Gå til innhold

Problemer med LAN party nettverk (IP problemer), Trenger svar KJAPT!

Anbefalte innlegg

Hei.

I morgen kl. 6 braker det løst med Foglen LAN (34 personer.)
Eller... det vil si om vi i crew får hjelp fra noen her.

Problemet vårt er nettverket. På forrige lan hvor vi var 16stk, var det bare å koble switchene i veggen (som går til trådløs router ---> DSL switch ---> Modem)

Ettersom vi trengte flere nettverksporter til dette lanet, gikk vi til inkjøp av en "Dlink DES-1228". Den har DHCP funksjon, noe som også den trådløse routeren på nettet har.

Vi gikk dermed utifra at det bare burde være å deaktivere DHCP funksjonen på Dlink 1228 switch'en, noe som fynket dårlig. Prøvde også å deaktivere på routeren uten hell.

I ettertid har vi prøvd frem og tilbake med statiske ip adresser osv osv. Trådløs't nett fynker fint direkte til routeren.
Helt uten videre fyngerte det kablede nettet plutselig. Fynket i 30 min elns, så gikk det plutselig veldi tregt, før problemet vedvarte. no.gif "Unidentified network" dukker opp i "network and sharing center" (Windows 7).

Så nå står vi fortsatt like fast. Når jeg skriver inn ipconfig i commandolinja, så finner den at ipen jeg mottar over trådløst er noe slikt som 192.168.1.100
mens den jeg får fra kablet er noe slikt som 192.168.0.2

Subnettet er likt på begge: 255.255.255.0

What to do?
Tror kansje det letteste ville være å gå inn manuelt og sette nettet opp helt fra grunnen, for virker helt på bærtur nå ivertfall. cry.gif
Eventuelt få en person fra Lyse (leverandøren) til å komme og ta en titt? hmm.gif

Takk på forhånd.

Suppekatten

Endret av Suppekatten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jupp, vi var 2 maskiner + en laptopp med trådløst som prøvde å koble det opp i dag. Gikk inn og satte maskinen på "Opptain an ipadress automatecally".

Når jeg endret ipen til det som DES-1228 routeren er satt til, kommer jeg inn på instillingene dens, via nettleseren. Kommer ikke inn der når jeg har på å motta ip automatisk.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Er en stund siden jeg har satt opp et sånt nettverk, men jeg skal prøve å forklare sånn jeg husker det.

DHCP funksjonen i routeren kan stå på, men du må sette en statisk ip på backbone swith (bruker Dlink DES-1228 som det). Backbone switchen må da settes opp med vlan som også er påkrevd (The DES-1228 Web Smart Switch from D-Link is a cost-effective solution for the small and medium business that requires basic management features like VLAN segmentation)

Når switchen er konfigurert så kobler du den 2. switchen fra Dlink DES-1228.

Er selvfølgelig mer konfigurasjon enn det, men tror det skal stå noe basic info i manualen til Dlink DES-1228.

Håper dette kan hjelpe litt :)

Lenke til kommentar

Du bør la DHCP fra router stå på.

Når du mottar DHCP fra router, så vil du ikke kunne logge inn på switchen hvis den er i et annet subnet.

En PC med 192.168.1.x kan ikke kobles opp mot 192.168.0.x uten videre. Det greieste kan være å sette opp switchen med en statisk IP i samme subnett som router. F.eks 192.168.1.254.

Switcher er ikke min sterke side, så ta alt med en klype salt.

Lenke til kommentar
Ettersom vi trengte flere nettverksporter til dette lanet, gikk vi til inkjøp av en "Dlink DES-1228". Den har DHCP funksjon, noe som også den trådløse routeren på nettet har.

Vi gikk dermed utifra at det bare burde være å deaktivere DHCP funksjonen på Dlink 1228 switch'en, noe som fynket dårlig. Prøvde også å deaktivere på routeren uten hell.

Kan du utdype "DHCP funksjon"? I følge produktdetaljene for D-Link DES-1228 så har den en DHCP klient, men ingen DHCP server. Mao så kan den motta IP adresse til seg selv fra en DHCP server, men den kan ikke dele ut IP adresser til andre klienter, som en DHCP server kan.

Det switchen derimot har, som eg mistenker kan være problemet deres med den, er VLAN støtte. VLAN er en teknologi for å kunne delen en fysisk switch opp i flere virtuelle switcher. På den måten kan for eks port 1-8 være et LAN, port 9-15 være et annet osv, og disse vil da være virtuelt adskilt og trafikk vil ikke kunne passere mellom uten en router. Normalt sett kommer de fleste switcher som støtter VLAN satt opp med alle porter i et default VLAN, men eg har også vært borti tilfeller hvor dette ikke er tilfelle. Se derfor på oppsettet og sjekk ut VLAN.

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...