A-Jay Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Er det riktig å si en UFO eller et UFO? http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=ufo Altså er det riktig å si en UFO. Lenke til kommentar
Jethrotulling Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Når vi snakker om flisespikking, skal det vel være komma i "Bedre nå, Eplefe". Lenke til kommentar
Essem Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 (endret) Ja, det skal det. Men samtidig er det en såpass kort setning at det er en liten mulighet for at man kan la det gå. Endret 25. november 2008 av -drugiS- Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Når vi snakker om flisespikking, skal det vel være komma i "Bedre nå, Eplefe". Det skal det ikke. Jeg mener "Bedre nå Eplefe", ikke "Bedre nå, Eplefe". Lenke til kommentar
srbz Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Hentet fra en annen tråd, der det ble litt diskusjon rundt rettskriving (i tilfelle noen derfra ønsker en oppklaring). Det ble bl.a. kommentert følgende delsetning: "hadde vert kjekt og funnet ut hvilken" Men "og funnet ut" er vel riktig? Du skal bare ha "å" forran infivitiv. skyt meg hvis jeg tar feil. Det er forsåvidt sant, jeg kommenterte ikke riktig i dette tilfellet. Du skal ALDRI ha å foran ord som ikke er verb i infinitiv (med mindre pågølgende ord er f.eks. "ikke" - "tenk å ikke ha gjort som han skulle", eller tilsvarende). Cluet her er at verbet egentlig skulle ha stått i infinitiv - "hadde vert kjekt og funnet ut hvilken" (se bort ifra "vert", som også har blitt kommentert) skulle egentlig vært "hadde vært kjekt å finne ut hvilken". Lenke til kommentar
Jethrotulling Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 "Hadde vært kjekt å ha funnet ut hvilken", går også an. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9 Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Denne hadde gjort seg godt i regelboka.. Noen som har testet å skrive ut rett fra forumet? Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 JonasKs: "CS serverene" skrives vel "CS-serverne" Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9 Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Takk. Lenke til kommentar
EivindJ Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Vel, for å flisespikke litt skikkelig ... Det heter vel «CS-tjenerne» (: Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9 Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Tror jeg hopper over den, jeg. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 "Kom igjen, da! Utfordr meg!" Der ser vi en setning som inneholder en grammatikk som ikke virker logisk hverken muntlig eller skriftlig. Å bruke "utfordre" skal vel i utgangspunktet bli feil, men for syns skyld (skriftlig) blir det tatt i bruk. Noen som vet noen mer offisielle gode regler for just dette? Og hvilken verbklasse havner det i? Lenke til kommentar
Jethrotulling Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Tror at "utfordr" er riktig bøyning i imperativ. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 Utfordr og utfordre er sidestilte imperativsformer. Clicky! Lenke til kommentar
Jethrotulling Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Kan noen forklare meg hva det vil si "å ta dissens"? Mine språk-/googleferdigheter strekker ikke til. Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Det betyr det samme som å dissentere. http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Har lurt mye på "Han kjøpte henne en gave" kontra "Han kjøpte en gave til henne". Noen innspill? Lenke til kommentar
Essem Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Den første varianten er mer gammeldags? Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 "Han kjøpte henne en gave" er nok tungt inspirert av engelsk. Korrekt norsk vil være "Han kjøpte en gave til henne". Lenke til kommentar
Bushmills Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Navn på måneder, ukedager, språk og skolefag skal skrives med små forbokstaver (om man skriver på engelsk skal stor bokstav brukes på språk.) Jeg har alltid brukt stor forbokstav, og tror nok jeg kommer til å fortsette med det. Vanskelig å vende av seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå