NikkaYoichi Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 Jeg spurte norsklæreren min(Videregående). Hun sier det rette er "ditt velvære". Ser på dette som en troverdig kilde Argument from authority er vel kanskje det dårligste argumentet som eksisterer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+alsdf Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 (endret) Skal ikke påstå dette er riktig, men velger å stole på dette fremfor hva som har mest resultat på Google Endret 5. november 2010 av Slettet+alsdf Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Er kommet eller har kommet? Lenke til kommentar
medlem-173043 Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 (endret) - Endret 14. juni 2017 av medlem-173043 Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Sikker? Får over 4mill Google-treff både på "har kommet" og "er kommet". Kan det hende det betyr forskjellige ting/brukes i forskjellige sammenhenger? Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Det er vel riktig å bøye mus (gnageren) slik: En mus - musen - flere mus - alle musene. Men når det kommer til datamus, synes jeg plutselig det blir problematisk. Skal man bøye det likt, og si "Jeg har tre datamus?", "Hvor mange datamus har du", "Ligg unna mine datamus" osv? Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Jeg pleier ikke å si datamus, kaller det bare for mus. Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 "Ligg unna musa mi!" blir vel det riktige da. Heheh. Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Men hva heter det? Flere datamus? Datamuser? Noe helt annet? Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Min språklige refleks er å si "en datamus, flere datamus". Akkurat som vanlige mus. Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 er gått eller har gått? Lenke til kommentar
Wubble Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Har gått. Å gå er en ting du gjør, ikke noe du er. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Vycan: Man kan da meget godt si "han er gått" eller "han er dratt"? Lenke til kommentar
Wubble Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Hørest helt merkelig ut i mine ører. Virker også logisk, vi kan jo ikke være, eller ha vært gå. Å gå er en ting man gjør, eller har gjort. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Det er fullt mulig å skrive "er gått". Det er kanskje en smule gammeldags, men det er ikke feil. Det skyldes at det skjer en bevegelse. Dette kan vi også se i tysk, hvor "sein", altså "å være", brukes som hjelpeverb for presens perfektum i tilfeller hvor det skjer enten bevegelse eller en tilstandsendring. Lenke til kommentar
Getingar Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 (endret) Men hva heter det? Flere datamus? Datamuser? Noe helt annet? Datamus Datamöss Tala Talat Talade Talar Tal Talan Talas Endret 13. november 2010 av Eysteinn inn illráði Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Det er fullt mulig å skrive "er gått". Det er kanskje en smule gammeldags, men det er ikke feil. Det skyldes at det skjer en bevegelse. Dette kan vi også se i tysk, hvor "sein", altså "å være", brukes som hjelpeverb for presens perfektum i tilfeller hvor det skjer enten bevegelse eller en tilstandsendring. ok, takker, så er gått = har gått og er kommet = har kommet ? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Men hva heter det? Flere datamus? Datamuser? Noe helt annet? Datamus Datamöss Möss er den svenske flertallsformen av mus. På norsk er det ganske vanlig at intetkjønnsord ikke har ending i ubestemt flertall. Mus er et unntak, i og med at dette ikke er et intetkjønnsord. Et hus - flere hus Et dyr - flere dyr Et tastatur - flere tastatur Et program - flere program Ei mus - flere mus Flere muser er flertallsformen av en muse, som er en gudinne for kunst/musikk/skrivekunst/vitenskap. Lenke til kommentar
Anarkhos Skrevet 15. november 2010 Del Skrevet 15. november 2010 (endret) Er det mulig å skrive "din velvære", nynorsk "di velvære", eller er det kun "ditt velvære"? Dat finst tvo ulike ord her, på nynorskt: «ei velvera» (eller «ei velvere) og «eit velvære», båe med sama tydingi. Dei tvo rette formuleringarne på nynorskt er soleids «velvera di» eller «velværet ditt». Ikkje set varaordet (pronomenet, altso «di/ditt») fyre namnordet (substantivet), dat er dårleg nynorsk (og freist deg heller ikkje på rettskrivingi mi um du enno er i skulen og hever sokallade «sidemålsstilar» ). På bokmål er dat berre «velværet ditt»/«ditt velvære» som er lovlegt, so vidt eg kann sjå (slå upp i ordboki når du er i tvil). Endret 15. november 2010 av Anarkhos Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå