Gå til innhold

er denne prosessoren ødelagt?

Anbefalte innlegg

Hallo :)

I dag fikk jeg min spiller nye pc i deler fra komplett i posten. Jeg og min far, satt i flere timer og satt sammen pcn, etter kanskje 3-4 t var den klar for å startes. Vi koblet til skjerm og resten som er nødvendig. Trykket på startknappen og maskinen startet. Men skjermen funket ikke, den var svart og ville ikke bli noe annet. vi leste gjennom alle manualer man fant ikke feilen. Vi dobbeltsjekket også det meste, om det var riktig koblet til, noe det var ( i våre øyne,, men ingen av oss er noen hardware eksperter). vi tenkte at det kanskje var cpu'en. Vi løsnet festene på cpu kjøleren, og dro i for å få den av. den satt litt bedre enn forventet, og måtte ta i litt, og plutselig for cpu kjøleren, med cpu'en på seg i full fart ned i skjermkort kanten. Kankje 15 av pinnene på cpuen bøyde seg. Etter pirking på cpu pinnene etterpå klarte vi å få alle pinnene noenlunde rett og den gikk inn i plassen sin. vi satt på kjøleren igjen og prøvde å starte pc'n. fortsatt svart skjerm.

Ble kanksje litt langt, men jaja^^

Har noen forslag til hva jeg kan gjøre med pc'n eller hva som er feil?

Tror dere prosessoren har tatt noe skade fra dette, eller vil den funke helt fint?

Dette var en :AMD Phenom II X6 1055T AM3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste hovedkort har ett system for feilrapportering, enten det er ett display på selve kortet eller beepcodes. Finn ut av hvilket system hovedkortet ditt bruker og enten søk opp feilkodene på nettet, eller sjekk i bruksanvisningen

Lenke til kommentar

jeg har nå funnet ut at jeg har glemt å koble til 8-pinnen til cpu'en. men det neste problemet (så klart... :( ) er at jeg ikke finner en kabel som passer. Jeg har to kabler det står PCI-express på, men på disse er den ene enden litt upassende. Den ene enden går fint inn i 8-pinn kontakten, men den andre ser ut til å være en 6 in og at det er lagt på en 2-pin som er løst vedsiden av, og denne enden går ikke inn i noen av endene. (verken strømforsyningen eller 8-pinn kontakten) noen ide til hva jeg burde gjøre? har jeg feil kabler, eller eer det jeg som roter?

Lenke til kommentar

nei, jeg brukte ikke pci-express kabel ... :) nå som jeg endelig har klart å løse dette problemet, har jeg så klart problem med internett:) jippi! :D pcn vil ikke koble set til internett, av en eller annen grunn ... :( har prøvd med samme kabel på ps3'n men på pcn sier den at det bare er et uidentifisert nett uten netttilgang... ide til iøsning?

Lenke til kommentar

WARNING: IKKE BRUK PCI-E KONTAKTEN SELV OM DE LIGNER.

Det går vel ikke? De passer jo ikke på tvers av hverandre selv om begge har 8 pinner.

På min corsair TX 850W PSU følger det med flere PCI-E kontakter ,og det er 8 pins totalt. Det er 2 pin ekstra på hver kabel som man kan bruke hvis grafikkortet trenger så mye strøm.

Og de passer i mine to 8 pin slotter til cpu hvertfall. Er sikkert forskjellig fra hovedkort til hovedkort, tenkte bare si fra hvis det passet på hans.

Lenke til kommentar

Har faktisk testet å koble inn der bare for å sjekke om det var mulig å gjøre den feilen, jeg får 6 pin inn ja, men ikke 8 pin.

Antar det er mulig om man bruker makt men da saboterer man jo kontakten riktignok og da burde man oppfatte at man gjør feil.

Så dette synes jeg var helt merksnodig.

Lenke til kommentar

Okay da har jeg gjentatt testen igjen med en modulær strømkabel fra MIST strømforsyningen.

Og det er mulig, grunnen er at det eneste som sperrer er når det er firkantet plugg som skal inn i trekantet eller avrundet hull, mens andre veien går det rimelig greit.

Derimot så sitter det en liten plastbit på kabelen som sperrer for å få 8 pin PCI-E ned i CPU kontakten, enkelte PSU fabrikat kan mangle denne og da er det faktisk mulig å få den ned om man roterer kontakten.

Lenke til kommentar

Derimot så sitter det en liten plastbit på kabelen som sperrer for å få 8 pin PCI-E ned i CPU kontakten, enkelte PSU fabrikat kan mangle denne og da er det faktisk mulig å få den ned om man roterer kontakten.

Uten at man merker at noe er galt?

Men nå er vi way off-topic.

Hvordan går det med problemet, TS? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...