Gå til innhold

Språk for fjols - Lær å skrive rett!

HolgerL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-w7DZlO15

Må bare spør om dette er en klagetråd eller ment som en slags fasit?

Her er klagetråden, her er spørretråden.

Funker denne tråden for ord og uttrykk som folk ikke forstår? Jeg har lett etter en slik tråd lenge nå, og denne er den eneste som ligner på det jeg leter etter.

Spør i vei.

Lenke til kommentar

Setningen er mongoloid. Trekker man fra den innskutte leddsetningen, blir det "med en befolkning på i overkant av 255.000 mennesker gir pusterom for ellers så travle feriereisende."

Hvis man skal ta den setningen du har i sitatet for sann, bor det litt over 196 mennesker per kvadratmeter. Ikke hva jeg vil kalle pusterom, akkurat.

Endret: jeg svarte etter bare å ha lest forrige side. Regnestykket mitt kan man såklart se bort ifra, men setningen er fremdeles like mongoloid.

Endret av Phelge
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har ikke orket å lese alle de 85 sidene med kommentarer, så jeg er ikke sikker på om dette allerede er nevnt, men det er ikke helt riktig at "å" bare skal settes foran "ren" infinitiv. Det kan også stå foran presens passiv. "Per var lei av å baktales hver eneste dag".

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-w7DZlO15

Jeg sverger til ihvertfall, værsåsnill, idag, imorgen og igår.

Det er helt forferdelig.

Lenke til kommentar

Jeg sverger til ihvertfall, værsåsnill, værsågod, idag, imorgen og igår. Det ser mye bedre ut!

Delvis enig. Jeg bruker å skrive ihvertfall, idag, i morgen, i går, vær så snill. Er vel bare smak og behag selv om det ikke er grammatisk riktig :p

"Værsåsnill" kan se bedre ut, men tenk deg om, man sier jo ikke værsåsnill, men vær så snill.

Endret av nicwillu
Lenke til kommentar

Rettskriv følgende strofer:

Hvis det ikke var for himmelen, stjernene, og skyene, hva ville vi beskuet ved universets ende?

I Januar fantes det 456 høns på gården. Hver tredje uke klekket hønene i gjennomsnitt 2 høns per høne og på månedsbasis ble halvparten av hønene sendt til slakteri. Hvor mange høner kan vi forvente å finne på gården i April?

På hvor mange forskjellige måter (eller former) greier du å skrive dette utrykket? I en setning (seff) pluss at det betyr akkurat det samme.

("Det er en ny dag i dag" f.eks er ikke ok å bruke.)

Hver dag er en ny dag.

Lenke til kommentar

Rettskriv følgende strofer:

Hvis det ikke var for himmelen, stjernene, og skyene, hva ville vi beskuet ved universets ende?

I Januar fantes det 456 høns på gården. Hver tredje uke klekket hønene i gjennomsnitt 2 høns per høne og på månedsbasis ble halvparten av hønene sendt til slakteri. Hvor mange høner kan vi forvente å finne på gården i April?

På hvor mange forskjellige måter (eller former) greier du å skrive dette utrykket? I en setning (seff) pluss at det betyr akkurat det samme.

("Det er en ny dag i dag" f.eks er ikke ok å bruke.)

Hver dag er en ny dag.

Jeg prøver :p

Hvis det ikke var for himmelen, stjernene (det skal ikke være komma her) og skyene, hva ville vi beskuet ved universets ende?

...2 høns per høne (punktum) og På månedsbasis ble halvparten av hønene sendt til slakteri.

I dag er en ny dag.

Lenke til kommentar

Kult! :p

"Jeg har en helt ny mercedes benz, med felger og skjørt."

- Komma eller ikke komma før "med", fordi jeg tenker at jeg pauser før jeg sier "jeg har det, også har jeg det." Har en liten mistanke om at begge kan brukes men jeg er ikke helt sikker.

Tenkte litt over det før jeg postet. Funker det å si:

Hver en dag, en ny dag.

Lenke til kommentar

"Jeg har en helt ny Mercedes Benz, med felger og skjørt."

Har en liten mistanke om at begge kan brukes men jeg er ikke helt sikker.

Tenkte litt over det før jeg postet. Funker det å si: Hver en dag, en ny dag.

Jeg ville sagt at du kan bruke komma der, da felger og skjørt er noe som du har i tillegg på bilen, og vil derfor fungere som en leddsetning. Men samtidig vil jeg si at det går like greit å droppe kommaet der. Der spørs om du vil legge vekt på at bilen har tillegg eller ikke.

Så klart kan du si det, så lenge du tar kunstnerfriheten i bruk. ;) Men jeg synes "Hver en dag er en ny dag" høres finere ut.

Til slutt: vi skriver ikke måneder (januar, april) med stor forbokstav på norsk.

Endret av Coffey
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...