Thend Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Om du skriver det "ti" finner du det i ordbokji. tiII adv. og konj. 1 (som adv., foreld.) derfor: ti kjennes for rett se kjenne II 4 2 (som konj., foreld.) for: voila, sa(gde) greven, ti han var fransk, … Etym.: jf. gno. (fyrir) því (at) fordi; eg. dat. sg. av þat det Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Ble plutselig litt i tvil her nå. Hva bruker man til hvilken tid? "Hva er skjedd?" "Hva har skjedd?" Lenke til kommentar
Thend Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Velg sjøl. 'Er' blir riktignok ganske gammeldags. Lenke til kommentar
HalogenpæreUtenLys Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Er det fri bruk av dialekt i essay? Eksempel: "jæ fløtta på mæ i dag. De var tia for det" Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Tviler jeg på. http://no.wikipedia.org/wiki/Essay Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Hvordan skriver jeg blu-ray-spiller? Vet at jeg kan skrive BD-spiller, men det blir ikke akkurat det samme. Jeg ville ha brukt begge. Ville heller ikke norvagisere eller fornorske Blu-ray Disc. Seksjon om norsk for engelsk hos Språkrådet. Lenke til kommentar
Glutexo Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Jeg er usikker på hvordan preposisjoner styrer dativ om en skal skrive veldig godt norsk. Jeg har sett på www.vallemal.no, der har de ei lita liste over preposisjoner og verb som styrer dativ og akkusativ. Noen styrer både akkusativ og dativ, avhengig av rørsle og sånt. Det står også at i uttrykk blir det akkusativ. Det uttrykket jeg lurer på er: Se på meg. Hva blir det på supernorsk? Sjå på meg eller sjå på mér? På kan styre både dativ og akkusativ. Jeg trur ikke det er noen rørste inne i bildet her, så da blir det dativ. Men for meg virker det som et uttrykk, og skal det være akkusativ da? Skiller setesdalsdialekt seg fra generell godt norsk på dette punktet? Om det ikke er et uttrykk, og det blir dativ, kan noen gi et døme på noe som er et uttrykk? Lenke til kommentar
Thend Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Veldig godt norsk? Uansett, det er overført betydning, det du kaller uttrykk, ingen rørsle eller stillstand inne i bildet. Så da blir det vel akkusativ. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Dativ brukes kun i enkelte dialekter, og noe sier meg at bruken varierer fra dialekt til dialekt; jeg antar at det var en mer ensartet og stringent dativbruk i norrøn tid, så mitt råd er å lese en bok i gammelnorsk grammatikk. Ellers kan vel tysk gi en pekepinn - grammatikken i tysk og gammelnorsk har en del likheter. Men om du ikke kan tysk, er du jo like langt. Når det gjelder uttrykket "se på meg," tipper jeg at man på gammelnorsk ville droppe preposisjonen og si "se meg" i stedet. I så fall blir det vel akkusativ. Lenke til kommentar
Thend Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Når det gjelder uttrykket "se på meg," tipper jeg at man på gammelnorsk ville droppe preposisjonen og si "se meg" i stedet. I så fall blir det vel akkusativ. Hvorfor tipper du dette? Det blir jo en liten betydningsforskjell om man dropper preposisjonen. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Fordi man såvidt meg bekjent i norrøn tid i mindre grad enn i dag anvendte preposisjoner. Men som sagt er det kun en gjetning. Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Helt siden barneskolen har jeg skrevet tall fra en til ti med bokstaver. Hvordan er det med null og tall videre etter ti? Har hørt at man kan skrive tallene med bokstaver t.o.m. tjue. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Språkrådet mener det er tallene under et dusin som kan skrives med bokstaver. Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Denne er fin: http://www.korrekturavdelingen.no/index.htm Kanskje verdt en link i førsteposten? Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Språkrådet mener det er tallene under et dusin som kan skrives med bokstaver. Hvorvidt man bruker tall eller bokstaver kommer vel helt an på hva det er snakk om og i hvilken sammenheng. Er det f.eks. snakk om klokkeslett, bør det vel være greiest å bruke tall uansett, og ikke f.eks. skrive "stengt mellom klokka elleve og 13". Det virker også mer naturlig å skrive "en femtiåring" enn "en 50-åring". Så alt i alt tror jeg man må bruke sin sunne fornuft og språksans om man har noen, og ikke slavisk følge absolutte regler fra verken Språkrådet eller andre. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Språkrådet mener det er tallene under et dusin som kan skrives med bokstaver. Hvorvidt man bruker tall eller bokstaver kommer vel helt an på hva det er snakk om og i hvilken sammenheng. Er det f.eks. snakk om klokkeslett, bør det vel være greiest å bruke tall uansett, og ikke f.eks. skrive "stengt mellom klokka elleve og 13". Det virker også mer naturlig å skrive "en femtiåring" enn "en 50-åring". Så alt i alt tror jeg man må bruke sin sunne fornuft og språksans om man har noen, og ikke slavisk følge absolutte regler fra verken Språkrådet eller andre. Språkrådet mener også at man skal holde seg til en av variantene i samme setning. Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Godt å vite at Språkrådet også har fornuftige synspunkter av og til. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Er det grammatisk korrekt å skrive "Hva tror du du får?", eller må man ha en "at" i mellom de to "du"-ene? Lenke til kommentar
Kani Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Er det grammatisk korrekt å skrive "Hva tror du du får?", eller må man ha en "at" i mellom de to "du"-ene? "at" blir et unødvendig ord. Man skal helst ikke bruke slike ord. Jeg ville skrevet det slik du har gjort. Lenke til kommentar
HalogenpæreUtenLys Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Les i eit eldre julehefte (2005), Hårek. Hårek skrivast som kjent på nynrosk. I ein av boblane skriv dei "Forstår de ikkje kva det er å leve i tider som desse". Er det lov å skriva "de", eller er dette ein skrivefeil?. I og med "gråte" er eit verb. Er det då meir riktig å skriva "gråta" enn "gråte" ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå