Shushi Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 (endret) livet er, forkort, for å henge seg opp, i fille saker som dårlig grammatikk og , ord delings feil,,,,,, bruk energien deres på noe... bedre enn dette, her folkens, Endret 23. mai 2013 av Shushi Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Du er garantert førstemann i denne tråden som tar den spøken der. Neste på lista: spørre folka i Liverpool-tråden om hvorfor de gidder å i det hele tatt se på fotball. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15 Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Du er garantert førstemann i denne tråden som tar den spøken der. Neste på lista: spørre folka i Liverpool-tråden om hvorfor de gidder å i det hele tatt se på fotball. Fordi vi liker fotball, og fordi vi heier på Liverpool? Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 (endret) I dagligtalen bruker vi mange ulike konstruksjoner for å uttrykke potensiell form, i alle fall på Østlandet. det ville ha vært det ville være det ville vært det hadde vært det kunne ha vært det kunne vært det kunne være Vet noen om alle disse formene er korrekte også skriftlig eller om det f.eks. er fyfy å droppe "ha" foran en perfektumsform? EDIT: Fant svar på Wikipediasiden om Kondisjonalis. Endret 25. juli 2013 av Ljóseind Lenke til kommentar
Lykketrolling Skrevet 8. august 2013 Del Skrevet 8. august 2013 Kjenner jeg er rimelig drittlei folk som konsekvent skriver di i stedet for de. Dette er spesielt når resten av innlegget er ganske bra skrevet. Det er to bokstaver til sammen. Hvor vanskelig kan det være å få det rett? Gjør man feil en gang er det et uhell. Skjer det to ganger er det en tilfeldighet. Skjer det tre ganger eller flere på rad er det med vilje. Irriterer meg også over folk som ikke takler kritikk av noe som helst slag. En enkelt "gidder du lage litt luft, så teksten din blir lettere å lese?" er et helt vanlig, vennlig spørsmål. Å klikke i vinkel pga det og konsekvent unngå å gjøre det for all ettertid blir for dumt. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 8. august 2013 Del Skrevet 8. august 2013 (endret) En god tale å ha i hukommelsen i slike øyeblikket er følgende: Endret 8. august 2013 av Slimda Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 Hva er den korrekte måten å skrive "LAN" på på bokmål, endte opp i en diskusjon med en annen grammatikknazi, her om hvor vidt det er "LAN" med store bokstaver eller "Lan" med kun stor L, eventuelt "lan" med bare små bokstaver. Jeg mener "LAN" fordi det er slik jeg er vandt med at det skrives, fra alle slags tidsskrift, magasiner, aviser og overalt hvor jeg ser det, mens han støtter seg på en regel om at så lenge du kan uttale det i ett, flytende ord (som man jo kan), så skal det være kun stor "L", eller bare små bokstaver. Ønsker gjerne kilder om dere har noe slikt å oppgi. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 (endret) Det er LAN, fordi det er en forkortning for Local Area Network. Se andre eksempler Endret 12. august 2013 av Slimda Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Det er LAN, fordi det er en forkortning for Local Area Network. Se andre eksempler Valgfritt etter det jeg har forstått, så lenge det er en forkortelse man også kan uttale som et ord (f.eks. Nato, Unesco osv.). På toppen av det hele har man spørsmålet om hvorvidt det er blitt en såpass vanlig forkortelse at, selv om man skulle uttale det bokstav for bokstav, så skriver vi det mer enn gjerne med små bokstaver (tv, pc). http://www.sprakradet.no/Sprakhjelp/Skriveregler_og_grammatikk/Forbokstavord/#regler Dette tror jeg ikke har å gjøre med annet enn hvordan man leser (altså hvordan hjernen mest naturlig oppfatter) ordet, og det er ikke strengere regler for dette enn hva Språkrådet anbefaler. Stor forbokstav bruker vi i egennavn; det er ingen grunn til å skrive «Lan». Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Jeg mener at alle forbokstavsord skal skrives med store bokstaver, uansett. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Du kommer til å tape den kampen. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 folk ikke kommer til å gjøre det? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 Vi skriver laser med små bokstaver på norsk, selv om det er en forkortelse (Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation). Derfor burde det være greit å skrive lan med bare små bokstaver også. NATO er et forkortet navn (North Atlantic Treaty Organization) mens laser og lan er forkortede betegnelser. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 Kort fortalt, det er et makkverk uten like: Wikipedia - Forkortelse Eksempler på forkortelser som uttales som ord og som bare består av forbokstaver (akronymer): SAM: Surface-to-Air Missile (bakke-til-luftrakett) NATO: North Atlantic Treaty Organization NASA: National Aeronautics and Space Administration AIDS: Acquired Immune Deficiency Syndrome laser: light amplification by stimulated emission of radiation Jeg mener at LAN burde skrives med store bokstaver, på linje med SAM, NATO, NASA og AIDS. Strengt talt burde LASER også skrives med store. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 "Lan" blir i alle fall rart annet enn på starten av en setning, det er jo ikke et egennavn. Enten må det være "lan" eller "LAN". Lenke til kommentar
Lykketrolling Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 Kort fortalt, det er et makkverk uten like: Wikipedia - ForkortelsStrengt talt burde LASER også skrives med store. Tja, jeg mener definisjonen av LASER burde skrives med store bokstaver, men det er også et helt vanlig ord. Vi har jo laserpistoler, ikke LASER-pistoler. I dette tilfellet er laser bare navnet på strålen som kommer ut av pistolen, og skrives derfor med små bokstaver. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 Kort fortalt, det er et makkverk uten like: Wikipedia - Forkortelse Jeg mener at LAN burde skrives med store bokstaver, på linje med SAM, NATO, NASA og AIDS. Strengt talt burde LASER også skrives med store. Du vil kanskje ha punktum etter hver bokstav også? Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 Jeg skriver vel helst LAN, neb uttaler det som et ord, Kunne vel like godt skrevet lan. Det er vel et eller annet med hvor vanlig ordet er som gjør at jeg velger førstnevnte skrivemåte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå