Anonym123456789 Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Men man kan si "én Volvo varebil". Man fremhever merkenavn ved å ikke slå sammen ordene. Lenke til kommentar
andm Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 (endret) I norsk har vi sammenskriving. I visse tilfeller kan du sette en bindestrek imellom ordene, men ord skal aldri særskrives på norsk. Er du i tvil, skriv ordene sammen. Alternativt kan du putte en bindestrek imellom, men ikke del opp ordene! Bindestrek skal kun brukes i visse tilfeller: Ved tre konsonanter i rekkefølge: billett-tull eller billettull, fotballag eller fotballag, plass-siffer eller plassiffer, internett-tjenestene eller internettjenestene. (det er strengt tatt ikke nødvendig å dele opp ord i slike tilfeller, med mindre det er fare for misforståelser) Tall skrevet med siffer: 80-åra, 100-årsjubileet. (Husk at du også kan skrive det i ett ord: åttiåra, hundreårsjubileet.) I spesielle tilfeller: vegg-til-vegg-teppe, munn-til-munn-metode, tur-retur-billett. Satt sammen med forbokstavord: PC-er. (Ikke Pc'er, codec'en, g'er! Uff, sier jeg!) I sammensetninger med særnavn: Molde-mann (eventuelt moldemann), Nato-styrker (eventuelt natostyrker). Når det er fare for misforståelser: Ball-leik, pakk-is, hall-leie. Endret 19. mai 2005 av Ostekjeks Lenke til kommentar
andm Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Ellers så har du det som ehasl sier om merkevarer. Spørsmål:Heter det "tre Volvo lastebiler" eller "tre Volvo-lastebiler"? Svar: Du kan skrive Volvo-lastebiler, men det er ikke vanlig. Det henger sammen med utviklingen i norsk, med trykk og rytme, bruk av genitiv og forskjellige andre forhold. Merkenavn følger altså ikke alltid hovedregelen om sammensetning og bruk av bindestrek. Derfor sier og skriver vi "en Husqvarna symaskin", "en Volvo lastebil", "en Electrolux støvsuger". Men her er det vingling. Praktisk konklusjon: Følg hovedregelen. I en del tilfeller forteller språkfølelsen oss at navnet må stå alene. Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Eksempler: Følgende medlemmer var tilstede: Hans, Berit og Anne. Direkte tale Skal det ikke stå eksempel? Det er jo bare ett eksempel... Lenke til kommentar
OscarWoHA Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Får dere denne over på gamer.no-forumet vil det glede mitt hjerte. Finnes det et forum i Norge med mer skrivefeil enn gamer.no sitt? Lenke til kommentar
raZputin Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Bra initiativ! Ingen vits i å være for pirkete med språkbruken til forumbrukerne, men en viss standard bør man ha. Ihvertfall hvis det er noe poeng i å holde på brukere som ikke lenger befinner seg i tenårene. Fin sticky Lenke til kommentar
Anonym123456789 Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 (endret) Noe som irriterer meg grenseløst er overbruk av "i forhold til" der man har enkle, treffende og FLOTTE preposisjoner (til, med, overfor etc.) og sammenlikningskonjunksjoner (eller hva faen "enn" og "som" heter). Til og med Dagsrevyen driver med det. Endret 23. mai 2005 av ehasl Lenke til kommentar
sparks Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Nå blir det forferdelig lett å være norsklærer! Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Denne tråden kan vel like godt være sticky i flere gategorier enn bare Annet ? Lenke til kommentar
Antihero Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Eksempler: Det er ikke han, men du skal skal gjøre det. Før eller etter svarord, tiltaleord og utropsord Skal skal det være to skall'er der? så man ikke driver med vranglære Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 24. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2005 Eksempler: Det er ikke han, men du skal skal gjøre det. Før eller etter svarord, tiltaleord og utropsord Skal skal det være to skall'er der? Uffda, en liten trykkfeil. Det skulle vært "som skal", ikke "skal skal". Har rettet det nå. Takk for tilbakemeldingen! Lenke til kommentar
MagE Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Denne tråden kan vel like godt være sticky i flere gategorier enn bare Annet ? Støttes. /me er flau over alle skrivefeilene mine Lenke til kommentar
Knutgrus Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Finnes det noen oppslag hvor man kan lære disse ikke-riktige ordene? Hva betyr "uber1227" og alt det der? (noob kan jeg!) Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 26. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2005 Finnes det noen oppslag hvor man kan lære disse ikke-riktige ordene? Hva betyr "uber1227" og alt det der? (noob kan jeg!) http://www.microsoft.com/athome/security/c...en/kidtalk.mspx Micros0ft har a11e $varene. Lenke til kommentar
stian123 Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Grisesmart *skrive ut og lime inn i regelboka mi* Lenke til kommentar
b-real Skrevet 4. juni 2005 Del Skrevet 4. juni 2005 Denne tråden kan vel like godt være sticky i flere gategorier enn bare Annet ? Og hvorfor skal denne være stikky? Så dere kan bruke en sticky og "se ned på" folk som skriver feil? Jeg er imot dette. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 4. juni 2005 Del Skrevet 4. juni 2005 Ja, det er akkurat den brukes til! "Lær før du starter tråd", har ikke noe å gjøre med at dette er en tråd som kan lære folk hvordan de kan skrive bedre. Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 4. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2005 Så dere kan bruke en sticky og "se ned på" folk som skriver feil? Det er som å beskylde noen for å "se ned på" folk som poster i feil kategori. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 4. juni 2005 Del Skrevet 4. juni 2005 Denne tråden kan vel like godt være sticky i flere gategorier enn bare Annet ? Og hvorfor skal denne være stikky? Så dere kan bruke en sticky og "se ned på" folk som skriver feil? Jeg er imot dette. Bevis det, slett de 10% jeg har for sms-språk. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 4. juni 2005 Del Skrevet 4. juni 2005 Vel, hvis dere mener alvor av dette så poster dere i Tilbakemeldinger om forumet og spør pent der, men jeg kan ikke i min villeste fantasi tro at dette kommer til å bli satt som sticky i flere kategorier en "Annet". Og jeg ser ikke heller hvorfor den er sticky i annet heller o_O Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå