Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan leser man av lufttrykket i dekkene?

Anbefalte innlegg

Kort og godt:

1. Jeg setter "luftpistolen" mot ventilen, standard lufttrykk-fyllings-maskin på Hydro...

Den viser 60

2. Jeg trykker håndtaket på pistolen helt inn, eller inflate

Da viser den 0

3. Jeg trykker håndtaket på pistolen halveis inn, eller deflate

Da viser den 10

Trykket jeg skal ha i dekket er ca 2.5 bar.

Er det sånn at 10 = 1.0 bar, og at jeg skal fylle 1.5 bar til i dekkene, eller er det alt for mye luft i dekkene nå (6.0 bar) og jeg må absolutt ikke fylle på enda mer? Jeg tror det er det første som er svaret, men begge deler høres jo helt feil ut... Med bare 1.0 bar skulle jo dekkene være nærmest helt flate?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, vet ikke om det var bar den viste, men jeg har vært på 5 forskjellige stasjoner nå og alle hadde den samme måledingsen, så jeg tror det er hva enn som er det mest vanligste å måle i. Den hadde en rød strek på midten av glasset, og så gikk det en slags linjal bak, hvor strekene på den venstre siden var røde, og svarte på den høyre siden. Den røde var altså den jeg leste av.

Lenke til kommentar

De dekktrykkapparatene jeg har vært borti har 2 skalaer, du skal se på den det står bar på, skal hvertfall være 2.

Vet du om bar er den som er rød, svart, til høyre eller til venstre? Kan ikke huske at det var merket med bar noe sted...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det er vanlig at man fyller i altfor mye luft (opp mot dekkets max (som står på siden)) når man skal legge dekket på felgen, for at dekket skal legge seg ordentlig på plass. Deretter tapper man ned til forventet trykk, kanskje sånn rundt 2.2 bar/32 psi (1 bar = ca 14,5 psi), men dette kan ha blitt glemt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...