JegElskerNORGE Skrevet 1. juli 2016 Del Skrevet 1. juli 2016 Hallo alle sammen, Jeg er utlander , kommer fra Georgia, Jeg er student og studerer norsk (bokmål) også historie og literattur. Jeg har lyst å bli oversetter og å ha stramt kontaken med Norge, hvis har jeg noen galt ord du kan si til meg , takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 1. juli 2016 Del Skrevet 1. juli 2016 Hallo alle sammen! Jeg er utlending – kommer fra Georgia. Jeg er student og studerer norsk (bokmål) samt historie og litteratur. Jeg har lyst til å bli oversetter og (å ha stramt kontaken)?? med Norge. Hvis jeg skriver noe feil, kan du si det til meg? Takk for hjelpen. 1 Lenke til kommentar
JegElskerNORGE Skrevet 1. juli 2016 Del Skrevet 1. juli 2016 Hallo alle sammen! Jeg er utlending – kommer fra Georgia. Jeg er student og studerer norsk (bokmål) samt historie og litteratur. Jeg har lyst til å bli oversetter og (å ha stramt kontaken)?? med Norge. Hvis jeg skriver noe feil, kan du si det til meg? Takk for hjelpen. Takk for hjelpen, å ha - to have , stramt - tight , kontakten - contact ikke sant? Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 1. juli 2016 Del Skrevet 1. juli 2016 (endret) Javel! Da blir det ... og ha nær kontakt med Norge. Samsvarsbøying er nok vanskelig: en gal mann, et galt ord, to gale mennesker (alt etter om ordet gal står til et hankjønnsord, et intetkjønnsord eller et ord i flertall (maskulinum, nøytrum eller pluralis)). Endret 1. juli 2016 av Vox_populi Lenke til kommentar
JegElskerNORGE Skrevet 1. juli 2016 Del Skrevet 1. juli 2016 Javel! Da blir det ... og ha nær kontakt med Norge. Samsvarsbøying er nok vanskelig: en gal mann, et galt ord, to gale mennesker (alt etter om ordet gal står til et hankjønnsord, et intetkjønnsord eller et ord i flertall (maskulinum, nøytrum eller pluralis)). Det er sant. Tusen takk! Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 Den beste grunnen til å lære seg kommareglene er at man uten å kunne dem rett og slett ikke har kontroll over hva det man skriver, betyr. Hvilken regel har han brukt for å sette det kommaet der? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 Den beste grunnen til å lære seg kommareglene er at man uten å kunne dem rett og slett ikke har kontroll over hva det man skriver, betyr. Hvilken regel har han brukt for å sette det kommaet der? ... det som man skriver, betyr. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 Takk. Relativsetning, altså. Lenke til kommentar
Centrux Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 Hva er rett?1 dags kurs1-dags kurs24-timers kurs24 timers kursJeg har for vane å bruke bindestrek, men aner ikke om dette er rett.Noen som vet? Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 (endret) Når førsteleddet er er et siffer el. l., skal det være bindestrek: A5-format, 60-årsdag. Dermed må det vel også bli 1-dags kurs, 2-dagers kurs. Et dagskurs er likevel noe annet! Når det gjelder spm. 2, se dette eksemplet: I tillegg til innføringskurset tilbyr vi et 24 timers kurs over seks kvelder. Og som nytt av året, et "helvetesdøgn": et 24-timers kurs.Trur eg. Endret 27. juli 2016 av Vox_populi Lenke til kommentar
srbz Skrevet 31. august 2016 Del Skrevet 31. august 2016 "Trengs det å handles noe i dag?" vs "Trengs det og handles noe i dag?" Sistnevnte ser helt på trynet dumt ut når jeg skriver det ned, men "å" er infinitivsmerke og "handles" er vel ikke infinitiv? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 31. august 2016 Del Skrevet 31. august 2016 Veldig godt spørsmål. Ut i fra wikipedia skal det være "å handles". Og dette er da "passiv infinitiv". Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 31. august 2016 Del Skrevet 31. august 2016 Å handles - det handles mye idag - det handledes igår. Fortidsforma er lite brukt nå, nærmest defekt. Derimot er de nærskyldte kjøpes - kjøptes og selges - solgtes gangbare. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Er tittelen "pyromanen" egentlig korrekt? Tittelen klinger godt, men en mer korrekt tittel ville vel vært "Den pyromane mannen"? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Ja, det er korrekt: http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=pyroman&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&begge=+&ordbok=begge pyroman: person som lider av pyromani. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 (endret) Takk! jeg var ikke klar over at man "lovlig" kunne bruke ordet som substantiv med -en på slutten. Det høres nesten like feil ut som å kalle en film om en homofil mann "Homofilen". Endret 5. september 2016 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 -man a1, m1 (fra fr. av mani) suffiks brukt til å lage adjektiv og substantiv som tilsvarer substantiv på -mani: vanvittig, gal, i ord som kleptoman, narkoman, pyroman Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Det er ikke ofte man hører "narkomanen," dog. Lenke til kommentar
Surfern Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 Et irritasjonsmoment for meg: "dyr/billig prislapp" og "dyr/billig pris". Hverken prislappen eller prisen koster noe som helst! Det er produktet eller tjenesten som koster. Prisen og prislappen kan være høy eller lav, men aldri dyr eller billig. (Unntak: Om man kjøper prislapper for å prise varer man skal selge, men da kjøper man neppe bare EN, og det har uansett ikke noe i f.eks. en artikkel hvor et produkt testes å gjøre.) Lenke til kommentar
Centrux Skrevet 2. november 2016 Del Skrevet 2. november 2016 Hvordan er reglene for bruk av bindestrek når man skriver noe som henger sammen?Jeg vet ikke helt hvor jeg har det ifra, men jeg innbilte meg at det var greit å skrive slik som dette f.eks.Intra- og ekstraokulære blabla...Menn- og kvinners ...Dette finner du spor av i mannlige- og kvinnelige aspekterNoen som vet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå