gud via en mann jeg alltid ser i beruset tilstand og ofte farer med løgn, vil det ødelegge sjansene mine for å komme inn i himmelen? Det er sikkert noen som velger å tro på den berusede mannen og (for diskusjonens skyld så har han rett etc) han lyver jo ikke. Men budskapet kommer fram på en dårlig måte både fordi mannen er dårlig til å formidle og fordi jeg vet at han ofte lyver, samt at han er beruset. 

 

Jeg fikk da muligheten til å akseptere gud i livet mitt, siden jeg ikke trodde på mannen er jeg nå dømt til en evighet i helvete. Om du nå sier at Gud vil gi meg en ny sjanse før jeg vandrer de evige jaktmarker så ødelegger jo det logikken, da jeg allerede hadde hørt om gud / valget fra mannen (og for diskusjonens skyld flerfoldige andre med samme dårlige argumenter og forklaringsevne). Om gud er nødt til å "sikkerhetssjekke" alle som sprer hans budskap og si ifra til de som er berørt av det, hvorfor kunne han ikke da eksklusivt si det personlig så eventuelle misforståelser oppstår?

 

 

Lenke til kommentar

Hva gjør deg så skråsikker på at din gud er den rette? La oss si at det finnes en høyere makt slik at vi slipper å diskutere det, hvorfor er din gud rett og f.eks de hinduistiske gudene feil? Synes også at denne guden er rimelig kjip om ultimatumet er tro eller dø. Hvor er rettferdigheten med at en som bruker det meste av sin tid på å tilbe gud og noen små hjelpsomme tjenester her og der skal få innpass i dette evige paradiset, kontra en som vier livet sitt til å hjelpe alle men velger å ikke tro?

 

Forøvrig tror jeg himmel og helvete er rimelig oppskrytt:

 

 

<Nukleon> the greek "hell" was cold

<Nukleon> like the norse

<@amz> the christian hell is also pretty cold, compared to its heaven

<Nukleon> uh

<Nukleon> wut?

<Nukleon> heaven is bliss

<@amz> it has liquid sulfur in it, so it can't be over 400 celsius... on the other hand, the bible describes the sun in heaven shining like 7 suns, each 7 times as bright

<@amz> which gives an estimate of 2000-3000 celsius

 

 

En Gud som skapte himmel & Jord (og det som er mellom av univers). Det er bare en Gud som fins /ingen partnre/familie/sønner osv. Gud har forskjellige atributer/egenskaper enn oss mennesker som er skapninger ( barna til Adam & Eva) les historien her fra Guds Nyeste/rette/umodifiserte bok som fins per idag.

 

Ville det ikke vært mye mer effektivt å bare få høre gud selv, i steden for via andre medier?

Guds ord er stemplet i bok, se lenger opp. :)

Endret av peace2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du sniker deg unna spørsmål. Hvorfor akuratt den bibelske guden og ikke Allah liksom? Hva gjør bibelen mer troverdig en Koranen? Har du noen gang sett en sjimpanse? Vet du at vi deler 98% DNA? Forstår du ikke at helvete og himmelen bare er en lokke/skremme metode til å få lett lurte naive folk til å følge bibelen blindt slik at høy ranka prester/pave whateva kan regjere over dem? Er foreldrene dine kristne? De fleste som er kristne har familie og venner som fyrer dem opp. Hvilken er rett og hvorfor i det dypeste hav er det så mange?:

 

-Katolikk

-Jødedom

-Lutersk

-Jehovas

-Smiths venner

 

Og sikkert mange flere.. men ta deg nå litt tid på å forklare hvorfor den bibelske guden er først og fremst mer virkelig en de 1000 andre gudene og så hvorfor han er et bedre valg som person.. Og så forklarer du hvilken type kristen som er best.. Og mens du prøver å skrive om hvorfor gud er så bra så kan du jo ha i tankene at han oversvømte jorden med vann og tok sikkert livet av titals millioner uskyldige søte barn, som imot deres vilje måtte gå gjennom den helvetes smerten det er å drukkne..

 

Gracias

Lenke til kommentar

En test fra gud? En invitasjon fra deg?

Samtlige religioner der ute gir meg jo den samme invitasjonen, og vi vet begge at alle ikke kan være sann. Dette er noe til og med unge barn forstår og tenker seg frem til (les: barn som ikke er hjernevasket for mye).

 

Jeg setter så klart pris på omtanken, men ønsk meg heller en god dag på jorden enn en evighet i helvete.

Endret av PrincepBaker
Lenke til kommentar

Du sniker deg unna spørsmål. Hvorfor akuratt den bibelske guden og ikke Allah liksom? Hva gjør bibelen mer troverdig en Koranen? Har du noen gang sett en sjimpanse? Vet du at vi deler 98% DNA? Forstår du ikke at helvete og himmelen bare er en lokke/skremme metode til å få lett lurte naive folk til å følge bibelen blindt slik at høy ranka prester/pave whateva kan regjere over dem? Er foreldrene dine kristne? De fleste som er kristne har familie og venner som fyrer dem opp. Hvilken er rett og hvorfor i det dypeste hav er det så mange?:

 

-Katolikk

-Jødedom

-Lutersk

-Jehovas

-Smiths venner

 

Og sikkert mange flere.. men ta deg nå litt tid på å forklare hvorfor den bibelske guden er først og fremst mer virkelig en de 1000 andre gudene og så hvorfor han er et bedre valg som person.. Og så forklarer du hvilken type kristen som er best.. Og mens du prøver å skrive om hvorfor gud er så bra så kan du jo ha i tankene at han oversvømte jorden med vann og tok sikkert livet av titals millioner uskyldige søte barn, som imot deres vilje måtte gå gjennom den helvetes smerten det er å drukkne..

 

Gracias

Allah er et av Guds navn det, finnes både i bibel & i Quran. de som tror på Gud skal tro på begge + de tidligere bøkene (i følge Gud (skroll lengre ned)). derfor skriver jeg titligere opp som kilde fra "fra mest rette bok". det er fordi det viser seg klart at bibel per idag har ulike varianter.

 

OP: For en røverhistorie. Hvis det i hele tatt finnes en gud, hvorfor er det så mange uskyldige som ikke får en sjanse til å gjøre gode ting?

Uskyldige har høyere status i neste liv. de vil først komme inn i paradis.

Lenke til kommentar

Kan gå med på at Allah / Gud er samme person, men hvorfor / hvordan er du 100% sikker på at det er denne guden som er rett når det finnes uendelig mange andre guder gir deg den samme invitasjonen? Hva gjør Odin og Tor mindre troverdig og mindre sann enn Gud? Om svaret er at vi har beviser for hva lyn og torden er og derfor er ikke Tor ekte så faller det i sin egen urimelighet når det er mye vi har motbevist i bibelen også.

 

 Om derimot svaret er at de andre gudene er fiksjoner laget av gud for å teste oss, hvorfor kan ikke det gå andre veien? Hvorfor er det ikke Shiva som har laget den kristne gud for å teste oss (nå gir vel hinduismen en litt annen avskjedsgave, men nuvel)?

 

 

Lenke til kommentar

Hmm, hvilken trosretning tilhører du?

 

Hva med de som gjør, helt uselvisk, gode gjerninger? Det vil si ikketroende (vanntro?) som handler ut ifra sine egne preferanser, istedet for religiøse som utfører gode handlinger for å slippe å ta heisen ned?

 

Hvis en ateist velger å dedikere seg selv og livet sitt til uhjelp, hvis han/hun havne i helvete fordi en fyllik (ref.: Gaarulfs innlegg) ikke klarte å overtale han/henne?

 

Hva med de semitroende? Det vil si meg :) Jeg er rimelig sikker på at Jesus levde, og at han var en karismatisk og smart lederskikkelse som herjet for 2000 år siden. Om han var guds sønn eller at han utførte mirakler har jeg liten tro på, ettersom jeg er ateist. Kommer jeg til helvete?

Lenke til kommentar

Angående hvorfor jeg var så sikker er fordi jeg har lest gjennom disse versene.

Hmm, hvilken trosretning tilhører du?

 

Hva med de som gjør, helt uselvisk, gode gjerninger? Det vil si ikketroende (vanntro?) som handler ut ifra sine egne preferanser, istedet for religiøse som utfører gode handlinger for å slippe å ta heisen ned?

 

Hvis en ateist velger å dedikere seg selv og livet sitt til uhjelp, hvis han/hun havne i helvete fordi en fyllik (ref.: Gaarulfs innlegg) ikke klarte å overtale han/henne?

 

Hva med de semitroende? Det vil si meg :) Jeg er rimelig sikker på at Jesus levde, og at han var en karismatisk og smart lederskikkelse som herjet for 2000 år siden. Om han var guds sønn eller at han utførte mirakler har jeg liten tro på, ettersom jeg er ateist. Kommer jeg til helvete?

En som tror på Gud kan aldri si til deg at du kommer til helvete/paradis fordi han aldri vet om du forandrer deg i fremtiden / ikke, det kalles for "det skjulte" (kun Gud vet om). + at det er straffbart for en som tror på Gud å si det (i følge hitorie i siste Guds bok Koran).

 

 

Angående gjerninger:

himlenes rep, og stige opp til Mose Gud, for jeg tror han farer med løgn!» Slik ble det onde i hans gjerninger gjort prydelig for Farao, og han ble sperret ute fra veien. Og Faraos knep førte bare til forderv.(40:37)

 

Da sa han som trodde: «Mitt folk, følg meg, og jeg vil føre dere til det rettes vei!(40:38)

 

Mitt folk, dette jordelivet er bare en kort nytelse, men i det hinsidige er et varig hjem.(40:39)

 

Den som gjør en ond gjerning, belønnes bare med dens like, men den som handler rett, mann eller kvinne, og er troende, disse føres inn i paradisets haver, og der blir de sørget for, uten at det regnes på det.(40:40)

 

Mitt folk, hvordan har det seg med meg, jeg kaller dere til frelse, og dere kaller meg til Ilden?(40:41)

 

 

Dere kaller meg til å fornekte Gud og gi Ham medguder som jeg ikke vet noe om, mens jeg kaller dere til den Mektige, Benåderen.(40:42)

OSV...

 

 

Angående det om hvorfor jeg var så sikker er fordi jeg leste disse versene :) (les fra rundt 3:80 )

Det er så mye mer & nyttig man bør lese. er bare å ta tiden sin å tenke litt på livet & hvilke investeringer man vil gjøre for å sikre

seg et godt nesteliv :)

 

En hadde kommet til helvete for å ha innestengt en katt uten mat & drikke i 3 døgner til den døde.

 

Så var en dame som kom til paradis fordi hun hadde hjulpet en veldig tørst hund med å hente ut vann fra en dyp hull ved å bruke hennes sko, for hun hadde ingenting annet med seg. Gud er bamhjetlig :)

Endret av peace2
Lenke til kommentar

Som sakt tidligere så finnes det grupper med mennesker som ikke har kontakt med omverdenen, disse finner man blant annet i regnskogen ved Brasil.

LINK

 

Hva med dem? Hvordan skal de kunne tro på en gud hvis de ikke har sjansen til å kjøpe boka, samt høre om gud samt hva han tilbyr fra et eller annet medium?

 

Deres guder ligner veldig på de gudene vi hadde før i tiden, nemlig værgudene ettersom de er avhengig av været for å overleve. Hvorfor skal de bry seg om Jesus samt hva han (muligens) gjorde?

 

 

Et annet spørsmål er jo også:

Hva hvis det hele er en eventyrsamling? Noe det mer og mer virker som det er jo mer vi lærer.

 

Vil du/dere virkelig bruke deres eneste liv her nede på jorden med å be og tilbe et eventyr?

Hvorfor kaste bort så mye av tiden deres hvis man kun lever én gang?

Endret av o(O)phus
Lenke til kommentar

Dette livet er en test fra Gud hvor det blir avgjort hvem som tror på Gud & Guds sendebud/profeter. Uanset status mennesket har nå kommer døden en skrevende dag. etter dette er det ingen vei tilbake til jorda. akuratt som tidligere liv ( i mors mage ) man kan ikke leve der igjen når man er ute. når alle dør blir det ropt en gang, Alle våkner å møter sine gjerninger i dette livet. hadde dem gode gjerninger , trodde på Gud & alle Profeter kommer dem til Paradiset. hadde dem løyet om Gud og latet som alt var tull, gammeldags osv... til døden tok dem kommer de til helvete.

Dem på paradiset skal leve der i et forevig godt liv . Dem på helvete skal leve der for evig vond & strafffullt liv med flammer , smeltende metall-dusj osv . Gud behandler folk likt. Alle får invitasjon om å tro på ulike måter & situasjoner. noen tror , andre ikke. så det er det enkelte individet som investerer på sitt neste liv. noen velger dette kun dette livet , andre velger begge liv. Noen er takknemlige til Gud , andre ikke.

Slik er folk fordelt. Meninga med "Dette" livet er å tilbe Gud , gjøre gode gjerninger , sørge for å investere til neste liv. ;)

Så her er invitasjonen: jeg inviterer alle som leser dette å sette seg ned å lese Guds ord med åpen hjerte. :)

 

For et sørgmodig tankefengsel du lever i - du har min sympati.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...