mandela Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 Liten eller stor bokstav for ukedager når de ikke står i en setning som f.eks. på toppen av et brev eller på låseskjermen på en telefon? Spørsmål nr. 2; språkrådet anbefaler to bokstavs forkortelser for ukedager, er dere enige? Ma. 10. feb. Man. 10. feb. ma. 10. feb. man. 10. feb. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 Hva er regelen når det gjelder verbbøyning? Er det mulig å bruke f.eks. infinitiv og presens i samme setning, og hvorfor? Denne funker jo fint: Han liker å bo i byen. Jeg hører hva som er logisk rett, men jeg trenger mer konkrete regler for å få det 100% rett! Ja, verb kan ha ulik tidbøying i samme setning. Hvis man er usikker på om to verb skal knyttes sammen med og eller ikke er det lurt å prøve setningen i fortid. Din setning blir da "Han likte å bo i byen". Det første verbet ble fortid, mens det andre forble i infinitiv og derfor er det korrekt med å før siste verb, selv når setningen er i nåtid. 1 Lenke til kommentar
mandela Skrevet 26. februar 2014 Del Skrevet 26. februar 2014 Skulle sette opp telefonsvareren på mobiltelefonen og kom over et variert bruk av begreper hos de forskjellige mobilprodusentene og operatørene, fant disse i bruk: mobilsvar mobilsvarer personsvar telefonsvarer talepostkasse voicemail Noen med meninger om hva som er "rett" her? Lenke til kommentar
Myst Skrevet 26. februar 2014 Del Skrevet 26. februar 2014 Jeg forstår det slik at talepostkasse og voicemail brukes om selve postkassen der talemeldingene havner. Når man snakker om automatisk personsvar, så blir vel mobilsvar og personsvar de mest riktige? For meg høres telefonsvarer veldig rart ut. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 26. februar 2014 Del Skrevet 26. februar 2014 Takk for innspill Myst Telefonsvarer er faktisk den eneste termen som er i bokmålsordboka til UiO og er et "klassisk" begrep fra den tiden da man hadde en ekstra boks med mini-kassetter ved siden av fasttelefonen: http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=telefonsvarer&bokmaal Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 27. august 2014 Del Skrevet 27. august 2014 Nå er jeg usikker på om dette er den korrekte tråden å skrive i (og i så fall blir det en liten necro-bump), men jeg prøver meg nå likevel, da jeg føler spørsmålet er for lite til å fortjene sin egen tråd. Skal dinosaur-arter skrives med stor eller liten forbokstav? F.eks. "Velociraptor" og "Diplodocus". Når jeg googler, får jeg konsekvent opp stor forbokstav, det være seg i starten av - eller midt inne i - en setning. Det fremstår som feil, da man - så vidt jeg vet - ikke skriver "Border Collie" eller "Norsk Skogskatt", så hvorfor ser jeg dette når det kommer til utdødde sauropsider? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 27. august 2014 Del Skrevet 27. august 2014 Nå er jeg usikker på om dette er den korrekte tråden å skrive i (og i så fall blir det en liten necro-bump), men jeg prøver meg nå likevel, da jeg føler spørsmålet er for lite til å fortjene sin egen tråd. Skal dinosaur-arter skrives med stor eller liten forbokstav? F.eks. "Velociraptor" og "Diplodocus". Når jeg googler, får jeg konsekvent opp stor forbokstav, det være seg i starten av - eller midt inne i - en setning. Det fremstår som feil, da man - så vidt jeg vet - ikke skriver "Border Collie" eller "Norsk Skogskatt", så hvorfor ser jeg dette når det kommer til utdødde sauropsider? Vitenskapelige betegnelser skrives med stor forbokstav i slektsnavnet og liten i artsnavnet (f.eks. Diplodocus longus). Eksemplene du nevner er begge slektsnavn. Dæffor. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 27. august 2014 Del Skrevet 27. august 2014 Ah, da blir det stor "V" når jeg omtaler "Jurassic Park", altså. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 13. september 2014 Del Skrevet 13. september 2014 Noen som kan anbefale et online språkkurs for utlendinger? Jeg forstår nesten alt på norsk men mangler god grammatikk evner. 1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 14. september 2014 Del Skrevet 14. september 2014 men mangler god grammatikk evner. Prøv igjen, dette gir ingen mening. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 14. september 2014 Del Skrevet 14. september 2014 men mangler god grammatikk evner. Prøv igjen, dette gir ingen mening. Jeg ville forbedre mine grammatiske evner Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 14. september 2014 Del Skrevet 14. september 2014 Nåvel, jeg forstår. Men "evner" er ikke helt rett ord her, "Jeg ville bli bedre i grammatikk" er bedre norsk. Nei, jeg tviler på om slikt kurs som du etterlyser fins på nett. Det er neppe økonomi i slikt, i konkurranse med gratis undervisning fra det offentlige.Jeg vet derimot om en god grammatikkbok: Norsk grammatikk for fremmedspråklige av Kirsti Mac Donald, men den kjenner du kanskje? Lenke til kommentar
mandela Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 (endret) Røstede eller ristede nøtter? http://no.wikipedia.org/wiki/R%C3%B8sting Endret 7. oktober 2014 av mandela Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 (endret) slettet Endret 27. desember 2014 av ærligøs Lenke til kommentar
Centrux Skrevet 1. februar 2015 Del Skrevet 1. februar 2015 Går det an å skrive slik?Det som virkelig hadde effekt var Martin Luther Kings tale av 1963, "I have a dream". Altså å bruke "av" istedenfor "fra". Av en eller annen grunn så høres det rett ut, men jeg tror ikke det blir helt rett. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 1. februar 2015 Del Skrevet 1. februar 2015 Går det an å skrive slik? Bare å ta en rask titt i ordboka, det. Lenke til kommentar
Mechlaz Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 Blir det riktig å bruke tallordet "ett" i denne setningen?"Ett ellers kjedelig og manglende språk". Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 Blir det riktig å bruke tallordet "ett" i denne setningen? "Ett ellers kjedelig og manglende språk". Det virker litt rart for meg. Jeg ville brukt "et". Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 Blir det riktig å bruke tallordet "ett" i denne setningen? "Ett ellers kjedelig og manglende språk". Er det ett i motsetning til to? Lenke til kommentar
Mechlaz Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Blir det riktig å bruke tallordet "ett" i denne setningen? "Ett ellers kjedelig og manglende språk". Er det ett i motsetning til to? Nei, det er nok ikke det, så jeg valgte å gå for "et" Takk for tips! 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå