Gå til innhold

Språk for fjols - Lær å skrive rett!

HolgerL

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Det er ikke ulovlig å gradbøye adjektiv med mer/mest, selv om de kan gradbøyes på vanlig måte, så vidt jeg vet.

Det vet jeg faktisk ikke. "Min nese er mer stor enn din". Det går nok ikke fordi adjektivet har en spesiell bøyning. "Min rose er mer rød enn din". Ja, det høres jo ikke så forferdelig ut. Om dette er "lov", vet jeg altså ikke. Andre får komme med informasjon dersom de vet noe om dette. Regner med at du heller ikke er helt sikker på dette siden du skriver "så vidt jeg vet". 

Lenke til kommentar

Edit: http://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/Spraknytt-2008/Spraknytt-12008/Sporsmal-og-svar/

Eksempelordene der gradbøyes også bare med endelser i ordboka, men det er altså ikke ulovlig å bøye med mer/mest.

Men de ordene er forholdsvis lange og med flere stavelser. Jeg tror det blir mer tvilsomt når det gjelder korte adjektiver som "gul" og "sur". 

Lenke til kommentar

Jeg tror det blir mer tvilsomt når det gjelder korte adjektiver som "gul" og "sur". 

La meg i all beskjedenhet få anmelde min uenighet. For meg vil det være helt naturlig å si: "Alle ungene er sure idag. Hæge er mest sur". Jeg kan jo også si surest,men mest sur vil nok ha et knapt overtak hos meg.

"Mest gul" er litt verre å bedømme, i og med at det også kan bety noe annet (Det norske flagger er mest rødt, dvs. i hovedsak rødt).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Jeg har lært på skolen, og leste nettopp igjen, at alle norske setninger må ha subjekt. Unntaket er imperativsetninger som "gå hjem!".

- Men er det virkelig sikkert at det er slik at alle norske setninger må ha subjekt?

- Ja.

For å stille et umulig spørsmål: hva er da subjektet i setningen "Ja."? Det er ikke en imperativsetning, det jeg kan forstå.

Lenke til kommentar

Den eneste grunnen til at de ikke kaller det en setning må være at det bryter regelen om at en setning må ha subjekt, en regel som uansett er feil, jfr imperativsetninger. Huff.

Jeg mener at det er en del forvirring i begrepsapparatet. Jeg og Imsvale har diskutert disse tingene i andre tråder. For eksempel lærer noen bøker oss at "å" er en subjunksjon. Subjunksjoner innleder leddsetninger. En leddsetning er en type setning. En setning skal ha subjekt og tidsbøyd verbal (presens, preteritum, eller imperativ). Men konsekvensen blir, slik jeg oppfatter det, at vi da får setninger som verken har subjekt eller tidsbøyd verbal. "Å regne" blir tilsynelatende en setning uten at den oppfyller noen av kriteriene for å være en setning. Da kan en sikkert spørre hvorfor ikke også "ja" kan regnes som en setning. Ja, hvorfor ikke regne "å" som en setning i seg selv? 

Noen forfattere av grammatikker mener at imperativsetninger har subjekt. De har et underforstått subjekt som tilsvarer et pronomen i andre person (du eller dere). 

Du kan jo poste i tråden om setningsanalyse jeg opprettet. Der diskuterer vi slike ting som du tar opp her. Vi hadde en omfattende diskusjon om slike da-setninger. 

Lenke til kommentar

Vi hadde en omfattende diskusjon om slike da-setninger.
Det er mulig dette var en skrivefeil (skulle vært ja-setninger), men det funker faktisk med "da" også.

- Skal det være når eller da?

- "Da."

Man kan alltids skrive om setningen til en setning med subjekt. "Det skal være 'da'". "Svaret er ja." Men jeg synes det blir litt "moving the goalposts" som det heter på engelsk.

Lenke til kommentar

Med da-setning tenkte jeg på denne: Da hun var i byen i går, hadde Marit lite penger.

Det var bare noe jeg nevnte i forbifarten. 

Ja, jeg vil anta at også "Da" fungerer som en setning i eksemplet ditt. Men det er vel et spesialtilfelle knyttet til muntlig språk først og fremst. Alle ord kan kanskje representere setninger når de brukes på den måten du gir et eksempel på. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...