Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Min mor er alkoholiker, hvordan hjelpe?

Gjest gjest alkohol

Anbefalte innlegg

Gjest gjest alkohol

Hei

Min mor har i lengre tid drukket øl eller vin så og si hver dag, regner med det startet for ca. 5 år siden. Hun drikker ofte 6 - 8 halvlitere daglig, noe som slett ikke kan være bra. Dette har gått ut over henne på mange måter som økonomien, søvnproblemer og at hun ofte er deprimert eller skuffet.

Når hun har drukket noen øl er det som om hun blir en annen person. I edru tilstand er hun grei og hyggelig og det er lett og holde en samtale med henne uten at hun skal rakke ned på noen. Men når hun har drukket litt blir hun sint og irritert, og det går ikke ann å holde en normal samtale med henne, da hun må rakke ned og snakke stygt om folk.

Nå syns jeg dette har gått alt for langt å vil gjerne hjelpe henne, men jeg har prøvd å snakke med henne flere ganger men det hjelper rett og slett ikke, så dette har jeg gitt fullstendig opp.

Så da lurer jeg på, hvordan kan jeg hjelpe henne? Helst uten at det ikke går utover min egen økonomi, er student og kan derfor ikke bruke all verden med penger selv om det gjelder min egen mor (har ikke all verdens forhold).

Er det noen jeg kan melde fra hos? Noen som kanskje tvinger henne inn på et avenningsprogram eller noe lignende?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager å måtte skrive ett svar som dette.

Men jeg tror du må regne med å måtte stålsette deg ganske så mye i tiden framover.

En typisk alkoholiker ser ikke problemet sitt som er problem før det er way over the top og forbruket helt ute av kontroll,med tilhørende økonomiske problemer, venner som forsvinner og en generel forverring av livskvaliteten som igjen fører til enda mer alkohol.

Alkoholikeren siger med andre ord mer og mer inn i en ond sirkel og bruker mer og mer bedøvelse i form av alkohol for å stenge virkeligheten ute.

Eneste jeg har observert som har en viss effekt er å være tidlig på banen og gi klinkende klar besked om at dette alkoholforbruker ikke aksepteres overhode, med tilhørende konskvenser viss anmodningen ikke følges opp.

En snill anmodning om å roe ned forbruket er ikke noe vits, da er du bare endel av den virkeligheten som må tåkelegges.

Håper noen andre kan komme med noe litt mer positivt, men dette er nå min erfaring med personer som står deg nært som blir fanget av den faens flasken.

Lenke til kommentar
Gjest gjest alkohol

Takk for svar :)

Grunnen til at jeg sprø om hjelp nå og ikke for et år siden er at jeg i slutten av måneden skal flytte ut og blir derfor kvitt problemet for mitt vedkommenede, siden vi ikke har et så alt for bra forhold heller er det ikke en person jeg kommer til å savne. Så for mitt vedkommende skulle det bare ha gått sin gang. Men når det er sagt vil jeg hjelpe henne med det jeg orker (siden jeg har blitt så forbanna lei av henne i det siste er det ikke så mye), hadde derfor håpet det var nok å gi beskjed til noen (etter at jeg er flyttet ut så jeg slipper problemer med det) som da kunne ta det videre.

Som dere sikkert skjønner har jeg et ganske så dårlig forhold til min mor, men jeg skal hjelpe til med det jeg orker.

Lenke til kommentar

Jeg er faktisk i nøyaktig samme situasjon som deg, til punkt og prikke, faktisk. Jeg vet hvordan det er å ha en mor som går og maser og kjefter for ingenting bare pga alkoholen.

Det eneste tipset jeg kan gi deg er å prøve å ignornere henne og prøve å være hyggelig når hun er full og ikke kjefte masse tilbake.

Heldigvis skal jeg flytte ut av rede neste uke, så det fikser mitt problem, kanskje du burde gjøre det samme?

Lenke til kommentar
Gjest pålern

Hei!

Kjenner igjen problemet, men likevel ikke..

Min far er alkoholiker, og har i grunn vært siden jeg ble født. Jeg er nå 16. :)

Det har jo selvfølgelig ført til at foreldrene mine er skilt, men jeg tar ikke så alvorlig på det. Konklusjonen min er at faren min blir en mye lykkeligere mann om han tar disse ølene sine, og jeg godtar det i grunn nå(noe ikke min søster eller moren min gjør).

Bare ett lite inspill!

Lenke til kommentar

Da svarte du akkurat tilbake når jeg skrev mitt..

Har moren din noen søstre eller noen spesielle personer hun kanskje ville hørt mer på ang. alkoholen? Moren min har heldigvis en forlovede som er her ca. halvparten av tiden, og han holder henne unna alkoholen når han er her, og får henne til å høre.

Kanskje du har noen i familien eller noe hun ville hørt mer på? Har skjønt selv at mødre aldri vil innordne seg etter barna selv om de har rett, kun pga. prinsippet ved det.

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Grunnen til at jeg sprø om hjelp nå og ikke for et år siden er at jeg i slutten av måneden skal flytte ut og blir derfor kvitt problemet for mitt vedkommenede, siden vi ikke har et så alt for bra forhold heller er det ikke en person jeg kommer til å savne. Så for mitt vedkommende skulle det bare ha gått sin gang. Men når det er sagt vil jeg hjelpe henne med det jeg orker (siden jeg har blitt så forbanna lei av henne i det siste er det ikke så mye), hadde derfor håpet det var nok å gi beskjed til noen (etter at jeg er flyttet ut så jeg slipper problemer med det) som da kunne ta det videre.

Som dere sikkert skjønner har jeg et ganske så dårlig forhold til min mor, men jeg skal hjelpe til med det jeg orker.

Man kan ikke bli tvangsavruset eller tvangsinnlagt på en avrusings klinikk pga høyere alkoholforbruk en normalt.

At du er drittlei betyr vel at du alerede har putta inn din andel av frustrasjoner og ergrelser dette og bare skal unne deg en pause i fra å bry deg. Pent lite du kan gjøre alikavel før hun innser at det finnes et problem.

Lenke til kommentar
Gjest gjest alkohol

Har ikke noe særlig til familie å snakke om, bare lillesøsteren min på 10 år. Hun ville jo kanskje hørt på venniner, men de vet ikke at hun har et problem. Kunne jo også dratt det så langt som å si i fra til arbeidsgiver, men det kan jo igjen gjøre ting verre hvis det ender med at hun får sparken.

Lenke til kommentar

Har ikke noe særlig til familie å snakke om, bare lillesøsteren min på 10 år. Hun ville jo kanskje hørt på venniner, men de vet ikke at hun har et problem. Kunne jo også dratt det så langt som å si i fra til arbeidsgiver, men det kan jo igjen gjøre ting verre hvis det ender med at hun får sparken.

Det er bedre å ta problemet ved roten. Har levd i alkoholisert hjem i over ti år, og det blir aldri bedre av seg selv. Dessverre.

De lyver for seg selv, for andre, og prater til og med fagfolk rundt. Selv om fagfolk skjønner dette, kan de ikke gjøre noe med mindre de innrømmer selv at de har et problem. Og som tidligere skrevet er det kun en lov for tvangsinnleggelse, "hvis vedkommende er en fare for seg selv eller andre". Tror ikke det er noen i Norge per idag som har blitt lagt inn på dette grunnlaget ved alkoholproblem.. Husker ikke paragrafen i farten.

Jeg ville meldt i fra til barnevernet. Lillesøsteren din på ti år skjønner nok det mye alt, selv om du kanskje tror hun ikke gjør det. Selv fikk jeg spørsmål fra min bror på 11 nå nyttår som var: "Hvor mye prosent alkohol er det i den vinen? Du skal vel bare ha et glass mamma?"

Jeg hjelper barnevernet med å prøve å få henne innlagt, og jeg tror eneste måten på å få min mor innlagt på er å ta fra henne omsorgsretten til minstemann på 11. Da forstår hun kanskje etterhvert.

Det er utrolig vondt å tenke på, men da klarer du kanskje skåne søsteren dn for mye..

Skjønner dette med at du egentlig ikke vil bry deg, er kommet til samme punkt selv. Ikke vits i å bruke all energien på dem, eneste hjelpen de trenger er selvinnsikt.. Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...