Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kjøpe en liten Gbit switch, men hvilken?


Anbefalte innlegg

Hei.

Driver å pusser opp litt på rommet, og tenkte derfor på å rydde opp i litt kabler samtidig..

Som det er nå, så går det 3 stk cat5 kabler fra kjeller til rommet mitt (i 2 etg.), og tenkte på å kutte ned dette til 1 kabel.

Men da må jeg ha en ny switch, for jeg føler ikke for å gå tilbake til 100mbit.

 

Har sett på 2 stk, men usikker på hvilken som er det beste valget.

Den ene er fra Zyxel og den andre er fra D-Link..

D-Link har jeg litt delte erfaringer med, men denne kan kjøpes på elkjøp (regner jeg med).

 

D-Link DGS1005D

ZyXEL Dimension GS-105B

 

Hvilken er det beste valget?

Det skiller jo ca 100kr på dem, men som sagt.. med porto fra Amentio, så er det ikke store prisforskjellen, om elkjøp selger den til samme pris i butikk :)

Evt noen andre switcher som anbefalles i prisklasse 2-300kr, gidder ikke bruke mer enn nødvendig :p

Fra før har jeg en 8p gbit 3Com switch i kjellern, hvor modem og en server er koblet til, + kabler til andre rom i huset.

 

Takker for alle svar og forslag som måtte komme :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for tipset :)

Har som sagt delte erfaringer med D-Link.. så er litt skeptisk til den..

Hadde en router og et AP.. power adaptern på AP døde helt plutselig av seg selv.. og routern begynte å reboote som den selv ville..

Men dette er noen år siden da.. kan vel tippe på rundt 2002 at jeg kjøpte dem..

 

la7dfa.com: Trur elkjøp har slutta med den tjenesten, har brukt den en gang, ganske så rett etter at den ble lansert :)

Men når jeg skulle ha meg ny mobil for 1-2 mnd siden, så fant jeg ikke noe valg om den tjenesten :(

Fant heller ikke noe info om den på sida dems..

 

Switchen jeg har fra før (som er i kjellern) er vel denna her.

Usikker på om den støtter det samme som nevnt om Zyxel'en.. Men hvor mye vil jeg egentlig merke til det?

Da jeg kun har 2 maskiner som har gbit nettverkskort?

Resten av maskinene i huset kjører på 100mbit kabel eller trådløst 54mbit.

 

 

Sånn som nettverket er nå:

Kjeller:

Routermodem, 3Com gbit switch, server med gbit kort, og kabler opp til stua + rommet mitt.

 

Stua:

2 kabler, hvor en går til 3Com AP (54mbit) og en stasjonær media center pc som går på 100mbit

 

Rommet mitt:

3 kabler (hvor jeg vil kutte ut 2, og heller sette opp en gbit switch ;)), min pc med gbit kort, en 100mbit switch hvor kun en laptop er tilkobla for tida (skriver/scanner "server"), og evt andre som kommer innom, som trenger pc hjelp, eller bare har med egen pc.

 

Syns det er greit å ha en enkel måte å koble opp flere maskiner på gbit, med tanke på kopiering av store filer osv :)

Har blant anna en laptop som brukes til overføring av bilder fra speilreflex kamera, og da er det greit med litt ekstra fart enn 54mbit trådløst :p hehe

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da blei det zyxel'en!

Var å henta den på posten for noen timer siden, og nylig koblet den opp her nå!

Tror nok muligens noen av nettverskablene jeg brukte før, ikke var helt gode.

For med den nye switchen fikk jeg ca 40-50mbps når jeg henta ei stor fil fra serveren :)

Men når jeg var koblet direkte på switchen i kjellern så klarte jeg vel maks 30.

 

Kablen jeg bruker nå, er også en av dem gamle, men denne ble bare brukt til 100mbit mot en switch jeg hadde før.

 

 

Desverre så venta jeg med å kjøpe zyxel'en, så jeg måtte gi litt mer for den.. men vil tro den uansett er verdt det :)

Lenke til kommentar

la7dfa.com: Trur elkjøp har slutta med den tjenesten, har brukt den en gang, ganske så rett etter at den ble lansert :)

Men når jeg skulle ha meg ny mobil for 1-2 mnd siden, så fant jeg ikke noe valg om den tjenesten :(

Fant heller ikke noe info om den på sida dems..

Neida, Collect@Store lever i beste velgående hos både Elkjøp og Lefdal, og er omtalt på informasjonssidene hos Elkjøp og Lefdal. Det kan dog være enkelte varegrupper og kampanjevarer hvor tjenesten ikke er tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...