Gå til innhold

Språk for fjols - Lær å skrive rett!

HolgerL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Hei :) Jeg er ikke norsk og derfor trenger jeg deres hjelp med å finne et ord. Jeg letter etter ordet som brukes i motsetning til "lånord", dvs. ordet som beskriver et ord som var i språket for lenge siden (if that makes any sense :p). Jeg tror at på engelsk er det "indigenous word".

Kan dere hjelpe meg? :)

EDIT: Et annet spørsmål: sier man "interpunksjon i norsk" eller "interunksjon på norsk"? :)

Endret av strawberry22
Lenke til kommentar

Her er en debatt for språkfolket: er det på tide at "i dag", "i morgen" og "i går" blir tillatt å skrive som ett ord på bokmål? Det er tydeligvis tillatt på riksmål.

For meg virker det bare rart å skrive det i to ord, da "igår" er tidsrommet som var før dagen idag, men "i går" bare høres absurd ut, selv om jeg ikke kan forklare hvorfor.

Og et bonusspørsmål: går blir definert som substantiv uten kjønn i ordboka, men det er interessant at vi da har "en morgen" og "en dag". Men vi har jo gårsdagen. Er "går" bare et substantiv, eller går det som en annen ordtype?

Endret av Coffey
Lenke til kommentar

Jeg prover aa skrive mail til min bestemor her, men sliter med en setning:

" Jeg haaper du koser deg i hostens stemningsfulle mork".

Hvilken boying av mork skal jeg bruke? Det jeg har hores feil ut...

Et lignende eksempel som fungerer er " Jeg haaper du koser deg i senvaarens stemningsfulle lys", hvor lys hores helt fint ut.

Hva skal jeg bruke om jeg vil skrive setningen med den samme oppbygningen som jeg har?

Ps. beklager mangelen paa de saeregne norske vokalene. De representerer jeg som folgende; ae, o, aa.

Takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...