Anonym123456789 Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 ...så kunne det kanskje hjulpet de på flere måter... Dem! Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Folk kommenterer jo skrivefeil istedet for å se på hva personen egentlig prøver å si i en post. Nettiketten fraråder jo slik oppførsel på det sterkeste, og meg bekjent er heller ikke dette en prakis som florerer på forumet. Det er dog riktig at mange brukere irriterer seg over grammatiske feiltakelser i somme innlegg, men dette gjøres som regel i en dertil egnet tråd der brukersitatet holdes anonymt. Evt. kommentarer i den originale tråden sikter seg nå inn på reelle brudd på retningslinjene (såsom bevisst orddeling av trådtittel for å tilfredstille tre-ords-regelen). Jeg er for øvrig sikker på at alle oppegående personer på dette forumet vet utmerket godt at å påpeke skrivefeil i ett innlegg på ingen måte er et motargument for andres meninger. Lenke til kommentar
Micromus Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Er det flere en meg som ser likheten mellom Før leddsetninger, når den gir en "unødvendig" tilleggsopplysning Eksempler: CODE I dette huset, som ble bygd i 1877, har mange familier opplevd gleder og sorger. og Før og etter ulike innskudd Eksempler: CODE Oslo, Norges hovedstad, har sjeldent vakre naturomgivelser. ? Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 5. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2005 Hmm, godt poeng. Det øverste eksemplet er vel en slags presisering. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 (endret) -"Én" brukes for å presisere at et substantiv som er hannkjønn eksisterer i mengden 1, og bare 1 Eksempler: Du får bare velge én av dem!" Det er ikke noe som skurrer litt hos deg her da, Holger? Her er det jo flere av dem! (Som man må velge mellom.) Det går jo an å skrive det, men i og med at du skriver "en av dem" blir vel den streken over e'en litt overflødig? Jeg prøver meg med et bedre eksempel: Én tilskuer hadde møtt opp på kampen. - Som betyr noe ganske annet enn: En tilskuer hadde møtt opp på kampen. (Her venter vi å høre noe mer om denne tilskueren, som tydeligvis skiller seg ut fra de andre.) Ellers takk for en fin guide. Endret 6. juli 2005 av hilram Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 6. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2005 Vel, bruken av "én" skal jo som regel samsvare med konteksten. Derfor bør en anta at eksemplet mitt er en del av en sammenheng hvor en person f.eks. ønsker å velge flere, men blir informert om at han bare kan velge én. Jeg er uenig i at noe "skurrer", men er enig i at ditt eksempel får bedre frem viktige momenter ved bruken av "én" og "en". Derfor oppdaterer jeg guiden med ditt eksempel. Jeg vil allikevel påpeke at teksten ovenfor det tidligere eksemplet mitt i prinsippet forklarer regelen godt nok. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 (endret) Jeg er enig med Holger. "Du får bare velge en av dem" høres ut som noe en ville sagt til en som ikke klarer å bestemme seg. Jeg ville da lagt trykk på det uthevete området i følgende: "Jaja, jeg vet du ikke klarer å bestemme deg, men du får nå likevel bare velge en av dem". "Du får bare velge én av dem" presiserer tydelig at det ikke er det faktum at du må velge blant dem som er viktig, men heller antallet (1) du har lov å velge. Endret 7. juli 2005 av gspr Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 (endret) Jeg er uenig i at noe "skurrer", men er enig i at ditt eksempel får bedre frem viktige momenter ved bruken av "én" og "en". Derfor oppdaterer jeg guiden med ditt eksempel. Jeg vil allikevel påpeke at teksten ovenfor det tidligere eksemplet mitt i prinsippet forklarer regelen godt nok. * smigret * Men det blir litt lettere å forstå i den rekkefølgen jeg har satt det opp. Ellers kan du jo nevne litt om tegnsetting i forhold til parentes. Her syndes det mye! Regelen er som følger: Dersom hele setningen står i parentes skal punktum settes innenfor parentesen. Eksempel: (Det var det forøvrig ingen som var sikker på.) Dersom bare deler av setningen står i parentes, skal punktum settes etter parentesen, selv om parantesen kommer til slutt i setningen. Eksempel: Ingen hører hva jeg prøver å si (selv når jeg roper). Et generelt tips er å unngå overdreven bruk av parentes. Endret 7. juli 2005 av hilram Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 7. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2005 Godt forslag, hilram. Guide oppdatert. Tusen takk. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Her forsvant et tilløp til personkrangel. La slikt være, snille dere! Geir Lenke til kommentar
Ardbeg Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Jag kan lett forestille meg at folk sier "hvem skjermkort" og "hvem bil" i dagligtale... Hadde en Østlending i klassen en gang som vanligvis sa slike ting som(:/;?) "Hvem lærer err'e vi har denna timen 'a?", men at det blir brukt skriftlig er nesten for ille... Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Jag kan lett forestille meg at folk sier "hvem skjermkort" og "hvem bil" i dagligtale...Hadde en Østlending i klassen en gang som vanligvis sa slike ting som(:/;?) "Hvem lærer err'e vi har denna timen 'a?", men at det blir brukt skriftlig er nesten for ille... er det feil å si 'hvem lærer' i den sammenhengen? Lenke til kommentar
Ardbeg Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 (endret) er det feil å si 'hvem lærer' i den sammenhengen? But of course... Du kan ikke sette "hvem" foran et substantiv. En lærer er jo en ting, ikke en person. Det riktige hadde vært enten: "Hvilken lærer er det vi har denne timen?" (Den korrekte tiltalelsen om en ting.) Eller: "Hvem er det vi har som lærer denne timen denne timen?" (Viser at man ser på læreren som en person.) Det sistnevnte er nok mest korrekt i denne sammenhengen... Tror jeg. EDIT: Leif... Endret 1. august 2005 av OnI Lenke til kommentar
dabear Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 (endret) -"Én" brukes for å presisere at et substantiv som er hannkjønn eksisterer i mengden 1, og bare 1 Du kunne kanskje tatt med følgende: " 'Éi' hvis substantivet er hunkjønn og eksisterer i mengden 1, og bare 1" I tillegg vil jeg påpeke at fra 1.juli, er begge disse korrekte: RIKITG (tidligere FEIL): "Jeg trenger fler knapper" RIKTIG: "Jeg trenger flere knapper" Se http://www.sprakrad.no/upload/9630/rettskriving2005.pdf , 1.2.5.1, side 26. Endret 1. august 2005 av dabear Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 En lærer er jo en ting, ikke en person. Da er mine mistanker bekreftet Er det lov å si: 'Hvem kjører bussen?' Er det lov å svare på det spørsmålet: 'Busssjåføren' ? Er det lov å da si: 'Hvem er busssjåføren?' forvirret... Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Eh, ja - hva vil du fram til? Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 2. august 2005 Forfatter Del Skrevet 2. august 2005 -"Én" brukes for å presisere at et substantiv som er hannkjønn eksisterer i mengden 1, og bare 1 Du kunne kanskje tatt med følgende: " 'Éi' hvis substantivet er hunkjønn og eksisterer i mengden 1, og bare 1" I tillegg vil jeg påpeke at fra 1.juli, er begge disse korrekte: RIKITG (tidligere FEIL): "Jeg trenger fler knapper" RIKTIG: "Jeg trenger flere knapper" Se http://www.sprakrad.no/upload/9630/rettskriving2005.pdf , 1.2.5.1, side 26. Tusen takk for gode forslag. Jeg har oppdatert guiden. Lenke til kommentar
kdog Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 En lærer er jo en ting, ikke en person. Da er mine mistanker bekreftet Er det lov å si: 'Hvem kjører bussen?' Er det lov å svare på det spørsmålet: 'Busssjåføren' ? Er det lov å da si: 'Hvem er busssjåføren?' forvirret... "Hvem lærer" er som sagt feil. "Hvem er lærer" blir riktig. Det henviser til personen. Det samme gjelder selfølgelig også din kjære bussjåfør. (sammensatte ord får aldri trippel bokstav.) Lenke til kommentar
Anonym123456789 Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Du kan ikke sette "hvem" foran et substantiv. En lærer er jo en ting, ikke en person. Det riktige hadde vært enten: "Hvilken lærer er det vi har denne timen?" (Den korrekte tiltalelsen om en ting.) Eller: "Hvem er det vi har som lærer denne timen denne timen?" (Viser at man ser på læreren som en person.) Åååhååå, det minner meg så sykt om de forferdelige historiene søstrene mine forteller om inkompetente lærere på Steinerskolen... "Substantiv er tingord! Dette er en ting, og dette er en ting, men lærere er ingen ting!". :!: "Slutt og tøys!" er et annet gullkorn... "Åja, så vi skal tøyse? Men hva er det vi skal slutte med, da?". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå