Pandaanders Skrevet 1. juli 2011 Del Skrevet 1. juli 2011 Flott artikkel, jeg lærte mye! :-) Er du norsklærer eller "bare" språknerd? Men under overskriften "Orddeling" står dette: -Sammensatte ord skal skrives i ett: hoved + serie -> hovedserie, hovedserie + stjerne -> hovedseriestjerne. Jeg synes å huske at når tre ord settes sammen så skal det være en bindestrek mellom de to siste (hovedserie-stjerne). Tar jeg feil? Jeg synes også det er vanskelig å huske reglene på tegnsetting når man jobber med gåsøyne ... "Jeg gikk til butikken," sa hun. "Jeg gikk til butikken", sa hun. Han svarte "Jeg vet ikke." Han svarte "Jeg vet ikke". Hvilke av disse er riktige? Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 1. juli 2011 Del Skrevet 1. juli 2011 Om jeg husker korrekt, er tegnsettingen utenfor hermetegnene, med mindre det en del av en setning. F.eks: "Jeg gikk til butikk, før jeg dro hjem". Og med orddeling og lignende. Har aldri hørt om at man skal ha bindestrek (med mindre man skifter linje). Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 "Du kan gjøre en forskjell" "Du kan utgjøre en forskjell" Går det ann å skrive begge disse? Er det en forskjell mellom disse? Lenke til kommentar
joke4joker Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Jeg forstår ingenting ^^ Men jeg ville si noe dumt. Korriger meg hvis jeg gjør feil. Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Hva heter verbformen som slutter på -ing? Feks skriving. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Hva heter verbformen som slutter på -ing? Feks skriving. Substantiv. 1 Lenke til kommentar
Nakmus Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 (endret) Hva heter verbformen som slutter på -ing? Feks skriving. Gerundium Edit: Doh, glem det - leste ikke hele teksten. Endret 6. september 2011 av Nakmus Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Substantiv?? Å sitte - En sitting, sittingen, sittinger, sittingene? øh... Lenke til kommentar
mosleth Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Du har vel høyrt noko som "skrivinga mi" før? Lenke til kommentar
Anarkhos Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 (endret) Substantiv?? Å sitte - En sitting, sittingen, sittinger, sittingene? øh... Det er ikkje alle substantivi som det er naturlegt å telja (ein kann segja at det er vatn i glaset, men talar ein um fleire vatn, då talar ein um noko anna). Ved kommunevalet kunde ein t.d. tala um ei heimesitjing utan like. Endret 6. september 2011 av Anarkhos Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Hvordan staver man ordet som jeg mener uttales "asjur"? Det betyr altså å være up too date med ting du skal ha gjort. Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 (endret) A jour. Endret 12. september 2011 av Bozzeye Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 (endret) Er det rett å bruke stor "h" i ordet "hans" eller "han" om en omtaler den kristne guden? For eksempel: Gud skapte jorden på syv dager. Derfor er Han superduperflink! Jeg elsker Ham og jeg er Hans trofaste slave på denne jord! Går det an å skrive slik? Gjelder i så fall denne latterlige regelen også for guder som Allah, Vishnu, Krishna, Buddha, Tor, Odin, Neptun og det hellige spaghettimonsteret? Endret 10. oktober 2011 av MækkTævvish Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Er det lov å skriva dette på norsk? "Er dette Hellas' nye statsminister?" Har alltid hatt ein oppfatning om at bruk av ' på den måten ikkje gjekk på norsk. Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Det er i høyeste grad riktig å skrive "Er dette Hellas' nye statsminister?" - i hvert fall på bokmål. På nynorsk heter det vel "Er dette Hellas sin nye statsminister?". Det som ikke er korrekt, er om man for eksempel skriver "Er dette Hellas's nye statsminister?" eller "Er dette Ola's nye kone?". Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Er det rett å bruke stor "h" i ordet "hans" eller "han" om en omtaler den kristne guden? For eksempel: Gud skapte jorden på syv dager. Derfor er Han superduperflink! Jeg elsker Ham og jeg er Hans trofaste slave på denne jord! Går det an å skrive slik? Gjelder i så fall denne latterlige regelen også for guder som Allah, Vishnu, Krishna, Buddha, Tor, Odin, Neptun og det hellige spaghettimonsteret? Det står ikke med stor "h" i min bibel iallfall. Det er riktignok ikke den nyeste oversettelsen (som kom ut for en ukes tid siden), men det er vel enda mindre sannsnlig at det stor bokstav der. Ellers er det kanskje opp til den enkelte om man er så kristen, buddhistisk, muslimsk etc. at man vil hedre guden sin ved å omtale Ham eller Henne med stor H. Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Jeg synes også det er vanskelig å huske reglene på tegnsetting når man jobber med gåsøyne ... "Jeg gikk til butikken," sa hun. "Jeg gikk til butikken", sa hun. Han svarte "Jeg vet ikke." Han svarte "Jeg vet ikke". Hvilke av disse er riktige? Kanskje litt sent å svare nå, men siden du aldri fikk noe korrekt svar på dette, tillater jeg meg å opplyse at det skal være: "Jeg gikk til butikken," sa hun. Han svarte: "Jeg vet ikke." Avsluttede setninger har punktum eller komma før siste anførselstegn, mens deler av en setning som er i anførselstegn, ikke har det: Hun "gikk til butikken", sa hun. Han svarte at han "vet ikke". Lenke til kommentar
mosleth Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 Heiter det «for dem fleste» eller «for de fleste» på bokmål? Eg skulle jo tru at det fyrste er rett, men eg ser det nesten aldri. Lenke til kommentar
Phelge Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 Angående Hellas' nye statsminister, kan det være verdt å nevne at "Hellas'" uttales "Hellases". Jeg merker jeg blir grundig irritert i matematikktimene når Pythagoras' setning og Thales' setning uttales henholdsvis "Pythagoras setning" og "Thales setning", og ikke "Pythagorases setning" og "Thaleses setning". Er det noen her som vet hva ... heter? Jeg vet det har vært nevnt før i tråden, men jeg finner det ikke igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå