Gå til innhold

Språk for fjols - Lær å skrive rett!

HolgerL

Anbefalte innlegg

Liten eller stor bokstav for ukedager når de ikke står i en setning som f.eks. på toppen av et brev eller på låseskjermen på en telefon? Spørsmål nr. 2; språkrådet anbefaler to bokstavs forkortelser for ukedager, er dere enige? :p

Ma. 10. feb.

Man. 10. feb.

ma. 10. feb.

man. 10. feb.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er regelen når det gjelder verbbøyning? Er det mulig å bruke f.eks. infinitiv og presens i samme setning, og hvorfor? Denne funker jo fint: Han liker å bo i byen. Jeg hører hva som er logisk rett, men jeg trenger mer konkrete regler for å få det 100% rett!

Ja, verb kan ha ulik tidbøying i samme setning. Hvis man er usikker på om to verb skal knyttes sammen med og eller ikke er det lurt å prøve setningen i fortid. Din setning blir da "Han likte å bo i byen". Det første verbet ble fortid, mens det andre forble i infinitiv og derfor er det korrekt med å før siste verb, selv når setningen er i nåtid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle sette opp telefonsvareren på mobiltelefonen og kom over et variert bruk av begreper hos de forskjellige mobilprodusentene og operatørene, fant disse i bruk:

mobilsvar

mobilsvarer

personsvar

telefonsvarer

talepostkasse

voicemail

Noen med meninger om hva som er "rett" her?

Lenke til kommentar

Jeg forstår det slik at talepostkasse og voicemail brukes om selve postkassen der talemeldingene havner. Når man snakker om automatisk personsvar, så blir vel mobilsvar og personsvar de mest riktige?

For meg høres telefonsvarer veldig rart ut.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Nå er jeg usikker på om dette er den korrekte tråden å skrive i (og i så fall blir det en liten necro-bump), men jeg prøver meg nå likevel, da jeg føler spørsmålet er for lite til å fortjene sin egen tråd. Skal dinosaur-arter skrives med stor eller liten forbokstav? F.eks. "Velociraptor" og "Diplodocus". Når jeg googler, får jeg konsekvent opp stor forbokstav, det være seg i starten av - eller midt inne i - en setning. Det fremstår som feil, da man - så vidt jeg vet - ikke skriver "Border Collie" eller "Norsk Skogskatt", så hvorfor ser jeg dette når det kommer til utdødde sauropsider?

Lenke til kommentar

Nå er jeg usikker på om dette er den korrekte tråden å skrive i (og i så fall blir det en liten necro-bump), men jeg prøver meg nå likevel, da jeg føler spørsmålet er for lite til å fortjene sin egen tråd. Skal dinosaur-arter skrives med stor eller liten forbokstav? F.eks. "Velociraptor" og "Diplodocus". Når jeg googler, får jeg konsekvent opp stor forbokstav, det være seg i starten av - eller midt inne i - en setning. Det fremstår som feil, da man - så vidt jeg vet - ikke skriver "Border Collie" eller "Norsk Skogskatt", så hvorfor ser jeg dette når det kommer til utdødde sauropsider?

Vitenskapelige betegnelser skrives med stor forbokstav i slektsnavnet og liten i artsnavnet (f.eks. Diplodocus longus). Eksemplene du nevner er begge slektsnavn. Dæffor. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nåvel, jeg forstår. Men "evner" er ikke helt rett ord her, "Jeg ville bli bedre i grammatikk" er bedre norsk.

Nei, jeg tviler på om slikt kurs som du etterlyser fins på nett. Det er neppe økonomi i slikt, i konkurranse med gratis undervisning fra det offentlige.
Jeg vet derimot om en god grammatikkbok: Norsk grammatikk for fremmedspråklige av Kirsti Mac Donald, men den kjenner du kanskje?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...